Hjem / Elbiler / Sjekk hvem som fronter den nye e-Niro
Kia har gitt sin kommende elbil et nytt navn, e-Niro. (Foto: Kia)
Kia har gitt sin kommende elbil et nytt navn, e-Niro. (Foto: Kia)

Sjekk hvem som fronter den nye e-Niro

Kia har gjort om navnet på den kommende elbilen Niro Electric til e-Niro, og bakom det navnet lurer også litt av en filmstjerne. Se video!

Det er selvsagt ikke enkelt å gjette seg til hvem som skal fronte den nye elbilen fra Kia, men det er ganske så logisk også. For tenker du på navnet Niro er det bare ett svar; nemlig selveste Robert De Niro. Beviset får du helt nederst i saken.

Annonse

Vi kan si mye om den amerikanske filmstjernen, som muligens har hoppet på litt for mange tulleroller de senere årene. Så vi nøyer oss med å nevne filmene Taxi Driver, Gudfaren II, Den rasende oksen, Hjortejegeren og Cape Fear, alle hyllede storfilmer hvor De Niro viste gnistrende rolletolkninger. Den godeste De Niro har da også vunnet Oscar, og er ansett som en av tidenes beste skuespillere.

Som en ambassadør for Kia vil De Niro spille på sin karakter og humor for å trekke oppmerksomhet til e-Niros mange fordeler, melder den norske importøren.

Elbilen e-Niro blir nok ikke en av tidenes biler, men er ganske så imponerende til å være et rimelig alternativ til elbiler som fort bikker en halv million kroner ‒ selv uten norske avgifter.

Kia har nå lansert den i Europa, men fortsatt er ikke prisen kjent. Men den kommer mest sannsynlig som et rimeligere alternativ til søskenbarnet Hyundai Kona electric som har en startpris på 325.900 kroner, og vi kan nevne at nåværende Kia Niro Plug-in Hybrid har en startpris på 299.900 kroner.

Den skal altså hete e-Niro, og har en imponerende rekkevidde på 485 kilometer og 204 hestekrefter (tilsvarende det Kona electric har).

Annonse

Niro er altså en nåværende modell som kom i 2016, men Kia sier at den allerede den gang var tiltenk å være en elbil. Så den er bygget som en elbil, men de fordelene det byr på.

Kia har gjort noen små endringer på designet, for det meste med tanke på luftmotstand.

Foran er det en tigernese-grill som også skjuler ladeluken, mens luftinntakene og kjørelysene har fått ny design med blå trimming. Støtfangeren er nydesignet for bedre aerodynamikk, og bak er det blå dekorlinjer samt et nytt design på LED-baklysene.

På innsiden skiller e-Niro seg ut fra sine søstre med en ny senterkontroll. Girstangen er erstattet av en hjulvelger. I samme området finnes også et panel med knappene for det elektroniske brekket, varme og kjøling i setene, rattvarme, kjøremodus, parkeringssensorer og bakkestartassistent. Som elbil byr e-Niro også på ekstra oppbevaringsplass under senterkonsollet.

De har også satt inn en 7-tommers skjerm som er spesialtilpasset elektrisk drivlinje. Her kan man finne nærmeste ladestasjon og følge med på rekkevidde og lading. Også CO2-utslipp sammenlignet med en lignende bil med fossil drivlinje, per tur og gjennom hele livsløpet er tilgjengelig. Man kan også velge ønsket temperatur for avgang morgenen etter.

Batteripakken skal ikke gå nevneverdig utover plassen innvendig, og bagasjerommet er oppgitt til 451 liter.

Rekkevidden er altså på 485 kilometer, og Kia sier at den ved bykjøring skal rulle i hele 615 kilometer. Batteripakken på 64 kWh og 204 hestekrefter gjør også sitt til at den klarer 0-100 km/t på 7,8 sekunder, solid om man måler mot fossilbilene. Om bilen blir plugget i en 100 kW hurtiglader tar det 54 minutter å lade batteriet opp til 80 prosent, og den kan også lades på 150 kW.

Kia sier også at den får det «ypperste av sikkerhetssystemer for å sørge for trygg kjøring under alle forhold», og blant annet har de lagt inn Lane Following Assist.

Men det vi lurer mest på er om navigasjonen kommer med stemmen til «taxiføreren» Robert De Niro. Det sier Kia ingenting om, og vi tviler vel litt på det også.

Men hvor kult hadde det ikke vært og hørt De Niro si: «You are at your destination». Ja, det hadde vært skummelt.

Vi lovte en video av De Niro og e-Niro, og vi tør ikke annet enn å holde det vi lover. Så her har du De Niro og e-Niro:

Bilen blir produsert i Sør-Korea, og kommer i salg i slutten av året.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

En ny lynladestasjon er åpnet i Tyskland, og denne leverer 450 kW. (Foto: BMW)

100 km rekkevidde på under 3 minutter

BMW og Porsche har satt opp den aller første lynlade-stasjonen i prosjektet FastCharge, og her …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *