Annonse
Hjem Nyheter Selvkjørende roboter kjører 436.000 kilometer

Selvkjørende roboter kjører 436.000 kilometer

Robotene kommer, det hører vi titt og ofte. Men sannheten er at de allerede er her, og de «jobber» som aldri før.

Alle store, moderne fabrikker har roboter. Storparten av disse er dog fastmonterte, og består ofte av en «arm» som gjør faste oppgaver typisk langs et samlebånd.

Men det er litt annerledes hos den spanske bilprodusenten Seat. I fabrikken som ligger i Martorell har de 125 selvkjørende roboter som jobber sammen med de 7.000 menneskene i en perfekt synkronisert dans på fabrikkgulvet.

Som du kan se av videoen øverst er vekkerklokken i form av et blått lys stilt på klokken 05, og da våkner altså de 125 robotene opp. Hver av dem begynner umiddelbart på en av opp til 2.500 daglige runder rundt i fabrikken, og jobben er å frakte deler fram og tilbake.

De 125 robotene, som har den korrekte benevnelsen automated guided vehicles (AGV), skanner delene for å forsikre seg at de frakter de riktige tingene, og en sensor åpner dørene og sender de på riktig vei. De frakter alt mulig rundt omkring på bilfabrikken, som motorer, girbokser, dempere eller vinduer, og kan frakte deler som veier opp til 1.500 kilo.

Saken fortsetter under Annonsen

Robotene hos Seat jobber faktisk så hardt at de til sammen kjører 436.000 kilometer i løpet av et år. Det er lenger enn avstanden mellom jorda og månen. De stopper på rødt lys, og har 360 graders kamera som gjør at de ikke dulter borti i noen mennesker eller andre hindringer underveis.

Så hvordan vet de hvor de skal kjøre? Vel, det er 40 predefinerte ruter som de følger via et GPS-system, og hver tur tar mellom ett og sju minutter.

Fem ansatte har ansvaret for disse robotene, og kan programmere nye ruter for dem. De følger også med hvor robotene befinner seg, og overvåker batteristatusen og den øvrige «helsen». De gjør tross alt den største fysiske jobben på fabrikken, og det kan slite selv på en robot.

Seat-fabrikken er en såkalt industri 4.0, og den fjerde industrielle revolusjonen gjør det mulig for arbeiderne å kontrollere prosessene og optimalisere valgene mens robotene tar seg av den fysiske delen av jobben. For å gjøre automatiseringen mest mulig komplett, prøver Seat å integrere programvare og datakomponenter i både produksjon og logistikk.

Den spanske produsenten har opplevd gode tider etter at de ble en del av Volkswagen-gruppen, og har til sammen 14.500 ansatte i Barcelona, El Prat de Llobregat og Martorell. Salget blomstrer som aldri før, og i 2016 solgte de 410.000 biler og gikk med milliardoverskudd.

De er også en av de nytenkende innen bilindustrien med sitt forskningssenter med rundt 1.000 ingeniører, og har blant annet vist fram teknologi som skal gi tryggere kjøreturer. Les mer om det i en av lenkene under.

Noen av suksessen kan de kanskje takke robotene for. De som allerede er her.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,391FansLik
70FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker