Annonse
Hjem Nyheter Skal selge 6,5 millioner elektrifiserte biler

Skal selge 6,5 millioner elektrifiserte biler

Mer enn 5,5 millioner elektrifisert biler og mer enn én million nullutslippsbiler per år. Det er hva Toyota nå strekker seg mot.

Den japanske bilprodusenten har offentliggjort planene for 2020-2030, og ikke overraskende fokuseres det på utslipp.

Den store planen til Toyota, den som strekker seg helt fram til 2050, er nemlig å kutte CO2-utslippet med hele 90 prosent. Og da snakker vi altså om karbonavtrykket ‒ det som en bil legger fra seg fra den blir produsert til den er pensjonert. Altså inkludert produksjonsutslipp og vraking av batteripakker.

Men det er langt fram til 2050.

2020 lurer derimot i horisonten, og da går det også fort til 2030. Det er jo ikke lenge siden det var 2010, eller hva?

Saken fortsetter under Annonsen

Planen er at de skal selge mer enn 5,5 millioner biler rundt 2030 med en eller annen form for eldrift. Dette inkluderer altså hybrider.

Når det kommer til rene elbiler og hydrogenbiler demper de forventingene noe, og sier at de skal selge mer enn én million nullutslippsbiler rundt 2030. Og da snakker de altså om et årlig salg.

Innen 2025 skal alle modellene ha en form for eldrift, og dette inkluderer også Lexus. For å gjøre dette skikkelig komplisert kan vi nevne hvilke typer de går for. Nemlig HEV, PHEV, BEV og FCEV. Så hva i granskauen betyr de forkortelsene?

  • HEV står for hybrid electric vehicle og er en hybrid (vanligvis bensin og eldrift).
  • PHEV står for plug-in hybrid electric vehicle og er en hybrid hvor du må lade opp batteriene.
  • BEV står for battery electric vehicle, altså en ren elbil.
  • FCEV står for fuel cell electric vehicle og er en brenselscellebil (typisk hydrogenbil).

Samtlige modeller fra Toyota skal altså innen 2025 være tilgjengelige som enten HEV, PHEV eller BEV. Det skal da ikke finnes noen modeller som ikke har et elektrisk valg.

Toyota er i gang med sin satsing på elbiler (ja, de som er forkortet BEV), og kjører to parallelle løp for å utvikle batterier.

De forsker på faststoffbatterier som per i dag ikke er vanlig å bruke i biler, og de samarbeider med Panasonic for å utvikle de «normale» litiums ion-batteriene. Så vi kan forvente store framskritt på kort tid.

Hybrider (HEV, altså de som ikke er ladbare) kan de allerede mye om takket være Prius som de kom med for over 20 år siden. Den modellen var også den første hybriden i verden som ble ladbar (jepp, PHEV) da den fikk det valget i 2012. Mange av de kommende modellene vil bygges på den andre generasjon hybridplattformen som dagens Prius produseres på.

Hydrogenbiler kan de også. De er en av foreløpig få som satser beinhardt på denne teknologien, og kom med Mirai allerede tilbake i 2014.

I tillegg sier de at de er i dialog med myndigheter for å få på plass infrastruktur rundt elbiler og hydrogenbiler, og dette inkluderer også hvordan man skal bli kvitt gamle og utbrukte batteripakker.

Totalt sett er Toyota faktisk godt i gang allerede. De har allerede solgt over 11 millioner biler med en eller annen form for eldrift, men mangler altså disse rene elbilene. Det varer ikke så lenge.

Flere enn ti rene elbilmodeller med Toyota-logoen kommer nemlig i begynnelsen av 2020-tallet. Første marked som får slike er Kina, deretter Japan. Så følger fortløpende India, USA og Europa.

Det er iallfall planen til Toyota. Den av den litt mer ambisiøse sorten.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,215FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker