Hjem Forbruker Slik fungerer trådløs ladning

Slik fungerer trådløs ladning

BMW er den første av de store som tilbyr trådløs ladning. Det gjør de til hybridmodellen BMW 530e iPerformance.

Nå er ikke trådløs ladning noe nytt, om noen trodde det. Allerede tilbake i 2014 tok formel E, formel-serien for de raskeste elbilene, i bruk en slik teknologi. Den ble brukt til å lade opp sikkerhetsbilene trådløst.

Men det har vært relativt stille rundt trådløs ladning etter den tid, men på samme tid som Apple skryter av sin trådløse ladning av de nye iPhone 8 knaller BMW til med sin egen trådløse ladepad.

Og teknologien som tillater overføring av energi uten bruk av kabler er faktisk ikke så innviklet som man skulle tro.

Prototypen til BMW består av en grunnpute som monteres på bakken, og mest vanlig vil nok bli i en garasje eller innendørs parkeringsplass. Men BMW sier at den vil fungerer også utendørs.

Saken fortsetter under Annonsen

En sekundærspole er integrert på undersiden av kjøretøyet, montert under motoren. Et elektromagnetisk felt genereres mellom de to spolene, og elektrisitet overføres uten kabler eller kontakter med en ladning på opptil 3,2 kW.

Ekstremt praktisk, selvsagt, og heller ikke så tidskrevende. Iallfall ikke når vi snakker om hybriden 530e iPerfomance. Den lades opp på 3,5 timer.

Det er ventet at BMW tar i bruk dette også til andre modeller i årene som kommer, og trådløs ladning er det nok mange elbileiere som ser fram til.

530e har en batteripakke på 9,2 kWh, og har en rekkevidde på rundt 50 kilometer i ren eldrift. Modellen med den trådløse ladningen vil komme i 2018.

Sjekk hvordan det hele fungerer i videoen helt øverst.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse