Hjem / Nyheter / Slik bygges et lydsystem opp
Slik er lydsystemet til Lexus ES bygd opp. (Alle foto: Lexus)
Slik er lydsystemet til Lexus ES bygd opp. (Alle foto: Lexus)

Slik bygges et lydsystem opp

Lyd er viktig når det kommer til bilene. Den utvendige skal helst ikke høres, mens den innvendig skal være krystallklar.

I dag er lyden blitt viktigere enn noen gang, noe vi i stor grad kan takke elbilene for. Slike biler har ikke en overdøvende motordur, og de som er inne i bilen blir svært så oppmerksom på lyder. Selv dekkene, som jo allerede ofte er spesialtilpasset for å rulle ekstra godt grunnet rekkevidden, bør også være av de mer lydløse.

Annonse

Men også de andre biltypene har blitt stillere, noe vi blant annet kan takke moderne motorer som bråker mindre og bedre lydisoleringen for.

Et ekstremt eksempel er Rolls-Royce Phantom, denne luksusdoningen med en diger V12 under panseret. Hele 130 kilo med lydisolerende materialer sørger for at direktørene kan nyte stillheten på tur til den private jet’en.

Om de ikke setter på stereoanlegget da. I en Phantom er det et med åtte høytallere og diverse mikrofoner som overvåker lyden og tilpasser den perfekt for de i baksetet.

Den britiske rivalen Bentley tar det enda et hakk, og tilbyr et anlegg fra Naim på 2.200 watt og med 18 høytallere i den nye Continental GT Convertible. Dette systemet har faktisk aktive basselementer bygd inn i forsetene.

Lexus er ikke så veldig dårligere.

Annonse

De viser oss nå hvordan lydanlegget i den nye ES er bygd opp, og det er ganske så imponerende.

Bildet under viser hvordan Lexus har gjort det for å få et best mulig lydbilde i en ES:

Lexus har utviklet noe de kaller Enveloping Sound, og dette skal gjøre at vi blir omkranset av lyden. Det nye lydkonseptet heter Mark Levinson PurePlay, og skal sørge for best mulig akustikk inne i bilen. Du skal nesten føle som at du sitter på en konsert.

Men en slik følelse får man ikke bare med å putte inn mest mulig høytallere og en størst mulig forsterker, selv om det selvsagt hjelper.

Men anlegget må også være kalibrert på riktig måte.

I Lexus ES er det 17 høytallere, og 14 av disse er «vanlige» høytallere på 90 mm som er installert på 7 forskjellige plasser i kabinen. Disse er montert på plasser i både dashbordet og dørpanelene og lager en naturlig lydmur i bilen.

Disse får hjelp av høytallere som vrir ut andre lydfrekvenser også. Det er såkalte woofere i begge framdørene, samt en diger subwoofer på 265 mm bak baksetene ‒ det største basselementet Lexus noensinne har montert inn i en serieprodusert bil.

Mark Levinson har brukt ny teknologi for å fordele lyden best mulig, og systemet i ES er kalt Quantum Logic Surround.

På toppen av dette utnytter også ES’ lydsystemet noe som kalles ClariFi 2.0, en teknologi som utnytter komprimerte digitale lydspor som for eksempel fra mobilen slik at lyden som leveres ut i bilen blir mest mulig lik det originale lydsporet.

Til slutt sier Lexus at lydsystemet er finjustert av akustiske eksperter, for det er tross alt det menneskelige øret som hører best hvordan lydbildet faktisk er.

Så en bil skal i dag være mest mulig lydløs ‒ men også lage mer lyd enn noen gang.

Har du hørt på maken?

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *