Annonse
Hjem Elbiler Sion ‒ elbilen drevet av sola

Sion ‒ elbilen drevet av sola

Over 7.000 har allerede forhåndsbestilt elbilen som lades opp av solenergi, og som kan gi strøm til andre elbiler.

Kraft, strøm, elektrisitet. Dette kommer til å gi oss trøbbel i framtiden om politikerne får det som de vil og «alle» velger elbiler om noen år. Problemet vil være todelt. For det første vil vi mest sannsynlig ikke klare å produsere nok strøm til å lade alle bilene, og for det andre kommer det meste av strømkraften fortsatt fra forurensede kilder, som for eksempel kullkraft. Det er mildt sagt lite miljøvennlig.

Så hva med en elbil man ikke trenger å plugge i en ladestasjon? En som ikke bruker den strømmen som produseres rundt i verden.

Vel, to unge tyske venner er blant de som har tenkt på akkurat dette, og har som ambisjon om å komme med verdens aller første serieproduserte solcellebil. Jepp, en solcellebil. Vel, litt solcellebil da.

Saken fortsetter under Annonsen

De to vennene som står bak Sono Motors begynte å jobbe med idéen i 2012, men da var først da de fikk samlet inn nok midler via crowdfunding og crowdinvesting i 2016 og 2017 at de fikk skikkelig fart på seg.

I juli 2017 kom de med den første prototypen, og i juni i år bikket de 5.000 forhåndsbestillinger for den lille elektriske bybilen. Siden da har 2.329 nye kunder kastet seg på, så ting begynner altså å bli skikkelig seriøst nå.

Så hva er det for en slags bil?

Vel, det er en liten bybil med fem dører, og designet er litt som de tradisjonelle gamle elbilene hadde. Ganske firkantet og kanskje litt umoderne, men så det er nok ikke på det området de har hatt størst fokus heller. Men vi har sett lignende biler titt og ofte, så vi lar designet ligge.

Da er det mer interessant hvordan de har løst dette med solceller.

De har faktisk bygd inn solcellepaneler i både dørene, taket, bak på bilen og panseret. Den er altså mer eller mindre kledd i solceller, og vi tør ikke å tenke på hva dette vil koste ved eventuelle krasj. Tanken er å utnytte flatene mest mulig, noe de har klart på den første modellen de har på gang.

Til sammen består Sion av 330 celler som til sammen genererer 1.204 watt med 24 prosents effektivitet, men ikke forvent en kjempelang rekkevidde om du tenker å kjøre på den energien som sola har ordnet. For solcelleladingen gir kun om lag 30 kilometer rekkevidde per dag, så du må i med ladekabelen om den skal brukes ofte.

Totalt er den reelle rekkevidden oppgitt til 250 kilometer via batteriet på 35 kWh, noe som er helt greit om den brukes i og rundt byene. Og 30 gratis kilometer er jo uansett bra.

Innsiden er nesten litt søt, for stort sett det eneste som er der er en liten skjerme rett foran føreren og en litt større en på 10 tommer i senter av konsollen. Vi ser en radio og noen andre knapper, ellers er dashbordet dominert av en grønn mose. Jepp, mose.

Dette kaller de selv for breSono (breathe Sono) og er et slags aircondition-filter som fjerner 20 prosent av partiklene og har positive effekter på luften og luftfuktigheten.

Så var det dette med å lade andre elbiler.

Dette er noe de har kalt biSono, og gjør enkelt og greit bilen om til et kraftsenter. Plugg inn stikkontakten akkurat som du gjør hjemme, og voila ‒ du har strøm. Styrken er på 3,7 kW, så om du skal lade opp en elbil vil det ta litt tid. For de mer innvidde kan vi opplyse at det er en Type 2-plugg som gjelder her.

Og ja, du kan til og med hekte en henger bak på denne. Jøss, tenker du sikkert. Men batteripakken yter 80 kW, og bilen har en slepekapasitet på 750 kilo. Det bør ikke være en stor utfordring for en Sion som selv vil ha en sluttvekt på maks 1.600 kilo. Slett ikke verst det.

Den kommer også med ting som ABS, kollisjonsputer foran og ESC, noe som strengt tatt bare skulle mangle.

Så hva med prisen?

Jo, dette er litt morsomt. Smartingene har nemlig kalkulert inn at batteriprisen er en relativt ukjent variabel, så for å treffe mest mulig nøyaktig på prisen må du kjøpe bilen uten batteripakken. Prisen er da 16.000 euro, som i skrivende stund er 153.675 kroner.

Nå er ikke batterier på en elbil slik de er på en lommelykt, så dette kan man ikke selv sette inn. Sono leverer selvsagt bilen med batteriet også, og per i dag koster batteripakken 4.000 euro ‒ 38.418 kroner. Denne prisen kan altså forandres etter hva det eksterne tyske selskapet som leverer disse har av utgifter. Det er også mulig å leie batteriet for en månedlig og foreløpig ukjent sum.

Til slutt må vi nevne at de to kompisene også har tenkt på dette med karbonavtrykk. Mange hevder at elbilene ikke er så miljøvennlig som folk vil ha det til på grunn av utslippene rundt produksjonen (inkludert batteriene), og dette har gjengen bak Sono også hatt i tankene.

De oppdaget raskt at det er helt umulig å produsere en bil uten karbonutslipp uansett hvordan de gjør det, så i februar bestemte de seg for å kompensere for all CO2-utslipp som skjer i forbindelse med produksjonen.

Det er bare en ting å si om det.

Kudos!

Følg bil24 på Facebook

Forrige artikkelKia klar med helt ny modell
Neste artikkelArven etter Adolf

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,646FansLik
73FølgereFølg
85FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker