Annonse
HjemForbrukerSlutter med billig drivstoff på søndagene

Slutter med billig drivstoff på søndagene

Drivstoffprisene generelt er så høye at mange bilister jakter på de billige tidene, som vanligvis er søndag kveld og mandag morgen. Men det skjer ikke lenger hos Circle K.

Billige tidspunkter fører til mer kø og ventetid, og generelt en dårligere kundeopplevelse. Men det har altså mange bilister enn så lenge tolerert så lenge drivstoffet har vært billigere.

Dette ønsker altså Circle K å gjøre noe med, og lener seg på en undersøkelse gjennomført av Kantar TNS på oppdrag for kjeden. Den skal vise at flertallet av de som ble spurt «ønsker å kunne fylle på det tidspunktet de selv velger, fremfor å styre etter bestemte dager der prisen er lav.»

Om motivet til Circle K er å slippe unna disse billigtidene og dermed rabatten i sin helhet, eller faktisk gi bilistene billigere drivstoff hele uka, vil tiden vise. De hevder naturlignok det siste, og følger opp med å senke veiledende pris på både bensin og diesel med én krone fra i dag av.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Som et svar på kundenes ønsker vil vi endre hvordan vi prissetter drivstoffet vårt. Vi forsøker å få til jevnere priser hos oss gjennom uken, for dermed å gjøre det enklere for kundene å fylle når det passer dem best, sier Ada Helen Schjelderup, direktør for drivstoff i Circle K Norge.

Kjeden opplyser at den typiske drivstoffkunden bruker rundt 1.000 liter i året, og fyller tanken i snitt mellom to og tre ganger i måneden. Mange må gjøre dette i ukedagene, og da med tradisjonell høyere pris enn de prisgunstige tidspunktene.

‒ Konkurransen i drivstoffmarkedet sørger allerede for effektiv priskonkurranse og intense priskriger i områdene der flere aktører er til stede. Vårt mål er at kundene i gjennomsnitt skal betale samme pris som tidligere, men med mindre variasjoner, sier Schjelderup.

Hun peker også på et annet punkt.

‒ Med mindre prissvingninger vil vi også oppnå mindre forskjeller mellom de som bor i områder med tøffe priskriger, og de som bor i områder med mindre konkurranse, først og fremst i distriktene, påpeker Schjelderup.

Direktøren understreker imidlertid at beslutningen om å droppe billigtidene ikke betyr at det er slutt på eventuelle priskriger.

‒ Det vi gjør er å kutte pristoppen med en krone for å redusere svingningene hos oss. Konkurransen i drivstoffmarkedet sørger allerede for effektiv priskonkurranse og intense priskriger der flere aktører er til stede. Den lokale konkurransen rundt den enkelte stasjon vil fortsette, og vi skal hele tiden sørge for at våre priser er konkurransedyktige, avslutter Ada Helen Schjelderup.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,185FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse