Hjem / Nyheter / Se opp, en Regera i karbon!
Dette er en karbonutgave av Koenigsegg Regera. (Alle foto: Koenigsegg)
Dette er en karbonutgave av Koenigsegg Regera. (Alle foto: Koenigsegg)

Se opp, en Regera i karbon!

Denne regjerer garantert uansett hvor den måtte finne seg. For det er ny konge basert på noe så kryptisk som KNC.

Bak de tre bokstavene skjuler det seg noe helt unikt. La oss ta bokstavene i rekkefølge.

Annonse

Den første står for Koenigsegg, verdens mest vanvittige bilmerke. Svenskene har laget en rekke superbiler, og de to siste kreasjonene har nådd et helt nytt segment ‒ megabiler.

Denne benevnelsen står for biler utstyrt med motorer som når 1 megawatt i ytelse, noe som kan oversettes til 1.340 hestekrefter. Både Agera RS og Regera har motorer som yter mer enn dette.

N betyr enkelt og greit Naked, altså nakent. Dette er biler som har kvittet seg med all overflødig materialer, og som er barbert ned til grunnen.

Til slutt har vi C, som står for Carbon. Altså lettvektmaterialet karbon.

Naked Carbon henger sammen, og betyr at dette er karbon uten noe lakk eller annet belegg på seg.

Annonse

Legger vi til K’en så får vi altså en naken Koenigsegg i karbon.

KNC er noe svenskene har drevet med i mange år, men kun på spesifikke deler av en bil. Hjul, vinger og splittere er blant KNC-delene, og den svarte effekten som kommer fram når karbonen er barbert ned til sitt siste innerst lag er fryktinngytende.

Så hva om en hel bil får KNC-behandling?

Det tenkte en ny sveitsisk forhandler av Koenigsegg, Carage. Så de bestilte like godt en Regera KNC ‒ en skikkelig bad ass-versjon av den elleville megabilen.

Koenigsegg liker at ting er perfekte, så før de så ja testet de om dette faktisk fungerte på en hel bil. Ting som varme, kulde og regn kan slå negativt ut på en bil uten beskyttelse lag, men svenskene fant ikke noe som skremte dem.

Så da var det bare å kjøre på med tidenes første KNC-bil.

Folkene hentet fram spesialdesignet pussemaskiner, og fjernet alle lagene helt til den råe karbonen kom fram. Dette er en tidskrevende jobb, ettersom de ikke kan slipe 1 mm for langt ned og heller ikke rette opp hakk eller ujevnheter slik man ellers gjør.

Den positive tingen med en Regera KNC er at den faktisk tåler mer, og man trenger ikke å være redd for at steinsprut skal ødelegge lakken.

Og vi må selvsagt ikke glemme utseende. Denne KNC-versjonen av Regera ser usedvanlig vill ut. Den ser rett og slett ut som en batmobil.

‒ Det er ikke uvanlig at en kunde vil ha bilen sin med synlig karbonfiber, forklarer Christian von Koenigsegg.

‒ Det er et vakkert materiale sett ut fra et visuelt perspektiv, og våre kunder elsker å vise hva bilen er laget av. KNC tar ideen om synlig karbonfiber til et helt nytt nivå, noe som avslører en vakker glans og en veldig silkeaktig finish. Koenigseggs filosofi har alltid vært å utforske det ekstreme. Det er flott å ta den ideen videre til et helt nytt nivå, og presentere en bil på en slik måte.

For dere som ikke helt vet hva en Regera er kan vi opplyse at dette er en av verdens aller villeste biler. Det er en hybrid med 1.500 hestekrefter, og svenskene har også utviklet et nytt fleksibelt girsystem som gjør at du i prinsippet kjører i samme gir hele tiden.

0-100 km/t gjøres på 2,8 sekunder, mens 0-200 km/t klokkes inn på 6,6 sekunder. Ønsker du 0-300 km/t? Jo, 10,9 sekunder.

Og KNC-utgaven forflytter seg enda litt raskere.

For fjerner man all beskyttelsen til karbonen slanker man også bilen litt, og Regera KNC veier faktisk rundt 20 kilo mindre enn originalen.

Så ikke bare ser den usedvanlig tøff ut. Den er også litt av en villmann.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *