- Annonse -
HjemNyheterSender en Tesla til Mars

Sender en Tesla til Mars

Med tonene til David Bowie sender Elon Musk en Tesla til Mars. Se det hele direkten her.

I avdøde David Bowies sang «Life on Mars?» ville en ung jente flykte fra freak-showet på jorden, og lurte på om det var liv på Mars.

- Annonse -

Nå vet vi er det ikke finnes marsboere, men det er fortsatt mulig at det er et slags primitivt liv på den «røde planet». NASA er allerede på plass, og marsroveren «Curiosity» ruller fortsatt rundt på planeten fem år etter at den landet der.

Den ensomme skapningen trenger selvsagt selskap, så følg «Curiosity» på Twitter og se hva den sysler med.

En annen som også vil til Mars er Tesla-sjef Elon Musk. Men han drømmer nok ikke om rømme jorden, men vil rett og slett utforske det ytre rommet.

Og å sende en Tesla ut i evigheten.

- Annonse -

Han har nemlig plassert sin egen røde Tesla Roadster 2008-modell i kapselen på toppen av raketten.

For alt annet ville som kjent ha vært kjedelig:

https://www.instagram.com/p/BdA94kVgQhU/

Bilen er blant de aller første Tesla laget av Roadster-serien, som kom i 2008. Det er en toppløs todørs liten sportsbil, og Tesla produserte disse til 2012. Den 1.300 kilo tunge bilen kom med flere forskjellige batteripakker, men den største hadde 288 hestekrefter. Rekkevidden var satt til litt under 400 kilometer, noe som er ganske så imponerende.

- Annonse -

Den klarte 0-100 km/t på godt under 4 sekunder, og ble etterfulgt av ingen ringere enn Model S.

Tesla har nå annonsert en ny Roadster, noe du kan lese om i en av lenkene helt nederst i saken.

Men det er ikke bare Tesla Roadster som skal i bane rundt Mars i «milliarder av år», som Musk drømmer om. Den har selvsagt en fører også. Nærmere bestemt en utstillingsdukke i fullt astronaututstyr, som har fått navnet «Starman».

Alt dette kan du se av videoen helt øverst i saken.

Så med tonene til Bowies «Life on Mars?» skal SpaceX tirsdag kveld sende ut både Tesla Roadster og Starman til Mars.

Om alt går som planlagt.

For det mest kritiske under hele operasjonen er oppskytningen av «Falcon Heavy». Det kreves at 27 raketter fyrer på samme tid, og det er selvsagt mye som kan gå galt akkurat da.

Musk selv er da langt fra sikker på alt går som planlagt.

‒ Huff, det er så mye som kan skjære seg, og det absolutt ikke noe garanti for at den bilen når rommet. Det er så mye som ikke er mulig å teste på bakken, så vi må bare vente å se, sier en helt klart spent Musk.

‒ Det har faktisk vært mye vanskeligere å lage Falcon Heavy enn vi hadde trodd. Vi tenkte; det er jo bare å montere to hjelperaketter, og sette i gang. Hvor vanskelig kan det være? Men så forandrer alt seg. Lasten blir tyngre, aerodynamikken forandrer seg, vibrasjonene tredobles. Så vi måtte designe hele senterkjernen på nytt, men jeg liker Falcon Heavy ettersom den kan ta så mye last. Så er det systemet som skal sørge for at delene skiller seg. Det hele ble veldig komplisert, og jeg var ganske naiv da jeg trodde dette var en smal sak, sier Musk.

Men så har det blitt en veldig imponerende doning også.

Det er den kraftigste raketten siden NASA bygde Saturn V på 1960-tallet, og drives av 27 motorer (mot ni som er vanlig). Det er to hjelperaketter på hver side av hovedraketten, og en rakettkjerne montert på senterkjernen. De har ni Merlin-raketter hver, og den sammenlagte kraften kan løfte 57 tonn ut i atmosfæren.

Falcon Heavy er faktisk så sterk at de kunne puttet 14 elefanter i lasten og likevel nådd rommet.

Skyvekraften er nemlig på utrolige 2,2 millioner kilo, noe som tilsvarer den samme kraft som rundt 18 Boeing 747-fly genererer.

De tre første tre-trinns rakettene som skal sende Falcon Heavy ut i rommet har landingsben og skal altså returnere til jorden like hele som før oppskytingen. Etter at de har gjort jobben, sørger små raketter for å få de på rett kurs til jorden, og de to siderakettene skal returnere til Cape Canaveral hvor de skal lande på to landingsplattformer hos SpaceX.

Den tredje raketten skyver midtkjernen enda lenger ut i rommet, og skal deretter lande på en plattform ute i havet.

Rakettene skal altså kunne gjenbrukes, og dermed gjøre slike oppskytninger vesentlig billigere i framtiden.

Falcon Heavy kan i teorien sende mennesker ut i rommet, og kapselen skal iallfall kunne nå månen. I framtiden skal kapselen også kunne nå mars.

