Annonse
Hjem Nyheter Rolls-Royce, kongen av popkulturen

Rolls-Royce, kongen av popkulturen

Om du faktisk trodde noe annet, artistene synger om merkevarer i sine tekster. Faktisk veldig ofte. Og de er mer opptatt av et spesielt bilmerke enn noe annet.

For det er nye favorittmerket som toppartistene elsker å synge om er ingen ringere enn Rolls-Royce. Overraskende? Ja. Gøy? Helt klart.

Bloomberg har gjort den formidable jobben med å gå igjennom topp-20-hitsene på Billboard (musikkliste) de tre siste årene. De fant 280 referanser til forskjellige merker. Faktisk ble hele 212 merkevarer nevnt. Ja, så mange.

Ikke uventet synges og rappes om kjente merker i et høyt tempo, og noen av favorittmerkene til artistene er Rolex (klokke), Hennessy (cognac), Jordan (Nike sko), Xanax (legemiddel) og bilmerker som Ferrari, Porsche, Lamborghini, Mercedes, Bentley, Chevrolet og Cadillac.

Men alle disse luksusgjenstandene må altså vike for den nye kongen av popkulturen, Rolls-Royce. Som på sin side vet hva det betyr å få innpass hos musikkjendisene. Det lærte de faktisk for 56 år siden. Og det var den ekte kongen som banet vei for Roll-Royce.

Saken fortsetter under Annonsen

Det ville seg nemlig slik at den største kongen av dem alle, Elvis Presley, en januardag i 1961 befant seg i Beverly Hills. Elvis elsket som kjent biler (ga dem jo bort til fremmede også), men nå var han på jakt etter noe helt spesielt. En som han ikke ville gi bort til en tilfeldig person på gata.

Han fant bilforhandleren, trasket inn og cashet ut (regner vi med) bilen han var på leting etter. Så kjørte av gårde i sin splitter nye Rolls-Royce Phantom V.

Les mer om Elvis, John Lennon og andre sprø Rolls-Royce-historier her

Da var det gjort. Når klodens desidert største stjerne faller for ditt produkt er det bare å høste fruktene.

Rolls-Royce har aldri glemt dette, og passet på å lansere spesialversjoner nå og da. Modellen Wraith har for eksempel en egen modellinje som heter «Inspired by Music» med et musikkanlegg som tok to år å utvikle.

De har også utviklet ni spesialversjoner av Wraith i sammen med gamle britiske musikkhelter. Bilene skal auksjoneres bort til gode formål, og er hver og en er helt unike. Disse er dame Shirley Bassey (dama bak Bond-låtene Goldfinger, Diamonds Are Forever og Moonraker), Ronnie Wood (Rolling Stones), Roger Daltrey (The Who), sir Ray Davies (The Kinks), sønnen til sir George Martin (superprodusenten som ble kalt den femte Beatles) og Francis Rossi (Status Quo).

Kanskje ikke rart det synges om Rolls-Royce?

Dagens artister nevnte merket 11 ganger i de 280 låtene. Ferrari ble nevnt ni ganger, mens Hennessy og Porsche ble nevnt sju ganger. Chevrolet og Lamborghini ble nevnt seks ganger, mens Bentley, Cadillac, Jordan, Mercedes, Rolex og Xanax endte opp med å bli nevnt fem ganger i tekstene.

Bloomberg fant også ut at det ikke bare er alkohol, våpen, klær og superluksus som det synges om. Også hverdagslig ting som programvare, kjøkkenutstyr og plaster(!) er blant tingene som nevnes i tekstene.

Og selv om vi kan høre Drake synge «Park the Benz, just to ride the Wraith» i låten «Portland» er det langt fra kun «rappere» og hip-hop-artister som dropper luksusnavn. Faktisk så synger Taylor Swift om plasterlapper og Polaroid-kamera, Katy Perry om champagnemerke og Meghan Trainor om programvaren Photoshop. Du kjøper kanskje ikke dette? Bare sjekk ut Trainors megahits «All About That Bass».

Artistene elsker også å vise fram ting i musikkvideoene. Akkurat det er ikke en ny ting. Vi har funnet fram en video som viser favorittemaet til dagens artister, nemlig penger. Og noe er som kjent litt tidligere ute med trender enn andre.

Det gjelder ikke minst Abba.

Ser du hvilken bil de kjører?

Forrige artikkelOlsen i superduell
Neste artikkelElbiler kan gi strømkrise

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,391FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker