Annonse
Hjem Nyheter Slik nødbremser Toyota for fotgjengere

Slik nødbremser Toyota for fotgjengere

Da kollisjonstestorganisasjon Euro NCAP satt nødbrems som et punkt på krasjtestene har bilprodusentene fått fart på seg. Se hvordan Toyotas system fungerer.

Nødbrems er et viktig system for alle medtrafikanter, enten om du går, sykler eller befinner deg i en bil. De beste bremseassistentene bremser for alle de tre gruppene, noe som er viktig med tanke om visjonen om null trafikkdrepte.

De fleste nye bilene har nå et slikt system, og en del av den æren skal NCAP ha. De innførte en ny testkategori i år som går på Auto Emergency Braking (AEB), og uten et slikt system ryker også fem stjerner. De presser altså bilprodusentene, og det er bra.

Toyota introduserte Toyota Safety Sense tilbake i 2015, og var er et system som inneholdt flere sikkerhetssystemer.

  • Pre-Collision System (PCS): Antikollisjonssystem for både fotgjengere og medtrafikanter.
  • Lane Departure Alert (LDA): Filassistent som gjør at bilen ikke vingler over i neste fil.
  • Automatic High Beam (AHB): Hjelper med optimal sikt under nattkjøring.

Nå er Toyota klar med 2. generasjonen, og de vil fortsette å bruke et kamera og radar som brukes i dagens generasjon. Men pakken blir også utvidet for ytterligere å sikre både førere og medtrafikanter.

Saken fortsetter under Annonsen

Nå vil systemet oppdage flere hindringer og farligheter, og forbedre effekten ved å høyne kvaliteten på kamera og radar. Nå vil også Toyota-modellene oppdage forgjengere og syklister om natten, noe dagens system ikke klarer.

De introduserer også Lane Tracing Assist (LTA), som skal støtte føreren enda mer når bilen ligger i en fil. Bilen skal nå holde seg midt i filen, og systemet inkluderer LDA som også kan gjenkjenne veiskuldre uten merking.

Systemet får også Road Sign Assist (RSA), og viktige skilt vil bli vist i instrumentpanelet. Du skal dermed slippe å lure på om hvilken fartsgrense det er der du kjører, noe som jo skjer titt og ofte på når man kjører på ukjente veier.

I tillegg har Toyota krympet komponentene, slik at systemet enklere kan monteres.

Toyota sier at de vil rulle ut 2. generasjon fra og med 2018-modellene både i Europa, USA og Asia. Den japanske produsenten sier at rundt 5 millioner biler har 1. generasjon av Toyota Safety Sense, og at systemet har senket antall påkjørsler bakfra med 50 prosent.

Antikollisjonssystemet til Toyota fungerer helt opp i 180 km/t mot andre biler, og opp til 80 km/t mot myke trafikanter som syklister og fotgjengere.

Her er flere videoer som viser hvordan systemet fungerer:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,802FansLik
60FølgereFølg
77FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker