- Annonse -
HjemElbilerSjekk hvem som fronter den nye e-Niro

Sjekk hvem som fronter den nye e-Niro

Kia har gjort om navnet på den kommende elbilen Niro Electric til e-Niro, og bakom det navnet lurer også litt av en filmstjerne. Se video!

Det er selvsagt ikke enkelt å gjette seg til hvem som skal fronte den nye elbilen fra Kia, men det er ganske så logisk også. For tenker du på navnet Niro er det bare ett svar; nemlig selveste Robert De Niro. Beviset får du helt nederst i saken.

- Annonse -

Vi kan si mye om den amerikanske filmstjernen, som muligens har hoppet på litt for mange tulleroller de senere årene. Så vi nøyer oss med å nevne filmene Taxi Driver, Gudfaren II, Den rasende oksen, Hjortejegeren og Cape Fear, alle hyllede storfilmer hvor De Niro viste gnistrende rolletolkninger. Den godeste De Niro har da også vunnet Oscar, og er ansett som en av tidenes beste skuespillere.

Som en ambassadør for Kia vil De Niro spille på sin karakter og humor for å trekke oppmerksomhet til e-Niros mange fordeler, melder den norske importøren.

Elbilen e-Niro blir nok ikke en av tidenes biler, men er ganske så imponerende til å være et rimelig alternativ til elbiler som fort bikker en halv million kroner ‒ selv uten norske avgifter.

Kia har nå lansert den i Europa, men fortsatt er ikke prisen kjent. Men den kommer mest sannsynlig som et rimeligere alternativ til søskenbarnet Hyundai Kona electric som har en startpris på 325.900 kroner, og vi kan nevne at nåværende Kia Niro Plug-in Hybrid har en startpris på 299.900 kroner.

- Annonse -

Den skal altså hete e-Niro, og har en imponerende rekkevidde på 485 kilometer og 204 hestekrefter (tilsvarende det Kona electric har).

Niro er altså en nåværende modell som kom i 2016, men Kia sier at den allerede den gang var tiltenk å være en elbil. Så den er bygget som en elbil, men de fordelene det byr på.

Kia har gjort noen små endringer på designet, for det meste med tanke på luftmotstand.

- Annonse -

Foran er det en tigernese-grill som også skjuler ladeluken, mens luftinntakene og kjørelysene har fått ny design med blå trimming. Støtfangeren er nydesignet for bedre aerodynamikk, og bak er det blå dekorlinjer samt et nytt design på LED-baklysene.

På innsiden skiller e-Niro seg ut fra sine søstre med en ny senterkontroll. Girstangen er erstattet av en hjulvelger. I samme området finnes også et panel med knappene for det elektroniske brekket, varme og kjøling i setene, rattvarme, kjøremodus, parkeringssensorer og bakkestartassistent. Som elbil byr e-Niro også på ekstra oppbevaringsplass under senterkonsollet.

De har også satt inn en 7-tommers skjerm som er spesialtilpasset elektrisk drivlinje. Her kan man finne nærmeste ladestasjon og følge med på rekkevidde og lading. Også CO2-utslipp sammenlignet med en lignende bil med fossil drivlinje, per tur og gjennom hele livsløpet er tilgjengelig. Man kan også velge ønsket temperatur for avgang morgenen etter.

Batteripakken skal ikke gå nevneverdig utover plassen innvendig, og bagasjerommet er oppgitt til 451 liter.

Rekkevidden er altså på 485 kilometer, og Kia sier at den ved bykjøring skal rulle i hele 615 kilometer. Batteripakken på 64 kWh og 204 hestekrefter gjør også sitt til at den klarer 0-100 km/t på 7,8 sekunder, solid om man måler mot fossilbilene. Om bilen blir plugget i en 100 kW hurtiglader tar det 54 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, og den kan også lades på 150 kW.

Kia sier også at den får det «ypperste av sikkerhetssystemer for å sørge for trygg kjøring under alle forhold», og blant annet har de lagt inn Lane Following Assist.

Men det vi lurer mest på er om navigasjonen kommer med stemmen til «taxiføreren» Robert De Niro. Det sier Kia ingenting om, og vi tviler vel litt på det også.

Men hvor kult hadde det ikke vært og hørt De Niro si: «You are at your destination». Ja, det hadde vært skummelt.

Vi lovte en video av De Niro og e-Niro, og vi tør ikke annet enn å holde det vi lover. Så her har du De Niro og e-Niro:

Bilen blir produsert i Sør-Korea, og kommer i salg i slutten av året.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her