HjemElbilerSjekk, en robo-bil!

Sjekk, en robo-bil!

Det er mye man kan si om Renault EZ-GO. Som for eksempel at den har et kult navn.

Ved første øyekast er det vanskelig å sette ord på bilen Renault nå har vist fram, så la oss begynne med å oversette den første setningen som ledsager lanseringen. Den sier i grunnen ganske mye.

- Annonse -

«I dag, på Genève Motor Show, introduserte Renault et robo-kjøretøy og turdeling-konsept, med et ikonisk design som er ment å integrere seg i miljøet, og maksimerer nye måter å bevege seg i overbelastede byer.»

Så der har vi det. Et robo-kjøretøy, altså.

Bak den benevnelsen skjuler det seg en elektrisk og selvkjørende bil som kan brukes til turdeling, både fra faste plasser eller mobile steder. Dette tror Renault at man kan få til om man har den riktige infrastrukturen i «smarte byer», slik som sensorer, dataanalyse, bimodal fordeling og nettbaserte nettjenester.

Ja, det høres unektelig komplisert ut. Men Renault har troen på dette.

- Annonse -

‒ Turdeling og delt mobilitetstjenester representerer en viktig mulighet for Renault, spesielt i byer. Mange har aldrende, eller svært unge, innbyggere, og folk ser etter nye mobilitetsløsninger, sier Thierry Bolloré hos den franske produsenten.

EZ-GO er den første i en serie av biler fra Renault som skal fokusere på mobilitet utover 2018, og følger den første bilen fra selskapet som har et autonomt nivå 4, Symbioz.

Den futuriske bilen kan opereres av både private og selskaper, og er ment som et tillegg for privatbiler, busser og t-baner. Bestillingen skjer ikke overraskende via en app, og skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet.

Bilen er som Symbioz på nivå 4 på den selvkjørende skalaen som går til 5, og er designet for å la passasjerene få fullt utsyn til byen mens de fraktes av gårde. Det dokumenteres av de gjennomsiktige dørene og taket, som du kan se av videoen under. Det spørs om ikke passasjerene sitter på vel mye utstilling i denne.

- Annonse -

Med nivå 4 menes en fullstendig selvkjørende bil uten ratt og pedaler, men ikke under alle forhold. Nivå 5 betyr at bilene kan kjøre i alle forhold, som for eksempel under en snøstorm.

EZ-GO har plass til inntil seks passasjerer og er åpenbart designet for å kjøre i byer og omkringliggende områder med en toppfart på 50 km/t. Den leveres med en egen stasjon som blir en naturlig del av bymiljøet

Og den ser definitivt ut som noe hentet ut fra en framtidsfilm, og noe som la oss si franskmennene kunne funnet på å designe. Å, det er dem, ja.

Her kan du se den i sitt rette element, nemlig i trafikken.

Renault EZ-GO har hva man kan kalle et trapesformet design, den er lav og de store glassflatene skal gjøre den mindre forstyrrende i bybildet enn for eksempel en vanlig buss.

«Den flate vinkelen gjør det enklere å komme seg å gå inn i og ut av bilen med trillekoffert, barnevogn, rullestol eller krykker. Den har bekvemme seter uten skiller mellom passasjerene, og skjermer som viser nyttig informasjon om byen», heter det fra Renault.

På innsiden kan vi som videoen viser se at det er sofalignende seter, og når alle er på plass er det bare å trykke på en knapp for å få bilen til å kjøre.

Som det hør og bør i 2018 er det selvsagt trådløst nett i bilen, og det er mulig å lade duppeditter som trenger strøm.

Skjermen foran døren vil viser kjøreinformasjon som ankomsttid, planlagte stopp etc. og informasjon om byen.

Stasjonsskjermene vil på sin side vise informasjon om severdigheter og arrangementer i byen. Her vil det også være mulig å bestille transport og for eksempel billetter til museer på reisemålet.

Renault EZ-GO er en framtidsvisjon, og baner vei for det som skal komme fra Renault-gruppen med strategiplanen «Drive The Future 2017-2022».

Her er et utdrag av hva gruppen utvikler akkurat nå.

  • Leiebilappen Renault Mobility, en selvbetjent, døgnåpen leiebiltjeneste som er beregnet både på privatpersoner og bedrifter
  • Elbildelingstjenesten Zity, i Madrid, i samarbeid med Ferrovial
  • Plattformen Karhoo for bestilling av taxi og transportdelingstjenester, med over 150.000 biler i Belgia, Frankrike, Tyskland, Irland, Nederland, Spania og Storbritannia
  • Den døgnåpne bilbestillings- og transportdelingstjenesten Marcel i Paris og området rundt

Så det er absolutt ikke usannsynlig at vi kommer til å se EZ-GO eller noen lignende rulle rundt i byene i framtiden.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her