- Annonse -
HjemNyheterSlik handler du biler i framtiden

Slik handler du biler i framtiden

I framtiden vil stadig flere kjøpe biler på nett, og trenden ser vi allerede med elbilene Tesla og den kommende Polestar ‒ begge tilgjengelig kun via nettet.

Det er mange bilforhandlere som bekymrer seg over framtiden, og det med god grunn. For selv om fysiske bilbutikker neppe kommer til å forsvinne helt, er trenden nå at det settes opp showrom på sentrale punkter for deretter å selge bilene over nettet.

- Annonse -

Sjekk hvordan dette fungerer i en lenke helt nederst.

Altså spiser nettbasert salg stadig markedsandeler fra de fysiske bilforhandlerne.

En forhandler som nå har gitt oss et glimt inn dit er verken Toyota, Volkswagen eller Mercedes. Nei, det er en forhandler av klassiske biler i konservative England. En forhandler vi i Norge ikke har hørt om.

Hexagon er ikke en merkeforhandler, men fokuserer på salg av klassiske biler. Salg er kanskje å ta litt hardt i. De fokuserer mest på å samle klassiskere, selv om de også selger de.

- Annonse -

De startet opp allerede tilbake i 1963, og mange drar kanskje kjensel på navnet fra motorsporten.

Hexagon hadde nemlig sitt eget racingteam, som til å begynne med kjørte Jaguar D-Type. Men de ble faktisk så store at de de deltok i formel 1 i 1973/1974, og fører John Watson i en Brabham BT44 noterte seg som best for en fjerdeplass i Østerrike. De har også deltatt på Le Mans to ganger.

Men de var altså bilforhandlere også. Tilbake i de gode, gamle dagene var de faktisk offisiell selger av merker som Porsche, Alfa Romeo, Lotus, BMW og Reliant.

Nå er det altså klassiske biler som gjelder, og det går ikke overraskende i biler som Porsche, Ferrari, Jaguar og Aston Martin.

- Annonse -

Hexagon har nå gjort noe som mest sannsynlig kommer til å bli vanligere i årene framover. I utstillingslokalet i London har de over 100 biler som de gjerne vil vise fram til besøkende.

Men for å nå ut til enda flere har de tatt i bruk moderne teknologi. De viser nemlig hele showrommet på nett, i 3 dimensjoner. Altså 3D.

Det er altså mulig å spasere rundt i lokalet, og sjekke ut de fantastiske bilene som er utstilt uten å forlate stolen.

‒ Ved å levere en dynamisk, nyskapende opplevelse gjennom vårt virtuelle showrom, kan potensielle kunder, klassiske bilentusiaster og fans se akkurat det samme som vi ser hver eneste dag, forklarer Paul Michaels, leder av Hexagon Classics.

‒ Det sier seg selv at Hexagon er en skattekiste av vakre klassiske biler hvor utrolig kunst og design er gjennomgående, og det er ingen tvil om at også de bak skjermen vil se mer av, legger han til.

Og Michaels er ikke noen ung jypling som kommer rett ut av en eller annen handelshøyskole. Nei, faktisk er det den sammen mannen som startet Hexagon i en liten garasje i Nord-London i 1963.

Så selv gamle sirkushester lærer seg nye triks.

Og om en mann i 70-årene nå ser hva teknologien kan gjøre med bilutstillinger, så er det vel ingen tvil hvor veien går for de tradisjonelle forhandlerne.

Audi er en av de «vanlige» merkene som allerede har tatt i bruk ny teknologi. I fjor sommer tok de i bruk VR (Virtual Reality), som på norsk kan oversette til virtuell virkelighet. Forhandlere i både Storbritannia, Spania og selvsagt Tyskland var først ute, men Audi sier at de skal rulle det ut til flere land etter hvert.

Audi har delt ut VR-briller til diverse forhandlere, og når kundene tar disse på kan de eksakt hvordan bilene blir med utstyret de har valgt. De har opprettet mange hundre private rom der kundene kan ta en digital runde i og rundt modellene.

VR-landskapet til Audi består av mange hundre modeller, og er svært detaljert og virkeligsnært. Faktisk er produksjonsdataen lagt inn, slik at kundene får et røntgensyn hvor de kan se hva som er under karosseriet. Jepp, du får nå se hva som er under skallet også.

Så langt har ikke gamle Michaels hos Hexagon kommet. Men han lar deg og meg sjekke ut helt unike biler uten at vi trenger å kjøpe billett til London.

Da mangler bare lenken. Så sjekk ut Hexagons klassiskere her. God tur!

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her