Annonse
Hjem Nyheter Smarte løsninger gjør at Skoda sparer mye vann

Smarte løsninger gjør at Skoda sparer mye vann

22. mars er verdens vanndag, og det er all grunn til å ta temaet seriøst. Noe også bilindustrien gjør.

Det er en hovedgrunn til at vi nå har mindre vann. Ødelagte økosystemer. Og er det noe vi moderne mennesker er flinke til er det nettopp å ødelegge slike systemer.

Vi er inne i en ond spiral som allerede påvirker svært mange mennesker på kloden. Faktisk har ting nå blitt så ille at 2,1 milliarder mennesker lever uten tilgang til rent drikkevann. Det er svært dramatisk, og noe å tenke på neste gang man står ti minutter i dusjen.

Men alt er ikke bekmørkt.

FN introduserte en måte å belyse temaet på allerede i 1992. De foreslo den gang «verdens vanndag», og fra 22. mars 1993 har det vært satt fokus på denne utfordringen en gang i året.

Saken fortsetter under Annonsen

Noen som tenker på dette mer enn en gang i året er bilindustrien. Iallfall deler av den.

Det trengs enorme mengder vann for å produsere biler, ettersom alle delene må renses før de kan brukes og maskinene må være helt rene og avkjøles under bruk.

Vi har tidligere skrevet om Ford som siden år 2000 har redusert bruken av vann med 61 prosent, og målet er å komme helt ned i null i forbindelse med bilproduksjon. Les mer om Fords vannbesparelse i en av lenkene nederst.

En annen som også bryr seg om vannet er den tsjekkiske produsenten Skoda, eid av Volkswagen-gruppen.

De bruker årlig 1,53 millioner kubikkmeter vann i sin produksjon, noe de har brukt siden 2010. Men på de åtte årene har Skoda gått fra å være nærmest et nisjeprodukt til å bli en masseprodusent, og de produserer dermed ganske flere biler nå enn i 2010. Likevel bruker de ikke mer vann.

Dette klarer de ved å resirkulere 42 prosent av vannet. 654.000 kubikkmeter blir resirkulert, og dermed brukt om igjen.

‒ Vi produserer 63 prosent flere biler nå enn i 2010, likevel har vi ikke økt vannforbruket, sier styremedlem Michael Oeljeklaus.

For å ytterligere spare vannbruken introduserer de nå en helt ny måte å lakke bilene på. Under tørking blir malingsrestene absorbert av et kalkprodukt, og ved å bruke denne metoden havner det ikke noe malingslam i avfallet.

En annen fordel ved å bruke et slikt system er at en stor del av varmen som utvikles fanges opp, og blir gjenbrukt.

Til sammen har Skoda klart å reduseres vannforbruket per produserte bil med 36 prosent siden 2010, men de er langt fra fornøyd.

I fjor kom de med nye membranfiltre i sine lakkeringsbokser, og et nytt filtersystem som lar de gjenbruke vannet flere ganger. De har også justert måten de produserer biler på med sikte på å spare ytterligere vann.

Skoda har også et forslagssystem lik det Audi har (les mer i lenke nederst), og fikk inn 880 forslag fra vanlige ansatte i fjor. Av disse er hele 451 implementert, noe som har spart Skoda for 90 millioner kroner. Hvor mange som gikk på miljø vites ikke.

Den tsjekkiske produsenten følger uansett flere andre produsenter med sin grønne strategi hvor målet er å begrense karbonavtrykkene til bilene.

Skodas tre heter «GreenProduct», som skal gi mer miljøvennlige biler, «GreenRetail» som fokuserer på økotiltak blant forhandlerne, og «GreenFactory» som involverer en mer miljøvennlig produksjon.

Men i dag er det altså fokus på vannet. Denne livsviktige væsken som vi har en tendens til å ta litt for gitt.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
85FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker