Hjem / Elbiler / Sjekk, en I-Pace av leire
Jaguar stiller nå ut en I-Pace laget av leire på et skotsk museum. (Foto: Jaguar)
Jaguar stiller nå ut en I-Pace laget av leire på et skotsk museum. (Foto: Jaguar)

Sjekk, en I-Pace av leire

Jaguar gjør seg klar til å starte utrullingen av deres første elbil, I-Pace. Så hvorfor ikke varme opp med en fullversjon bygd av leire?

Jaguar har som mange andre som prøver seg på elbiler misset noen tidsfrister, og de måtte også stokke om på leveringene da etterspørselen i Nederland økte grunnet ny elbilskatt som trår i kraft 1. januar.

Men nå virker det som at Jaguar har fått kontroll på det meste, og leveringene ser nå ut til å kunne starte for fullt i nær framtid.

Dette er altså en Jaguar, og designmessig har den lille SUV-modellen mye å leve opp til. Den går nemlig inn i serien som har de usedvanlig vakre F-Pace og E-Pace i familien, biler som har hanket inn diverse priser for sitt design.

I-Pace har åpenbart ikke tenkt å være dårligere, og er allerede blitt et kunstverk. Jepp, den triller i fotsporene til den megavakre Jaguar E-Type fra 1960-tallet som har vært utstilt på Museum of Modern Art i New York.

Nå skal ikke I-Pace til det berømte museet, og vi snakker heller ikke om den ekte bilen.

Jaguars berømte designer Ian Callum har nemlig laget en leiremodell av I-Pace, og denne fullskala versjonen skal stilles ut på det helt nye designermuseet V&A Dundee ‒ Skottlands aller første museum dedikert for vakker og framtredende design.

Slik ser det ut når en bil bygges i leire. (Foto: Jaguar)
Slik ser det ut når en bil bygges i leire. (Foto: Jaguar)

‒ Bildesign er enormt kompleks, sier Callum.

‒ Selv om mye av designet er gjort digitalt, er leiremodeller fortsatt viktige ‒ de er vår første sjanse til å se bilen i virkeligheten. Som barn ble jeg inspirert til å bli bildesigner hos Jaguar, og har vært heldig nok til å leve ut den drømmen, legger han til.

Ikke bare drømte den talentfulle designeren om å jobbe i Jaguar, han sendte like godt et brev til dem. Det skjedde for 50 år siden, og nå er altså 64-åringen en av verdens mest anerkjente bildesignere.

Han startet derimot karrieren hos Ford i 1979, og etter å ha vært litt involvert i Fiesta og Mondeo fikk han mer påvirkning på designet til RS200 og Escort RS Cosworth. Deretter ble han designsjef hos Ghia, Fords partnere som laget litt mer spesielle modeller.

Etter 11 år gikk han til TWR, og tryllet fram biler som Aston Martin DB7 og Aston Martin Vanquish, og tok også på seg jobb for andre TWR-kunder som Volvo, Mazda og Nissan (R390 var hans design).

I 1999 fikk han endelig drømmejobben i Jaguar, og har siden da stått bak en rekke designmessige perler, som XK i 2006, XF i 2008, F-Type i 2013 og altså den prisvinnende F-Pace i 2016.

I-Pace skiller seg noe ut fra F-Pace og E-Pace ettersom elbiler har et enda større fokus på de aerodynamiske linjene, men den har de samme gjenkjennelige designmessige trekkene som sine søstre.

Jaguar første elbil har en rekkevidde på 480 kilometer, 90 kWh batteri og gjør 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Ved hurtiglading med 100 kW lades den fra 0 til 80 prosent på 40 minutter, og 15 minutters lading skal gi 100 kilometers rekkevidde.

Britene har selvsagt puttet det meste av teknologi inn i den kommende elbilen, som har en startpris på rett under 600.000 kroner.

Hva den av leire koster er ikke så godt å si, men den «klumpen» er iallfall vakker nok til å finne veien til et museum.

Følg bil24 på Facebook

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Seat lanserer sin største SUV-modellen, Tarraco. (Alle foto: Seat)

Her er Seats nye flaggskip-SUV

Seat er virkelig en av de mer folkelige bilprodusentene. Da de skulle navngi sitt nye …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *