Annonse
HjemElbilerSenker kravene rundt hydrogenstasjoner

Senker kravene rundt hydrogenstasjoner

Norge er for lengst kommet i gang med elbilsatsingen, men det går tregere med hydrogenbilene. Antall fyllstasjoner er en av årsakene.

Selv om det går noe trått med infrastrukturen rundt hydrogenbilene skjer det ting også der. Det kommer sakte men sikkert nye stasjoner, og nettverket av fyllstasjoner har nå spredt seg fra Østlandet og til Bergen.

En av pådriverne er Enova, selskapet som er eid av Klima- og miljødepartementet. De støtter bygging av hydrogenstasjoner med økonomiske midler, og det er faktisk du og jeg som betaler for det.

Midlene kommer nemlig via Klima- og energifondet, og dette fondet finansieres ved et lite kostnadspåslag på strømregningen.

Enova startet i fjor med en investeringsstøtte for etablering av fyllestasjoner for hydrogen, og ga 30 millioner kroner i støtte til bygging av tre hydrogenstasjoner i Oslo og Akershus. Den gang var det Uno-X og HYOP som fikk støtte.

Saken fortsetter under Annonsen

De fortsetter med konkurransen også i år, men de har nå senket kravene slik at flere aktører skal få muligheten til å kjempe om støtte.

– Det som er nytt i årets runde er at vi senker kravet til hvor stor kapasitet fyllepunktet må ha, fra 200 kilo per døgn til 50 kilo per døgn. I realiteten betyr det at du kan komme i gang med et mindre kundegrunnlag og mindre kjøretøyflåte, sier markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad.

I tillegg har de fjernet kravet om at flere enn én bil må kunne fylles på samme tid, slik at det nå holder med én pumpe.

Enova begrunner dette med at en slik kapasitet vil kunne dekke etterspørselen et stykke fram i tid, og vil gjøre det enklere å etablere stasjoner langs transportkorridorer mellom byene.

De har satt søknadsfrist til 19. september på årets konkurranse, så ikke forvent noe nye hydrogenstasjoner støttet av årets Enova-utdeling med det aller første.

Toyota som foreløpig er en av få bilprodusenter som også bygger hydrogenbiler forventer en tidobling rundt salget av Mirai om kun noen få år, mens Hyundai kommer med sin aller nyeste hydrogenbil kalt Nexo til sommeren.

Begge disse to modellene koster i underkant av 600.000 kroner, og med hjelp av Nexo vil nok Norge se en økning rundt salget av hydrogenbiler ‒ som kun var på 10 biler i april.

Hydrogenbiler er for øvrig i prinsippet elbiler, med den forskjellen at man ikke trenger å lade opp batteriene ved å koble til strøm. Hydrogenbilene lager selv denne strømmen via en kjemisk prosess som tar plass i bilen.

Hydrogenbilene fyller drivstoff på samme måte som man fyller opp tanken med bensin eller diesel, og tankingen tar heller ikke mer enn noen minutter.

Hydrogenbiler har vanligvis en større rekkevidde enn elbiler, og i den nye Nexo ligger rekkevidden på en plass rundt 700 kilometer.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

3,180FansLik
96FølgereFølg
86FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse