Annonse
Hjem Elbiler Satser over 400 milliarder på elbiler

Satser over 400 milliarder på elbiler

Volkswagen skal bruke enorme summer på å utvikle elbiler og ny teknologi i perioden 2019-2023.

Den tyske produsenten drar nå fram det tyngste skytset for å møte den nye hverdagen i bilindustrien, og sier at de planlegger å bruke minst 44 milliarder euro fram til 2023 i utviklingen av ny teknologi. Det gjelder først og fremst elbiler, selvkjørende biler og nettilkoblede biler ‒ tre ting som ofte henger sammen og som går inn under samlebegrepet e-mobilitet.

Styret i Volkswagen-gruppen stilte seg sist fredag bak den nye strategien.

‒ Et av målene til Volkswagen-gruppen er å skru opp tempoet rundt utviklingen av ny teknologi. Vårt fokus er nå å investere på framtidens mobilitet, og systematisk implementere strategien, sier administrerende direktør Herbert Diess.

‒ Jeg tror vi blir det selskapet som kommer til å tjene mest penger på elbiler, legger han til.

Saken fortsetter under Annonsen

Gruppen vil nå fokusere på inntjening på alle områder slik at de kan finansiere denne enorme satsingen ved å bruke egne midler, og målet om en kontantstrøm på minimum 10 milliarder euro i 2020 er uforandret.

Men dieselkrisen, som er den indirekte årsaken til at bilindustrien når blir tvunget til å satse på utslippsvennlige alternativer, vil fortsette å tappe midler fra Volkswagen både i 2019 og 2020. Senest i år fikk VW en bot på 9,4 milliarder kroner etter dieseljukset som ble avslørt i 2015.

Den nye hverdagen for bilprodusentene har også gjort sitt til at Volkswagen nå blir partnere med en gammel rival. For blant de mange partnere som tyskerne har knyttet til seg den siste tiden er nemlig Ford.

Det oppsiktsvekkende partnerskapet viser hvor presset produsentene er i kappløpet som stadig hardner til, og Volkswagen-Ford skal først og fremst utvikle kjøretøy sammen i gruppen av kommersielle lett-kjøretøy. Men partnerskapet kan også resultere i ny batteriteknologi og andre teknologiske løsninger i framtiden.

Volkswagen er godt i gang med elbiler, og vil komme med de første bilene i den nye elbilserien kalt I.D. i 2020. Under fredagens styremøte ble det også bestemt at fabrikkene i Emden og Hanover skal lage elbiler, i tillegg til den nåværende fabrikken i Zwickau. Emden skal i likhet med Zwickau bli ren elbilfabrikk, mens Hanover som setter sammen kommersielle kjøretøy og så skal bygge I.D. Buzz fra 2022.

Planen til Volkswagen er å produsere 1 million elbiler årlig fra 2025, og fabrikken i Zwickau skal nå skaleres opp til å håndtere vanvittige 330.000 elbiler i året. I dag produseres to modeller av Golf der, og til neste år starter de opp med den aller første I.D.-bilen.

Dette ble den klart største elbilfabrikken i Europa, og fra 2021 skal fabrikken produsere seks elbil-modeller fra tre av merkene til Volkswagen-gruppen.

‒ Starten er av ny I.D.-serien blir en ny æra for Volkswagen, litt som Bobla og den første Golfen var i sin tid, sier Thomas Ulbrich i Volkswagen.

‒ Vi akter å ta e-mobilitet fra å være en nisje til en bil som millioner har råd til. Effektive produksjonslokaler er nøkkelen her.

Men det handler altså om mer enn elbiler i framtiden.

Selvkjørende biler kommer også, men selv om teknologien snart er her vil det fortsatt ta noen år før publikum er klar for biler som kjører helt av seg selv.

Diess mener at slike biler må være mellom 100 og 1.000 ganger mer trafikksikre enn dagens biler før de inntar veiene.

‒ Et forhold på ti-til-en er på langt nær godt nok. Vi har cirka 3.200 dødsulykker i Tyskland hvert år. Det ville være en katastrofe om vi hadde 320 dødsfall knyttet til førerløse biler, sier VW-lederen.

Han mener at Waymo, dette Google-selskapet som forsker på førerløse biler, har et forsprang på ett til to år rundt forskning rundt bruk av kunstig intelligens ‒ en viktig ingrediens i autonome biler.

‒ Men vi skal utlikne det, og den kampen er langt fra over, sier han i et intervju med avisen Welt am Sonntag.

Men først står kampen om elbilene.

Den akter altså Volkswagen å innlede med I.D.-serien, og ryktene vil også ha det til at de planlegger en kompakt crossover som skal ha en startpris på langt under 200.000 kroner. Den vil i så fall bli en veldig tøff konkurrent.

Ja, litt som Bobla og Golf ble da de ble introdusert på markedet første gang.

Men først kommer altså elbilen som per i dag bare er kalt I.D. og som er på størrelse med Golf. Den har en oppgitt rekkevidde fra 330 kilometer og helt opp til 550 kilometer avhengig av batteripakke, og på toppen kommer hurtiglading opp til 80 prosent på kjappe 30 minutter.

Småbilen I.D. blir deretter fulgt av SUV-modellen I.D. Crozz, minibussen I.D. Buzz og flaggskipet I.D. Vizzion.

Og kanskje en råbillig crossover.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,509FansLik
70FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker