Annonse
Hjem Nyheter Skal vurdere høyere fartsgrenser

Skal vurdere høyere fartsgrenser

Det bygges nye og bedre veier som aldri før, men fartsgrensene henger igjen. Det vil samferdselsministeren nå utrede.

I september publiserte Transportøkonomisk institutt (TØI) en ny rapport på oppdrag fra Vegdirektoratet som så på mulighetene for å redusere antall alvorlige trafikkulykker. En rekke tiltak ble foreslått, men det som fikk publisitet var punktet rundt fartsgrensen.

For rapportens forfattere så potensiale ved å senke fartsgrensen på skadeutsatte veier med 80-grenser, og de er det visstnok hele 10.400 kilometer av. Så mens bilene blir tryggere og veiene bedre, kan vi altså risikere å få lange strekninger med 70-soner og enda flere utålmodige bilister som potensielt foretar farlige forbikjøringer.

Norge har også strekninger med fartsgrenser på 110 km/t.

Da det ble klart at det skulle bygges en moderne firefelts motorvei med midtdeler gjennom Østfold var protestene høylytte. Drøyt 11 år etter at den åpnet har protestene stilnet.

Saken fortsetter under Annonsen

E6 gjennom Østfold var kjent som «dødens vei», og det var en rekke dødsulykker på gjennomfartsåren gjennom fylket.

Etter utbygningen er det 110 km/t fartsgrense på deler av stekningen, og reisetiden er kappet med 25 prosent. Men høyere fart fører til flere alvorlige ulykker. Eller?

En rapport fra Menon Economics satt sammen på oppdrag fra Statens vegvesen publisert i fjor sier følgende:

«Antall ulykker er redusert med 39 prosent. Alvorlighetsgraden er vesentlig redusert og skadekostnadene er vesentlig lavere enn forventet for denne vegstandarden. Vi er ikke i tvil om at det er den økte kapasiteten på vegen og etableringen av midtdeler som er årsaken til disse gode resultatene.», heter det i rapporten.

Så Norges raskeste vei er også en av de aller tryggeste. For eksempel omkom i snitt to personer hvert eneste år på strekningen Åsgård-Halmstad som måler 11 kilometer, men fra 2008 og til fjorårets rapport ble skrevet var det kun registrert en eneste dødsulykke der ‒ en person som satt i en bil som kjørte av veien omkom i 2011.

Nye og gode veier tar altså vare på trafikantene, og er gode investeringer.

Men flere er også underdimensjonert i forhold til farten de er bygget for. Det vil samferdselsminister Jon George Dale nå se nærmere på.

Sist fredag sendte han et brev til Vegdirektoratet for å kartlegge strekninger der fartsgrensen er lavere enn veien opprinnelig var dimensjonert for, og ber dem vurdere om fartsgrensen kan settes opp.

‒ Regjeringen ønsker å gjøre reisehverdagen til folk så enkel og effektiv som mulig. Vi ønsker dessuten å utnytte infrastrukturen vi bygger best mulig. Der ber jeg nå om at Vegdirektoratet vurdere om enkelte veistrekninger som er dimensjonert for det får høyere fartsgrensen enn de har i dag, sier ministeren.

Rapporten rundt den nye firefeltsveien i Østfold så også på tidsbruken.

«Kortere reisetid har hatt en positiv effekt på næringslivet i regionen. Økt interesse etter næringseiendom i regionen indikerer økt attraktivitet. Større arbeidsmarked øker tilgangen til arbeidskraft.»

Dale mener at fartsgrensene må være logiske.

‒ Riktige fartsgrenser er vesentlig for å kunne utnytte eksisterende veiinfrastruktur best mulig. Den respekten trafikantene har for skiltet fartsgrenser avhenger dessuten av at grensene virker fornuftige og logiske ut fra hvordan trafikantene selv oppfatter forholdene på veistrekningen. Derfor ber jeg nå om denne gjennomgangen, sier den ferske samferdsministeren.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
84FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker