Annonse
Hjem Elbiler Skal bygge 15 millioner elbiler

Skal bygge 15 millioner elbiler

Volkswagen gjør om sine planer, og den første bølgen av elbiler skal nå telle hele 15 millioner elbiler.

Det er ikke enkelt å lage elbiler, noe jo Tesla har fått erfare med diverse utfordringer opp gjennom årene. Volkswagen-gruppen garderer da seg også, og har allerede på plass en helt ny plattform som skal spytte ut diverse elbil-modeller med årene.

Denne heter Modular Electric Toolkit, og er kjent under forkortelsen MEB. Plattformen tar høyde for ting som batteripakken og ny teknologi, og uten en stor motor og girkasse åpner dette for mer utstyr og større innvendig plass.

MEB skal brukes av diverse merker innad i Volkswagen-gruppen, men den store satsingen står selvsagt merket Volkswagen for.

Saken fortsetter under Annonsen

De har en elbilserie på gang som tidligere var kjent som I.D., men som nå er døpt om til ID. uten det ekstra punktumet etter i’en. Denne skal før det tyske merket inn i framtiden med diverse modeller, og den første elbilen blir en kompakt variant på størrelse med Golf og går i produksjon neste år.

Planen til gruppen var 10 millioner elbiler i den første store bølgen, men noen på kontoret har finregnet og funnet ut at dette er altfor lite.

Så nå har konsernet justert dette opp til hele 15 millioner elbiler, og satsingen koster enormt.

Volkswagen skal nå bruke 11 milliarder euro (106 mrd. kr i skrivende stund) på å utvikle nye elbiler, og av dette skal 9 milliarder euro (87 mrd. kr) kun på ID.-familien.

Totalt planlegger Volkswagen-gruppen å bruke minst 44 milliarder euro fram til 2023 i utviklingen av ny teknologi. Det gjelder først og fremst elbiler, selvkjørende biler og tilkoblede biler ‒ tre ting som ofte henger sammen og som går inn under samlebegrepet e-mobilitet.

For Volkswagens del inkluderer dette en rekke eksterne partnere som skal levere løsninger, og de samlet nylig hele 30 ledere fra disse for å diskutere framdrift og strategi.

‒ Volkswagen-merket er i stadig forandring i takt med vår elektriske offensiv. Dette inkluderer også samarbeidet med gode partnere. Den nye Volkswagen ID. vil inneholde teknologier og ideer til de mest innovative selskapene i vår bransje, sier Ralf Brandstätter, en av lederne hos Volkswagen.

Det er allerede klart at ID.-serien vil inkludere en kompakt elbil, en SUV-modell, en minibuss og et flaggskip som per i dag er kjent som ID. Vizzion.

‒ Vi går nå inn i den avgjørende fasen. Om rundt 12 måneder vil den nye ID. innlede en ny epoke for Volkswagen, noe som kan sammenliknes med den første Bobla eller den første Golf. Vi forbereder dette ekstremt nøye sammen med våre partnere, sier Thomas Ulbrich, styremedlem i Volkswagen- merket og ansvarlig for e-mobilitet.

De nye generasjonene med biler innebærer moderne teknologi som førerassistenter som gjør bilene mer automatiske og skybaserte nettjenester som åpner for nye tjenester.

Slik ser Volkswagen for seg dette:

En av program- og systemutviklerne Volkswagen nå har knyttet til seg er det tyske selskapet Elektrobit (EB).

‒ ID. er et godt eksempel på hvor viktig programvare er for framtidens bil. Sammen med Volkswagen jobber vi for å sikre at vår programvare gjør kjøretøyene trygge og pålitelige, og muliggjør en praktisk bruk av innovative tjenester fra skyen, sier Alexander Kocher, president i EB.

Volkswagen har snudd litt opp-ned på filosofien rundt de eksterne partnerne, som nå er involvert på et langt tidligere tidspunkt enn tidligere.

‒ Vi sier hva vi trenger og leverandørene forteller oss hvordan de kan produsere det med best mulig kvalitet og mest mulig effektivt. Dette betyr at vi raskt kan inkludere de beste løsningene i bilene. Kundene får direkte fordeler av en slik ny type samarbeid, understreker Brandstätter.

Volkswagen-merket har som mål å selge 1 millioner elbiler i året innen 2025.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker