Annonse
Hjem Nyheter Skoda skal lede VW i verdens 4. største bil-land

Skoda skal lede VW i verdens 4. største bil-land

Vi vet at Volkswagen har nok å stri med, og både dieselgate, elbiler og selvkjørende biler tar sin del av fokus. Men nå slipper de å tenke på verdens 4. største bilmarked.

De fleste bilinteresserte ville gjettet riktig på spørsmål om hvem som er de to største globale bilmarkedene, nemlig gigantene Kina og USA. I Kina selges rundt 30 prosent av alle bilene globalt, mens USA har rundt 17 prosent av andelen.

Men hvem er nummer 3? De fleste ville nok gått for Japan eller Tyskland, og svaret er Japan med drøyt 5 prosent.

Så nummer 4 er da Tyskland? Inntil nylig var de faktisk det, men ikke nå lenger viser de siste globale tallene.

India passerte tyskerne tidligere i år, og står for drøyt 4 prosent av salget. Tyskland med merker som Volkswagen, Audi, BMW og Mercedes har på sin side i underkant av 4 prosents markedsandel.

Saken fortsetter under Annonsen

Legger vi til at bilsalget i India økte med hele 8,7 prosent i 2017, så skjønner vi at landet har blitt et viktig marked.

Volkswagen-gruppen som inkluderer merkene Audi, Seat, Skoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini og Porsche, har selvsagt også fokus rettet mot landet med rundt 1,3 millioner innbyggere. Men nå er det ikke lenger Volkswagen som skal ta de strategiske avgjørelsene der.

Gruppen kjører i gang noe de kaller «India 2.0», et prosjekt som skal sørge for at Volkswagen-merkene kommer i posisjon til å kapre enda flere markedsandeler i tiden framover. Og den satsingen får en noe overraskende leder.

‒ Volkswagen-gruppen har gitt oss ansvaret, noe som viser hvor stor tillit ledelsen i Volkswagen-gruppen har til den ekspertisen som finnes i Skoda-teamet, sier administrerende direktør i Skoda, Bernhard Maier.

Det er altså det tsjekkiske merket som skal lede det strategiske arbeidet for VW-gruppen i India, og de har litt av en jobb å gjøre.

For det er et merke som regjerer nærmest totalt i India, og det er ukjent for nordmenn flest ‒ nemlig Maruti.

Maruti heter egentlig Maruti Suzuki, og den japanske produsenten eier da også 56 prosent av merket. Maruti holder til i New Delhi, og støtter seg mye på Suzuki når det kommer til bilproduksjon. De fleste av bilene til Maruti er da også rene Suzuki-modeller.

Og salget går strykende.

Tidligere denne måneden annonserte Suzuki at de hadde rundet 20 millioner produserte biler i India, og bilen som nådde milepælen var en Suzuki Swift. Den heter altså Maruti Swift i India.

Det indiske selskapet har også inngått en avtale med Toyota om å lage elbiler, noe som skjer utover 2020-tallet.

Maruti hadde i mai en markedsandel på hele 54 prosent med 161.000 solgte biler, mens Hyundai fulgte nærmest med 15 prosent og 45.000 solgte biler.

Deretter fulgte to indiske bilprodusenter, Mahindra og Tata, med henholdsvis 6,3 prosent og 5,8 prosent.

Først nede på 9. plass finner vi Volkswagen, som hadde en markedsandel på 1,05 prosent. Det ble kun solgt 3.108 Volkswagen der i mai, og kun tre ganger i løpet av de siste 12 månedene har de solgt over 4.000 biler i det gigantiske markedet.

Altså et oppsiktsvekkende dårlig salg.

Heller ikke Skoda kan skryte. De solgte kun 1.420 biler i India i mai, og det er et nivå de har ligget på de siste 12 månedene. Så VW-gruppen har en stor jobb foran seg.

Det har faktisk alle merkene i Europa.

Om man regner Maruti som japansk, hadde det landet en markedsandel på hele 65 prosent i mai, Sør-Korea sto for 15 prosent av salget og India med 12 prosent.

Europa, stakkar, sto kun for 4 prosent av salget, eksakt det samme som de amerikanske produsentene.

India er inne i en moderniseringsprosess, og skal blant annet bygge nærmere 10.000 kilometer med motorvei i 2017 og 2018. Landet er faktisk blitt så moderne at de har verdens nest høyeste tall av internettbrukere (slått av Kina), og de har nå rundet en halv milliard nettbrukere. En annen utrolig fakta er at det hvert eneste minutt flytter 30 nye personer inn i en av de store byene.

De nye tidene gjør også sitt til at både USA og Europa nå får en gyllen mulighet til å få et skikkelig fotfeste i bilmarkedet. Stikkordet er nullutslipp.

India gjør seg nemlig klar for elbiler, og har nettopp kjørt igjen en lovendring som vil føre til flere ladestasjoner som per i dag teller langt under tusen. For tidligere var det ansett som å være strømleverandør om man satt opp en ladestasjon, noe det altså ikke er lenger. Dette vil stimulere den delen av elbilene.

Myndighetens plan er å ha én million elbiler på veiene i 2021, og det passer jo fint med elbilplanene til mange produsenter.

Også for Volkswagen-gruppen, som planlegger titalls nye elbilmodeller i årene som kommer.

Det gjør kanskje jobben til Skoda-sjefene litt enklere.

Trøsten får være at Skoda faktisk har levert 250.000 biler til India siden 2001. Så det er mulig for dem å selge biler også der.

Vi runder av med en litt morsom fakta.

Skoda må bytte ut alle fløytene i bilene ment for det indiske markedet. De originale er nemlig for svake, og tuteglade indiske bilister forlanger enda mer støy i hornet når de brøyter seg vei gjennom trafikken. Har du hørt på maken!

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,645FansLik
73FølgereFølg
84FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker