Annonse
Hjem Forbruker Ser du sykkelen med refleksspray?

Ser du sykkelen med refleksspray?

Høstmørket velter nå inn over oss, og det betyr mørke veier og potensielt farlige situasjoner for fotgjengerne. Refleks er et stikkord, og de kommer i mange forkledninger. Noen svært dårlige sådanne.

NAF foretrekker helt klart de de tradisjonelle refleksene som brikker, bånd og vester når det kommer til å lyse opp i høstmørket.

Faktisk så mye at de advarer sterkt mot det nye som er på full fart inn. Refleksklærne.

De har testet 14 produkter og tilbehør ment for hverdagsbruk med innebygget refleks. De testet blant annet trendskjerf med innesydd refleks, design-buttons som matcher kåpen, hjemmestrikket pannebånd, paraplyer og handlenett.

For mens tradisjonelle refleksproduktene må følge CE-standarder, trenger ikke klesprodukter det.

Saken fortsetter under Annonsen

‒ Moteprodukter kan gi en falsk trygghet, det ser vi i denne testen. Det er direkte trafikkfarlig at det selges noe som lover synlighet, som ikke gir det. Det er å lure kunden og i verste fall ta liv av folk. Skal man kalle noe «refleks» burde det virke, sier Morten Fransrud, NAF Trafikktrening.

Det som fungerte dårligst i testen var refleksskjerfet og reflekssprayen. På andre enden fungerte et handlenett med innebygd refleks og et refleksgarn veldig godt.

Ikke overraskende fungerte den tradisjonelle refleksbrikken og refleksbåndene godt, mens vesten fortsatt er den beste.

Les hele testen hos NAF.

NAF har også satt sammen en liste med råd når det kommer til kjøp av reflekser.

  • Skal du kjøpe vest, bånd eller brikke burde du se etter CE-standard EN13356 eller EN1150. Det garanterer en minimumsstandard for refleksjon.
  • Jo flere vinkler refleksen synes fra, jo bedre. Husk at du burde synes både bakfra og forfra.
  • Plassering er viktig! Er du i urbane områder der nærlys brukes – fest refleksen lavt på kroppen. Er du ute langs en mørklagt vei der fjernlys er det mest interessante – få refleksen opp på overkroppen.
  • En bilist som kjører med nærlys i 50-sonen, har bare to sekunder på å avverge en ulykke når sjåføren oppdager en fotgjenger uten refleks. Med refleks ville sjåføren oppdaget den gående på 150 meters avstand og hatt 10 sekunder til rådighet.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,215FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker