Hjem / Elbiler / Seks elbiler er ikke godkjent for takboks
Tesla Model S takler skiboks, men det gjør langt fra alle elbilene. (Foto: Elbilforeningen)
Tesla Model S takler skiboks, men det gjør langt fra alle elbilene. (Foto: Elbilforeningen)

Seks elbiler er ikke godkjent for takboks

21 prosent av elbilene som Norsk elbilforening undersøkte tillater ikke taklast.

Vintersesongen er her, og snart vil mange pakke bilene og sette kurs for alpinbakken og skiløypa. Det enkleste da er en takboks, ofte bare kalt skiboks, hvor skiene og stavene enkelt kan plasseres i. Men det kan bli et problem om du kjører en elbil.

Annonse

For faktisk tillater ikke 1 av 5 elbilmodeller taklast som også inkluderer vanlige takstativ, viser en ny og omfattende undersøkelse gjort av Norsk elbilforening. Og blant disse er det noen store favoritter.

Foreningen sjekket opp hele 28 modeller.

– 22 av bilene på lista er, eller vil bli, typegodkjent for taklast. Det tilsvarer altså nær 8 av 10 modeller på det norske markedet, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.

Men det er nok en fattig trøst for de som sitter med modellene som ikke er typegodkjente, og det er disse seks:

Annonse
  • BMW i3
  • Hyundai Ioniq
  • Renault Zoe
  • Smart ForFour
  • Smart ForTwo
  • Tesla Model X

Alle de andre elbilene er altså godkjent for taklast, og det inkluderer også helt nye elbiler som Kia e-Niro og Jaguar I-Pace. De har til og med sjekket opp den kommende Audi e-tron, så testen inkluderer altså det aller meste som er tilgjengelig.

Men elbilforeningen avdekket også at det er noe forvirring rundt taklasten, selv hos importørene selv.

‒ Fra Hyundai og Renault har vi ikke fått noen annen forklaring enn at taklast ikke er tillatt. Samtidig er nye Kia e-Niro bygd på samme chassis som Ioniq, og e-Niro får tillatt taklast på 100 kilo, sier Frydenlund.

Det er også stor forskjell på hvor mange kilo taklast modellene kan bære (altså total vekt av last pluss takstativ/takboks). Noen modeller starter på 30 kilo, mens andre er godkjent helt opp til 100 kilo ‒ som den nevnte e-Niro.

Om elbilen er godkjent for takboks er det viktig å tenke sikkerhet når den pakkes.

– Sikkerhet må du ikke slurve med. Tenk over at bilen kan få endrede kjøreegenskaper på grunn av den ekstra tyngden på toppen, og at lasten i boksen i praksis kan bli skutt ut ved en eventuell bråstopp, råder Ståle Frydenlund.

Han gir derfor følgende tips du kan ta med deg før du legger ut på tur:

  • En fullastet bil, med eller uten takboks, vil få økt bremselengde. Kjør pent.
  • Takboksen endrer bilens tyngdepunkt (dog mindre enn på biler med fossile drivlinjer); senk derfor farten noe i svinger, særlig i krappe kurver.
  • Legg de tyngste gjenstandene i bunnen av takboksen, og sørg generelt for å fordele lasten jevnt – for god vektfordeling. Bruk lastestropper til å feste ski og øvrig last best mulig.
  • Husk at lasten på taket inngår i bilens nyttelast. Sjekk i vognkortet hva som gjelder for din bil.
  • Som alltid ellers er det viktig å sørge for at bilen har riktig lufttrykk i dekkene. Med takboksen på, særlig når den er lastet opp, kan det være lurt å øke trykket noe.

Norsk elbilforening har laget en fullstendig oversikt over de 28 elbilmodellene, så her kan du sjekke hvor mye last de eventuelt kan ta på taket.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *