Hjem / Forbruker / Skal vurdere avgiftene på MC
Det er kanskje som å banne i kirka, men Harley-Davidson kommer med en elektrisk MC. (Foto: HD)
Det er kanskje som å banne i kirka, men Harley-Davidson kommer med en elektrisk MC. (Foto: HD)

Skal vurdere avgiftene på MC

Vår ferske samferdselsminister mener at motorsykler kan bidra til å senke utslippene, og avgiftene skal nå vurderes på nytt.

Det har skjedd en del rundt bilavgiftene de siste årene. I forbindelsen med den grønne bølgen hvor elbilene blant annet er fritatt engangsavgift har også systemet for eksosbilene blitt omgjort, og effektavgiften har forsvunnet og vektavgiften er redusert. Nå retter avgiftene seg først og fremst mot hvor mye utslipp bilene har.

Annonse

Men hva med motorsykkel?

Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har spilt inn et forslag til regjeringen om endringer i engangsavgiften, hvor de blant annet ba om at kubikkavgiften fjernes. De mener at denne ikke nødvendigvis gir noe pekepinn på hvor mye utslipp en MC har.

Samferdselsdepartementet ser poenget, og har bedt konsulentselskapet KPMG om å se nærmere på hvordan motorsykler kan bidra som et miljøvennlig transportalternativ og hvordan man kan tilrettelegge for dette.

‒ Regjeringen vil legge bedre til rette for motorsykkel som et miljøvennlig transportalternativ, fordi motorsykler kan bidra til mindre køer, mindre lokal forurensing og mindre behov for parkeringsplasser, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

‒ Jeg er veldig fornøyd med at vi nå skal utrede dette nærmere.

Annonse

Oppdraget innebærer altså å vekte MC opp mot bil og se på de miljømessige konsekvensene ‒ altså om dette er kostnadseffektivt og gir et positivt utslaget for miljøet.

Jeløyaplattformen sier at regjeringen det skal legge bedre til rette for MC som et miljøvennlig transportmiddel, og det er allerede tatt grep.

Stykkavgift og effektavgift for MC er fjernet, og det er isteden innført en CO2-komponent. Dette ga utslag i form av for eksempel scootere ble billigere, mens de tunge syklene fikk et påslag på avgiften. Endringene gjorde at staten totalt sett drar inn rundt det samme som tidligere i avgifter.

I sitt forlag til statsbudsjettet 2019 forslår regjeringen å holde fram med miljøomleggingen ved å øke CO2-komponenten.

Men før det skal vedtas før jul skal altså KMPG legge fram sin rapport rundt motorsykler, og den kan få innvirkning på neste års avgifter.

De store MC-produsentene holder fortsatt igjen når det kommer elektriske sykler, men det skjer ting der også.

Og den erkeamerikanske Harley-Davidson fører oppsiktsvekkende nok vei. De vil komme med elektriske versjoner av de brølende syklene allerede til neste år kalt LiveWire (bilde øverst), og de planlegger også andre typer elektriske sykler i tiden framover.

Harley-Davidson brøter altså vei, og produsenter som Honda, Yamaha, Suzuki og Kawasaki følger nok nøye med utviklingen.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Toyota RAV4 er som mange nye biler fra den japanske produsenten basert på plattformen TNGA. (Foto: Toyota)

Hva betyr egentlig en plattform?

Et av moteordene i bilindustrien er plattform, noe som ofte nevnes når det lanseres en …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *