Annonse
Hjem Elbiler Snart blir Tesla dyrere i USA

Snart blir Tesla dyrere i USA

I USA er skattefradraget på elbiler basert på antall solgte biler, og Tesla har nå nådd taket.

Ja, USA har faktisk incentiver rundt kjøp av elbiler de også. Og de er ganske så enkle.

Kjøp en bil, meld fra til myndighetene, og få tilbake deler av summen. Hvor mye avhenger av hvor stor kapasitet elbilbatteriet har.

I USA finnes det for tiden 30 forskjellige elbiler, og alle disse er kvalifisert til toppfradraget på 7.500 dollar. Også noen av SUV-modellen har et fradrag på 7.500 dollar, men de fleste slike ligger mellom 3.000 og 5.000 dollar.

Så langt høres det jo enkelt og greit ut.

Saken fortsetter under Annonsen

Men så kommer den delen som snart kommer til å gjøre Tesla-modellene dyrere for amerikanske kunder.

Myndighetene har nemlig satt et øvre tak på 200.000 biler per produsent. Da snakker vi altså totalt antall biler, og ikke for eksempel 200.000 Model S.

Altså totalt 200.000 Tesla-modeller uansett hvilken modell som kjøpes.

Denne grensen nådde Tesla i juli, og toppfradraget varer deretter det neste kalanderkvartalet. Det vil si at Tesla-kundene som er raske nok får dette fradraget ut 2018.

Men det hjelper ikke kun å bestille bilen innen årsskiftet, den må være registrert innen 31. desember for å få 7.500 dollar tilbake.

Neste fase er det neste halvåret, altså fra 1. januar til 30. juni 2019. Da halveres fradraget, og faller dermed til 3.750 dollar.

Den tredje og siste fasen følger deretter, og fradraget er da på 25 prosent av det originale. For Tesla betyr dette 1.875 dollar fra 1. juli til 31. desember 2019.

Deretter er ikke Tesla kvalifisert til økonomiske fradrag, foruten eventuelle lokale fradrag som de enkelte delstatene måtte ha for elbiler.

Ifølge nettstedet EVAdoption har Tesla solgt 222.000 biler siden 2010, som er startdatoen for modeller som er kvalifisert for fradrag.

General Motors med elbilene Chevrolet Bolt og Spark, samt hybridene Cadillac ELR, Cadillac CT6 Plug-in og Chevrolet Volt, er nå kun rundt 13.000 biler fra grensen med 187.000 solgte biler, og vil nå taket senere i år.

Ford med fire modeller ligger på rundt 110.000 biler, mens Nissan som kun har modellen Leaf som gir fradrag har kommet opp på 122.000 solgte elbiler.

Resten av bilmerkene ligger under 100.000, og vil neppe nå taket før et stykke inn i 2020-tallet.

For Tesla kan det derimot bli litt trøblete med å passere grensen, spesielt nå som den billigere Model 3 kommer for fullt.

Det har vist seg at langt fra alle som kjøper de forholdsvis dyre Model S og Model X bryr seg om fradraget, og tidligere har det vært rapportert at mange ikke benyttet seg av dette.

Men Model 3 skal inn i massemarkedet, og for mange av kjøperne der betyr nok 7.500 dollar ‒ 63.500 kroner ‒ ganske så mye.

Tesla har nå begynt å få fart på produksjonen av Model 3, som starter på 415.000 kroner i USA, og har nå produsert nærmer 70.000 slike biler.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker