Annonse
Hjem Nyheter Sjokktest for nøkkelfrie biler

Sjokktest for nøkkelfrie biler

Hele fem av 10 nøkkelfrie biler lansert i 2019 har en tyverisikkerhet som er er vurdert «dårlig» i en ny test.

Denne saken er oppdatert 28. mars etter nye opplysninger rundt Porsche Macans nøkkelfrie system som gjorde at den gikk fra «dårlig» til «overlegen».

Det er ikke så veldig mange år siden at et nøkkelfritt system ville vært en salgsfordel for bilprodusentene, men i dag kommer de fleste nye biler med biler som kan startes uten at du må stikke nøkkelen fysisk i tenningslåsen. Nå trykker du bare på en start/stopp-knapp med nøkkelen i lomma.

Og utviklingen går raskt om dagen, og vi har allerede sett biler som kan låses opp med både fingeravtrykk og til og med via ansiktsgjenkjenning.

Men er teknologien sikker?

Saken fortsetter under Annonsen

Dessverre ikke om vi ser på de nøkkelfrie bilene.

Britiske Thatcham Research jobber for å fremme bilsikkerhet, og har testet tyverisikkerheten til 11 2019-modeller med et svært så nedslående resultat.

I England har antall biltyverier skutt i været, og økte hele 27 prosent fra 2017 til 2018. Totalt ble det ifølge Thatcham Research stjålet biler i Storbritannia for 4 milliarder kroner i 2018, så vi snakker om enorme verdier.

Organisasjonen har testet 11 nye biler, hvor kun lille Suzuki Jimny ikke var utstyrt med et nøkkelfritt startsystem.

Av disse fikk halvparten scoren «dårlig», og kun fem biler som hadde nøkkelfrie systemer som fikk betegnelsen «overlegen».

Disse «dårlige» nøkkelfrie systemene er ikke sikret mot noe som kalles «relay attack», hvor tyvene plukker opp signalene som sendes fra nøkkelen og på den måte «kloner» nøkkelen.

Med riktig utstyr kan banditter digitalt kopiere en nøkkel og stjele en bil i løpet av få sekunder, uten å fysisk måtte bryte seg inn i den.

Og produsentene ser ut til å gi blaffen i dette problemet, iallfall om vi skal tro Thatcham.

‒ Denne testen fokuserer på å adressere sårbarheten rundt nøkkelfri inngang/start. Vi har sett for mange eksempler på at biler blir stjålet i sekunder fra oppkjørselen. Nå vil ethvert kjøretøy som vurderes mot den nye Thatcham Research Security Rating, og som har et sårbart nøkkelfritt system, automatisk ikke oppnå den beste vurderingen, sier Richard Billyeald hos selskapet.

Han er pent sagt lite imponert over sikkerheten rundt slike nøkler.

‒ Sikkerheten har kommet langt siden bilkriminalitet toppet seg tidlig på 1990-tallet. Men lagene av sikkerhet som er lagt til i løpet av årene, teller ikke noe når de kan omgå øyeblikkelig av kriminelle ved hjelp av digitale enheter. Det er en skam at de fleste bilene som blir klassifisert som «dårlig» nå ville ha oppnådd minst en «god» vurdering om det nøkkelløse inngangs- og startsystemet ikke hadde vært utsatt for reléangrep.

Så hvilke biler ble testet og hvordan gjorde de det?

Her er listen, og for skammens skyld har vi satt rangert de fra dårlige til gode.

Bil 2019-modell: Vurdering:
Suzuki Jimny (ikke nøkkelfri) Uakseptabel
Ford Mondeo Dårlig
Hyundai Nexo Dårlig
Kia ProCeed Dårlig
Lexus UX Dårlig
Toyota Corolla Hybrid Dårlig
Porsche Macan Overlegen
Audi e-tron Overlegen
Jaguar XE Overlegen
Land Rover Evoque Overlegen
Mercedes B-klasse Overlegen

Fem av de 10 nøkkelfrie bilene scorer altså bokstavelig talt dårlig.

Men testen avslører også at det er mulig å stoppe tyvene.

‒ Vi er veldig glade for å se at Audi e-tron, Jaguar XE, Land Rover Evoque og Mercedes B-Klasse alle oppnådde scoren «overlegen». Disse bilprodusentene har gjort betydelige fremskritt rundt det å takle sårbarheten rundt nøkkelfri inngang/start, noe som viser at det finnes løsninger på problemet, påpeker Billyeald.

Enkle nøkkelfrie systemer ble introdusert i USA allerede tilbake på 1980-tallet, men det var først på 2010-tallet de begynte å bli vanlige.

Og biltyveri-statistikken i Storbritannia viser en ganske fascinerende trend, hvor antall tyverier gikk ned med hele 89 prosent fra 1992 til 2013. Bilene ble altså ganske så mye vanskeligere å stjele.

Så, fra 2013 til 2017 spratt statistikken i været med 51 prosent, fra 70.000 biler til 106.000 biltyveri.

Dette økte altså ytterligere i 2018.

Tyveritrenden følger altså nøkkelfri-trenden.

Og vi bare nevner at trenden framover er at bilene skal kobles til nettet, så i teorien kan dermed uærlige sjeler overta kontrollen på bilen din ‒ mens du kjører.

Så vi får virkelige håpe at bilprodusentene skjerper seg og også tar datasikkerheten på alvor.

Følg bil24 på Facebook

Les også:

Dette var særdeles smart, Volvo!

Volvo kommer nå med en løsning som lar eieren begrense toppfarten når bilen blir lånt bort. (Alle foto: Volvo)

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,219FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker