Annonse
Hjem Elbiler Slik ser Audi e-tron ut

Slik ser Audi e-tron ut

Audi har endelig avduket elbilen e-tron, merkets aller første elbil. Norsk pris er satt til 651.900 kroner. Se bilder og video.

Vi har hørt mye om e-tron det siste året, men faktisk aldri fått sett bilen uten kamuflasjedesignet. Men natt til tirsdag ble den elektriske SUV-modellen endelig lansert, noe som skjedde under et arrangement i San Francisco.

Og det første vi legger merke til at den faktisk ser ut som en «vanlig» SUV, foruten speilhusene som er erstattet med kameraer på bilene som er lansert og mangelen av eksosrør. Ellers er det ikke godt å se at dette er en elbil. Den ser rett og slett ut som en moderne Audi, uten noen framhevede særtrekk som mange av elbilmodellene har.

Her kan du studere den selv:

Saken fortsetter under Annonsen

Dette er altså en quattro-modellen, noe som i elbilverden betyr elektrisk motor både foran og bak. Audi sier at de har plassert batteripakken lavt og i midten av bilen, og at gir nær 50/50 vektfordeling på akslingene og dermed også optimale kjøreegenskaper.

Rekkevidde og ladetid er selvsagt viktige ting når det kommer til elbiler, og den nye e-tron har over 400 kilometer rekkevidde og opptil 150 kW hurtiglading. Det siste betyr raskt lading der det er mulig.

Rekkevidde på bilen forlenges ved at under mer enn 90 prosent av all bremsing regenereres energi gjennom de elektriske motorene, og den realiserer sitt maksimale regenereringspotensiale i kombinasjon med det elektrohydrauliske bremsesystemet. Audi er først i verden med et slikt system i en serieprodusert bil.

I tillegg har Audi kommet opp med et system som senker bilen med 26 mm ved kjøring på landeveien, noe som gir mindre luftmotstand og mer rekkevidde.

Når vi snakker om aerodynamikken, e-tron har en koeffisient på luftdraget på kun 0,28 (lavere er bedre), og dette bidrar til å bikke e-tron over 400 kilometer i realistisk kjørelengde.

Når det gjelder bakkeklaring på bilen. I offroad-modus kan bilen heve seg hele 35 millimeter, og aktiveres Lift-funksjonen heves bilen med ytterligere 15 millimeter. Så den bør funke veldig greit også i terrenget.

Men den er ikke bare en stayer på landeveien, men også en kraftplugg.

De to elmotorene yter til sammen 355 hestekrefter og et dreiemoment på 561 Nm, og disse er tilgjengelig løpet av et brøkdels sekund når man trykker på gasspedalen. Skifter man kjøremodus til sport, og trykker gasspedalen helt ned, aktiveres boost mode i åtte sekunder. Da leverer motorene hele 402 hestekrefter og dreiemomentet øker til formidable 664 Nm, og 0-100 går unna på 5,7 sekunder.

Rent teknisk er batteriene på 95 kWh og med et 396 volt-system (viktig for rask lading), består av 36 cellemoduler og pakken har et indirekte kjølesystem laget av aluminiumseksjoner som er separate fra cellene.

Bilen som er 4.901 mm lang, 1.935 mm bred, 1.616 mm høy, har en akselavstand på 2.928 mm og en bakkeklaring på 172 mm har plass til fem personer, og byr på 660 liters bagasjerom (600 liter bak og 60 liter i lasteluken foran for blant annet ladekabler) og så mye som 1.725 liter om baksetene legges ned. Så det er ikke plassen det skal stå på i en e-tron.

Mange har de siste årene etterlyst hengerfeste på elbilene, og e-tron kan trekke en slik opp til 1.800 kilo.

Vi nevnte de digitale speilene. Disse er ekstrautstyr og gir mindre luftmotstand, og kamerabildene vises på en OLED-skjerm mellom instrumentpanelet og døren.

På innsiden ser e-tron ut som en typisk Audi, mens dashbordet domineres av skjermer. Her ser vi blant annet tre skjermer, en til det digitale instrumentpanelet og to berøringsskjermer på 8,6 og 10,1 tommer som viser info og styrer det meste, mens de fysiske knappene er tilnærmet forsvunnet.

Audi e-tron er også en tilkoblet bil, og kan brukes både med fjernkontroll og en smarttelefon. Den har blant annet både Virtual Cockpit, MMI Navigasjon, LTE mobildekning og Wi-Fi-hotspot som standardutstyr, og av andre ting som kommer med kan vi nevne forberedelse til trådløs lading, cruisekontroll, elektrisk bakluke og parkeringssystem foran og bak med omgivelsesvisning. Ettersom dette er en Audi er det også mulig å gå en drøss med ekstrautstyr, og Audi Norge har allerede sydd sammen flere utstyrspakker som tilbys.

Over 5.500 nordmenn har allerede reservert seg en plass i køen for den kommende e-tron, og endelig vet de også hvordan den ser ut.

‒ Den kontinuerlig økende reservasjonskøen er en tydelig indikator på at stadig flere nordmenn viser interesse for, og får bekreftet at, Audi e-tron møter både behov og forventninger som stilles til en fullverdig, helelektrisk SUV. Vi gleder oss til å ta godt vare på alle kunder i tiden som kommer, sier Elin Sinervo, Direktør i Audi Norge.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,849FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker