Annonse
Hjem Superbiler Satte fem verdensrekorder!

Satte fem verdensrekorder!

Koenigsegg Agera RS er en helt latterlig rask bil. Så rask at den nå har fem verdensrekorder.

Tidligere i år var den en slags konkurranse mellom Koenigsegg og Bugatti om å ha den raskeste bilen. Nå er det riktignok en stor forskjell på en Agera RS og en Chiron. Koenigseggs vil kun produsere 25 eksemplarer av Agera RS, og selv om det er det eksakte antallet for å kunne kalle det serieprodusert er det altså helt på grensen. Bugatti skal på sin side sette sammen opp mot 500 Chiron, altså 20 ganger så mange.

Da Bugatti viste i høst fram hva som bodde i superbilen Chiron skrev de seg inn i Guinness rekordbok ved å bruke 42 sekunder på 0-400-0. Altså akselerere fra 0 og opp til 400 km/t og deretter bremse helt opp. En helt ekstrem tid.

Men det tok ikke lang tid før Koenigsegg fant seg en nedlagt militær flystripe i Danmark og knuste den ferske rekorden. Den nye lød på 37,28 sekunder. Ikke bare ekstremt, men helt ut av en annen verden.

Svenskene og testfører Niklas Lilja var på ingen måter ferdig etter dette. For nå har de tatt bilen til Nevada. Og det finner man veier som nærmest er designet for å sette fartsrekorder.

Saken fortsetter under Annonsen

Og det ble det da også.

Faktisk hele fem verdensrekorder for produksjonsbiler, ifølge Koenigsegg selv. Satt med den samme bilen som parkerte Chiron fra 0-400-0, et fartsmonster på 1.360 hestekrefter.

Vi tar rekordene i tur og orden her.

Høyeste toppfart

De smadret rekorden for den høyeste toppfarten noensinne. Den nye rekorden lyder på 446,97 km/t. Det er nesten fem ganger lovlig fart i en 90-sone, og den tidligere rekorden tilhørte… jepp, erkerivalen Bugatti. Den var på 431,07 km/t.

Skal man sette rekorder må man kjøre samme strekning to ganger i løpet av en time. Altså fram og tilbake. Veiene i Nevada er ikke helt flate, så de fikk motvind og et ørlite fall på den ene testen, og motsatt på «veien hjem». Nedover og i motvinden nådde de uvirkelige 457,49 km/t, mens de oppnådde 436,44 km/t tilbake.

Snittet ble dermed 446,97 km/t. Her kan du se dem sette rekorden:

0-400-0 km/t

Den ferske rekorden fra oktober falt også. Og som i likhet med toppfartrekorden var den en skikkelig forbedring.

Den nye lyder på 33,29 sekunder, og de brukte kun 2.239,5 meter på det hele.

0-400 km/t gikk unna på 24 sekunder og på 1.740 meter, mens bremsingen ned fra 400 km/t og ned til fullstendig stopp ble klokket inn på 9,29 sekunder med en bremsestrekning på 499 meter.

Dette er 3,15 sekunder bedre enn den forrige, og 201,5 meter kortere.

Å, du har lyst å se den også.

Høyest snitt på en flyvende kilometer på offentlig vei

Denne rekorden er interessant ettersom den har stått i uvirkelige 80 år. 28. januar 1938 satt nemlig føreren Rudolf Caracciola rekorden i en modifisert racingbil av Mercedes W125. Det skjedde på den tyske autobahn mellom Frankfurt og Dormstad og lød på 432,7 km/t. Selvsagt en sjokkerende tid den gang.

Nå tilhører den derimot Agera RS. Koenigsegg brukte en 11 kilometer lang strekning, og målte eksakt på midten av strekningen. Dataene viste at de nådde henholdsvis 435,08 km/t og 456 km/t på de to «turene», og snittet ble dermed 445,54 km/t ‒ en forbedring på 12,84 km/t.

Høyeste snitt på en flyvende mile på offentlig vei

Dette er det samme som over, bare at de målte på snittet over «en mile», det vil si 1.609 meter.

Den gamle Merce-rekorden (ja, de satte en slik også den gang) lød på 432,4 km/t.

Agera RS klarte den første strekningen på 454,53 km/t, og den motsatte på 434,7 km/t. Dermed er den nye rekorden på 444,66 km/t, en forbedring på 12,26 km/t.

Høyeste toppfart på offentlig vei

Igjen er vi tilbake i 1938 med «Mercedes-Benz Rekordwagen». Den gang nådde de 432,7 km/t.

Agera RS klarte 457,49 km/t, og selv om Koenigsegg er noe usikker har de ikke klart å finne noen noteringer høyere enn dette.

Så der har du de fem nye verdensrekordene.

Ikke helt etter planen…

Alt dette skjedde en solfylt dag 4. november utenfor Las Vegas, der drømmene blir virkelighet ‒ og knuses.

Koeniggsegg hadde booket Highway 160 i to dager, både 4.- og 5. november, og ting gikk ikke som planlagt. For de gikk faktis bedre.

De hadde gjort unna alt innen lunsj 4. november, og trengte dermed ikke dag 2. Ganske så imponerende.  

Karen som eier dette fartsmonsteret var altså den samme som forlangte bilen testet på flystripa i Danmark, og han hadde ordnet alt på forhånd. Dermed var det bare å legge strategien 3. november, og skride til verket dagen etter.

På plass var også Michelin, som overvåket dekkene. Racelogic var der for å notere seg all dataene. Et filmteam fant også veien dit sammen med journalister fra Automobil Magazine. Og selvsagt ambulansepersonell, som heldigvis ble arbeidsledige. Pluss en gjeng med nysgjerrige Koenigsegg-eiere som ville ta del i denne historiske begivenheten.

Koenigsegg kjørte kun en test før de satte i gang, og som vi nå vet ble de alle vitner til hele fem verdensrekorder.

Her er rekordene samlet:

  • Høyest toppfart: 446,97 km/t
  • 0-400-0 km/t: 33,29 sekunder
  • Høyest snitt flyvende km: 445,54 km/t
  • Høyeste snitt flyvende mile: 444,66 km/t
  • Høyeste toppfart offentlig vei: 457,49 km/t

Så nå er ballen over på Bugattis banehalvdel, og de har litt av en jobb foran seg. Det er nå helt sikkert.

Kanskje kan de komme med en ny superbil i eksakt 25 eksemplarer? Vi venter uansett i spenning.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,955FansLik
67FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker