Med tonene til David Bowie sender Elon Musk en Tesla til Mars. Se det hele direkten her.
I avdøde David Bowies sang «Life on Mars?» ville en ung jente flykte fra freak-showet på jorden, og lurte på om det var liv på Mars.
Nå vet vi er det ikke finnes marsboere, men det er fortsatt mulig at det er et slags primitivt liv på den «røde planet». NASA er allerede på plass, og marsroveren «Curiosity» ruller fortsatt rundt på planeten fem år etter at den landet der.
Den ensomme skapningen trenger selvsagt selskap, så følg «Curiosity» på Twitter og se hva den sysler med.
En annen som også vil til Mars er Tesla-sjef Elon Musk. Men han drømmer nok ikke om rømme jorden, men vil rett og slett utforske det ytre rommet.
Og å sende en Tesla ut i evigheten.
Han har nemlig plassert sin egen røde Tesla Roadster 2008-modell i kapselen på toppen av raketten.
For alt annet ville som kjent ha vært kjedelig:
https://www.instagram.com/p/BdA94kVgQhU/
Bilen er blant de aller første Tesla laget av Roadster-serien, som kom i 2008. Det er en toppløs todørs liten sportsbil, og Tesla produserte disse til 2012. Den 1.300 kilo tunge bilen kom med flere forskjellige batteripakker, men den største hadde 288 hestekrefter. Rekkevidden var satt til litt under 400 kilometer, noe som er ganske så imponerende.
Den klarte 0-100 km/t på godt under 4 sekunder, og ble etterfulgt av ingen ringere enn Model S.
Tesla har nå annonsert en ny Roadster, noe du kan lese om i en av lenkene helt nederst i saken.
Men det er ikke bare Tesla Roadster som skal i bane rundt Mars i «milliarder av år», som Musk drømmer om. Den har selvsagt en fører også. Nærmere bestemt en utstillingsdukke i fullt astronaututstyr, som har fått navnet «Starman».
Alt dette kan du se av videoen helt øverst i saken.
Så med tonene til Bowies «Life on Mars?» skal SpaceX tirsdag kveld sende ut både Tesla Roadster og Starman til Mars.
Om alt går som planlagt.
For det mest kritiske under hele operasjonen er oppskytningen av «Falcon Heavy». Det kreves at 27 raketter fyrer på samme tid, og det er selvsagt mye som kan gå galt akkurat da.
Musk selv er da langt fra sikker på alt går som planlagt.
‒ Huff, det er så mye som kan skjære seg, og det absolutt ikke noe garanti for at den bilen når rommet. Det er så mye som ikke er mulig å teste på bakken, så vi må bare vente å se, sier en helt klart spent Musk.
‒ Det har faktisk vært mye vanskeligere å lage Falcon Heavy enn vi hadde trodd. Vi tenkte; det er jo bare å montere to hjelperaketter, og sette i gang. Hvor vanskelig kan det være? Men så forandrer alt seg. Lasten blir tyngre, aerodynamikken forandrer seg, vibrasjonene tredobles. Så vi måtte designe hele senterkjernen på nytt, men jeg liker Falcon Heavy ettersom den kan ta så mye last. Så er det systemet som skal sørge for at delene skiller seg. Det hele ble veldig komplisert, og jeg var ganske naiv da jeg trodde dette var en smal sak, sier Musk.
Men så har det blitt en veldig imponerende doning også.
Det er den kraftigste raketten siden NASA bygde Saturn V på 1960-tallet, og drives av 27 motorer (mot ni som er vanlig). Det er to hjelperaketter på hver side av hovedraketten, og en rakettkjerne montert på senterkjernen. De har ni Merlin-raketter hver, og den sammenlagte kraften kan løfte 57 tonn ut i atmosfæren.
Falcon Heavy er faktisk så sterk at de kunne puttet 14 elefanter i lasten og likevel nådd rommet.
Skyvekraften er nemlig på utrolige 2,2 millioner kilo, noe som tilsvarer den samme kraft som rundt 18 Boeing 747-fly genererer.
De tre første tre-trinns rakettene som skal sende Falcon Heavy ut i rommet har landingsben og skal altså returnere til jorden like hele som før oppskytingen. Etter at de har gjort jobben, sørger små raketter for å få de på rett kurs til jorden, og de to siderakettene skal returnere til Cape Canaveral hvor de skal lande på to landingsplattformer hos SpaceX.
Den tredje raketten skyver midtkjernen enda lenger ut i rommet, og skal deretter lande på en plattform ute i havet.
Rakettene skal altså kunne gjenbrukes, og dermed gjøre slike oppskytninger vesentlig billigere i framtiden.
Falcon Heavy kan i teorien sende mennesker ut i rommet, og kapselen skal iallfall kunne nå månen. I framtiden skal kapselen også kunne nå mars.
Planen er å fyre Falcon Heavy av gårde tirsdag kveld, men de er selvsagt avhengig av at været i Florida spiller på lag. Det er altså muligheter for at det hele blir utsatt.
SpaceX ble etablert av Elon Musk så langt tilbake som i 2002, og den aller første raketten som nådde banehøyde var Falcon 1 i 2008.
Som vi kjenner fra nye Tesla-modeller har også Musks oppskytningsplaner blitt kraftig forsinket. Den opprinnelige planen var i 2014, men det tok altså ytterligere fire år.
Men nå er det endelig klart for litt av et eventyr. Og den kan du faktisk være med på.
Følg det hele direkten her klokken 19:30:
- Les også: Tesla avduket verdens raskeste sportsbil
- Les også: Elon Musk solgte flammekastere
- Les også: Boring: Satte rekord med 324 km/t