Planen er å fyre Falcon Heavy av gårde tirsdag kveld, men de er selvsagt avhengig av at været i Florida spiller på lag. Det er altså muligheter for at det hele blir utsatt.

SpaceX ble etablert av Elon Musk så langt tilbake som i 2002, og den aller første raketten som nådde banehøyde var Falcon 1 i 2008.

Som vi kjenner fra nye Tesla-modeller har også Musks oppskytningsplaner blitt kraftig forsinket. Den opprinnelige planen var i 2014, men det tok altså ytterligere fire år.

Men nå er det endelig klart for litt av et eventyr. Og den kan du faktisk være med på.

Følg det hele direkten her klokken 19:30:

Følg bil24.no på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Kia EV9 kan by på mange spennende løsninger. (Fotos: Nybiltester)

Vi har sjekket ut Kia EV9

Vi ble med til Frankfurt for å se produksjonsmodellen av Kia EV9, en romslig elbil på rett over 5...
Mercedes-Maybach får nå en nattpakke som gjør den litt, tja, skummel. (Fotos: Mercedes)

Nattversjon av det mest eksklusive

På jakt etter det beste av det beste? Da går ferden muligens til Mercedes-Maybach, og de kan nå lokke...
Her er det nye og gamle emblemet til Porsche, og ser du forskjellen? (Fotos: Porsche)

Ny Porsche-logo

Finn en «feil» på bildet over! Den første utgaven av Porsches nå berømte emblem ble laget i 1952, og minner...
Dette er verdens første kvinnelige krasjdukke, og mammaen hennes. (Fotos: VTI)

Sjekk ut verdens første kvinnelige krasjdukke

Svenskene bare skal lede an når det kommer til trafikksikkerhet, og nå har de også laget verdens første kvinnelige...
Volkswagen viser nå fram en ID. Buzz med hele sju seter. (Fotos: Volkswagen)

Her er 7-seters Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen viser nå en nærmere 5 meter lang ID. Buzz, og det betyr en versjon med plass til hele...
Både Volvo og Polestar baner nå vei for enda mer støtte til Apple CarPlay. Her innsiden av en Volvo XC40. (Foto: Volvo)

Volvo og Polestar med mer støtte til CarPlay

Gode nyheter for alle som kjører en moderne Volvo eller Polestar, og ikke minst for de som også har...
Rekkevidde-angsten lever i beste velgående, viser en ny undersøkelse. (Foto: NAF/Motor)

Rekkevidde-angsten lever i beste velgående

Selv om nye elbiler nå til og med strekker ut rekkevidden til over 600 kilometer, er det fortsatt mange...
Nybilsalget blomstret i mai, og en av bilene som ledet an var BMW iX1. (Fotos: BMW)

Bilsalget tok seg opp

Kom mai, du skjønne. Nybilsalget blomstret i siste måned før sommeren, men fortsatt er salget bak fjorårets. Det har vært...
Ingen har så langt i 2023 omkommet på sykkel eller moped. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Dødsulykker: En gruppe skiller seg positivt ut

I en periode hvor antall dødsulykker stiger er det et lyspunkt, nemlig de på sykkel og moped. I mai måtte...
Range Rover Sport SV er den nye sjefen i familien. (Fotos: Jaguar Land Rover)

Den sterkeste Range Rover Sport noensinne

Det er en ny sjef i Ranger Rover Sport-familien, nemlig en SV-utgave. Sport-utgaven til Range Rover har vært her siden...
Volvo gir oss en sniktitt på dashbordet til EX30. (Fotos: Volvo)

En sniktitt på innsiden av Volvo EX30

Ikke bare får elbilmodellen Volvo EX30 en senterskjerm med det meste av info, men også noe så spesielt som...
Det er fortsatt mange som er svært skeptiske til elbiler, viser en fersk undersøkelse. (Fotos: NAF)

Elbil? Nei, takk!

1 av 10 er fast bestemt på at de aldri skal ha elbil, og det hjelper heller ikke at...
Toyota Yaris får seg nå et løft. (Fotos: Toyota)

Toyota Yaris får flere krefter

5. generasjon hybrid gir den lille favoritten Toyota Yaris enda bedre ytelser, men det er ikke alt. Den får...
Bugatti skal bygge seg en ultraluksuriøs skyskraper. Jepp. (Fotos: Bugatti)

Bugatti bygger seg en skyskraper

Bugatti kan ikke være dårligere enn Aston Martin og Bentley, og byr på en 46 etasjers luksuskompleks som skal...
Dette forsikringsbeviset er smart å ha liggende i hanskerommet ut bilferien tar deg til det store utlandet. (Foto: If)

Forsikringsbeviset som bør ligge i hanskerommet

Om bilferien tar deg til det store utlandet er det smart å ha et forsikringsbevis liggende i hanskerommet. Mange gjør...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her