- Annonse -
HjemNyheterSe opp, en Regera i karbon!

Se opp, en Regera i karbon!

Denne regjerer garantert uansett hvor den måtte finne seg. For det er ny konge basert på noe så kryptisk som KNC.

Bak de tre bokstavene skjuler det seg noe helt unikt. La oss ta bokstavene i rekkefølge.

- Annonse -

Den første står for Koenigsegg, verdens mest vanvittige bilmerke. Svenskene har laget en rekke superbiler, og de to siste kreasjonene har nådd et helt nytt segment ‒ megabiler.

Denne benevnelsen står for biler utstyrt med motorer som når 1 megawatt i ytelse, noe som kan oversettes til 1.340 hestekrefter. Både Agera RS og Regera har motorer som yter mer enn dette.

N betyr enkelt og greit Naked, altså nakent. Dette er biler som har kvittet seg med all overflødig materialer, og som er barbert ned til grunnen.

Til slutt har vi C, som står for Carbon. Altså lettvektmaterialet karbon.

- Annonse -

Naked Carbon henger sammen, og betyr at dette er karbon uten noe lakk eller annet belegg på seg.

Legger vi til K’en så får vi altså en naken Koenigsegg i karbon.

KNC er noe svenskene har drevet med i mange år, men kun på spesifikke deler av en bil. Hjul, vinger og splittere er blant KNC-delene, og den svarte effekten som kommer fram når karbonen er barbert ned til sitt siste innerst lag er fryktinngytende.

Så hva om en hel bil får KNC-behandling?

- Annonse -

Det tenkte en ny sveitsisk forhandler av Koenigsegg, Carage. Så de bestilte like godt en Regera KNC ‒ en skikkelig bad ass-versjon av den elleville megabilen.

Koenigsegg liker at ting er perfekte, så før de så ja testet de om dette faktisk fungerte på en hel bil. Ting som varme, kulde og regn kan slå negativt ut på en bil uten beskyttelse lag, men svenskene fant ikke noe som skremte dem.

Så da var det bare å kjøre på med tidenes første KNC-bil.

Folkene hentet fram spesialdesignet pussemaskiner, og fjernet alle lagene helt til den råe karbonen kom fram. Dette er en tidskrevende jobb, ettersom de ikke kan slipe 1 mm for langt ned og heller ikke rette opp hakk eller ujevnheter slik man ellers gjør.

Den positive tingen med en Regera KNC er at den faktisk tåler mer, og man trenger ikke å være redd for at steinsprut skal ødelegge lakken.

Og vi må selvsagt ikke glemme utseende. Denne KNC-versjonen av Regera ser usedvanlig vill ut. Den ser rett og slett ut som en batmobil.

‒ Det er ikke uvanlig at en kunde vil ha bilen sin med synlig karbonfiber, forklarer Christian von Koenigsegg.

‒ Det er et vakkert materiale sett ut fra et visuelt perspektiv, og våre kunder elsker å vise hva bilen er laget av. KNC tar ideen om synlig karbonfiber til et helt nytt nivå, noe som avslører en vakker glans og en veldig silkeaktig finish. Koenigseggs filosofi har alltid vært å utforske det ekstreme. Det er flott å ta den ideen videre til et helt nytt nivå, og presentere en bil på en slik måte.

For dere som ikke helt vet hva en Regera er kan vi opplyse at dette er en av verdens aller villeste biler. Det er en hybrid med 1.500 hestekrefter, og svenskene har også utviklet et nytt fleksibelt girsystem som gjør at du i prinsippet kjører i samme gir hele tiden.

0-100 km/t gjøres på 2,8 sekunder, mens 0-200 km/t klokkes inn på 6,6 sekunder. Ønsker du 0-300 km/t? Jo, 10,9 sekunder.

Og KNC-utgaven forflytter seg enda litt raskere.

For fjerner man all beskyttelsen til karbonen slanker man også bilen litt, og Regera KNC veier faktisk rundt 20 kilo mindre enn originalen.

Så ikke bare ser den usedvanlig tøff ut. Den er også litt av en villmann.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her