- Annonse -
HjemNyheterSlik får du tent lysene ‒ inkludert de bak

Slik får du tent lysene ‒ inkludert de bak

Moderne biler har også nye lysløsninger, noe som kan skape farlige situasjoner når høsten med sitt mørke og regn setter inn. Slik påser du at lysene er tent ‒ også bak. Se bilder.

De som har vært ute og kjørt den siste uken har oppdaget hvor vanskelig det kan være, spesielt om de har kjørt under de mange regnperiodene. Det store problemet er sikten, for en mørk og våt asfalt sluker lyset.

- Annonse -

Da hjelper det ikke at enkelte biler også er ganske så mørkelagte, noe som gjør det hele enda mer skummelt. Men akkurat dét finnes det en enkel løsning på.

– Mange nye biler har i dag egne LED-kjørelys foran. Disse er designet for å gjøre bilen synlig for andre trafikanter i dagslys, men disse lysene er ikke egnet for bruk i mørket, sier Espen Andersson, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Slike biler har ofte systemer som gjør at baklysene heller ikke er tent, men det er heldigvis er ganske så enkel løsning ‒ om du er klar over den.

Det er nemlig mulig å skru på nærlysene manuelt, og dette vil også føre til at baklys og skiltlys bli tent.

- Annonse -

Enda enklere er auto-funksjonen på lysbryteren, og velges denne innstillingen skal du ikke trenge å bekymre deg om lysene ‒ foruten når tåkelysene skal brukes.

Vegvesenet forklarer at med bryteren i denne posisjonen vil en sensor i bilen tenne nærlys og baklys når det blir mørkt, og lysene vil slukke når du skrur av tenningen.

Om lysbryteren står i «0» vil kun kjørelysene foran være tent. Da ser du som sjåfør svært lite, og andre trafikanter som kommer bak deg ser ikke deg.

– Alle sjåfører har et ansvar for å lære seg hvordan lysbryteren fungerer på sin egen bil. Et tips er å parkere foran et butikkvindu, og prøve bryteren i de forskjellige funksjonene. Da ser du også om det er noen pærer som ikke virker. Det er viktig å både se og bli sett i trafikken, påpeker Andersson.

- Annonse -

Mange er usikker på hvordan lysene faktisk fungerer, men ingen fare ‒ her forklarer vi de forskjellige innstillingene.

LED-kjørelys: Disse er tent hvis lysbryteren står i «0» (av), eller hvis lysbryteren står i «Auto» og du kjører i dagslys. Lysene sørger for at du blir sett av andre trafikanter, men de lyser ikke opp vegen. Baklysene er ikke tent.
Nærlys: Nærlys tent. Baklys og skiltlys er alltid tent sammen med nærlysene.
Parkeringslys: Disse lysene viser andre trafikanter at bilen din står stille, men lyser ikke opp veien. Skal ikke brukes under kjøring. Baklysene er tent.
Lysbryter Auto: En sensor sørger for at nærlysene og baklysene tennes når det blir mørkt nok. Ellers lyser kun LED-kjørelysene.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her