Hjem / Forbruker / Sjekk forskjellen med og uten refleks
Dette bildet illustrerer forskjellen med og uten refleks. Skummelt. (Foto: NAF)
Dette bildet illustrerer forskjellen med og uten refleks. Skummelt. (Foto: NAF)

Sjekk forskjellen med og uten refleks

Nå kommer høstmørket, og du lever farlig om du ferdes rundt veiene uten refleks.

I fjor sjekket Trygg Trafikk hvor mange som faktisk brukte refleks. I en spørreundersøkelse svarte 7 av 10 at ja, det gjorde de. Men Trygg Trafikk mistenkte at noe kanskje skrøt litt, så de satte i gang med en egen telling. Og da var resultatet mye mer deprimerende ‒ nemlig kun 4 av 10.

Annonse

Og bare for å ha understreket det ‒ høstmørket i kombinasjon med mørke og ofte våte veier kan være en livsfarlig kombinasjon. De myke trafikantene kan rett og slett forsvinne i mørket, selv på kort avstand.

Se på dette bildet fra NAF, og det er urovekkende hvor usynlig de på venstre side er selv med en avstand så kort som 40 meter.

Kombinerer vi dette med sjåfører med et litt nedsatt syn blir det enkelt og greit livsfarlig.

– Vi vet at eldre bilførere ser mye dårligere enn yngre i mørket. Bruk refleks – det er en billig livsforsikring, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF.

Annonse

NAF opplyser at en 60-åring har mistet mer enn halvparten av nattsynet han eller henne hadde som 20-åring.

– Svekket syn i kombinasjon med høstmørket kan skape farlige trafikksituasjoner. Bruker du refleks reduseres faren for å bli påkjørt med 85 prosent, opplyser Ryste.

Ansvaret for at trafikken er trygg ligger faktisk ikke kun på bilførerne, men også de myke trafikantene skal sørge for at det ikke oppstår farlige situasjoner. Dette sier vegtrafikkloven:

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Så de myke trafikantene må altså gjøre seg synlig i høstmørket, mens førerne må tilpasse farten om sikten er vanskelig.

En refleks kan altså være livreddende, akkurat som bilbeltet er det i en bil.

– Over 90 prosent bruker bilbelte, og målet må være at like mange bruker refleks. Det gjelder å få inn dette som en naturlig del når du skal ut å gå i mørket, sier Ryste og legger til:

– Refleks er også like viktig i byene der det er gatebelysning som langs mørke landeveier.

Det aller tryggeste er å bruke refleksvest, men de vanlige refleksene bør henge i knehøyde slik at billysene fanger de opp best mulig. Og det beste er å ha refleks på begge sider slik at man blir mest mulig synlig.

– Alle bilføreres skrekk er å kjøre på en fotgjenger. La oss samarbeide på veien og gjøre oss synlige når vi er ute og går, sier Ryste.

Her er refleks-rådene fra Trygg Trafikk:

  • Refleksen bør henge i knehøyde (for å motta mest mulig lys fra billyktene)
  • Bruk to reflekser for å bli sett fra begge sider
  • Små barn bør alltid bruke refleksvest når de ferdes i trafikken
  • Reflekser som beveger seg når du bruker dem, fungerer best
  • Reflekser er forbruksvare. Riper gir mindre refleksjon
  • Refleksvesten blir dårligere ved vask og bør byttes årlig ved jevnlig bruk
  • Ikke alle reflekser er godkjent. Hvis det følger med for eksempel godteri, kan det hende at de ikke fungerer tilfredsstillende, noe som kan være livsfarlig i mørket
  • Alle godkjente reflekser skal være merket med EN 13356
  • Husk at også barnevogna og hunden trenger refleks
  • Legg reflekser i lommene på alle jakker, så er de tilgjengelige når du trenger dem

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Toyota RAV4 er som mange nye biler fra den japanske produsenten basert på plattformen TNGA. (Foto: Toyota)

Hva betyr egentlig en plattform?

Et av moteordene i bilindustrien er plattform, noe som ofte nevnes når det lanseres en …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *