Hjem / Nyheter / Renault med sjokkerende dårlig krasjtest
Renault Lodgy magler en viktig ting npr det kommer til sikkerhet. (Foto: Global NCAP)
Renault Lodgy magler en viktig ting npr det kommer til sikkerhet. (Foto: Global NCAP)

Renault med sjokkerende dårlig krasjtest

Vi skal være glad vi bor i Europa hvor myndighetene har satt strenge krav til bilene. I India er det langt verre.

Kollisjonstester er svært viktige for å presse bilprodusentene til å lage sikrere biler, og de fleste tar dette på største alvor. Det ser vi ikke minst av krasjtestene gjennomført av Euro NCAP, som har de største og mest omfattende testene.

Annonse

Av de 77 modellene som Euro NCAP har testet i 2017 og 2018 er det kun 28 som ikke har fått 5 stjerner, så du bør føle deg rimelig sikker i en ny bil her i Europa.

Det finnes totalt 11 forskjellige organisasjoner som tester nybiler, og en av disse er Global NCAP. De er ansvarlig for testene i Afrika og India, to plasser som jo ikke akkurat er kjent for gode veier, moderne biler og generell trygg trafikk.

De har akkurat testet to nye modeller, en Maruti Suzuki Vitara Brezza og en Renault Lodgy.

Maruti Suzuki Vitara Brezza er en indisk variant av Suzuki Vitara, hvor 2015-modellen er testet av Euro NCAP. Den ble den gang belønnet med 5 stjerner, og var dermed en meget sikker bil.

Brezza er langt fra like sikker, men absolutt ikke noen krise når det kommer til sikkerhet. Bilen endte opp med fire stjerner for voksensikkerhet og to stjerner for barnesikkerhet, og ble blant annet trukket for feil merking av barnesetesikringen. Men alt i alt klarte den seg veldig bra i forhold til andre biler som testes i India.

Annonse

‒ 4 stjerner er veldig imponerende, og det viser kapasiteten til Indias ledende bilprodusent. Vi nærmer oss nå Indias første bil med 5 stjerner, sier generalsekretær i Global NCAP, David Ward.

Men så var det disse livsviktige kollisjonsputene da. Allerede tilbake i 1951 ble det tatt patent på airbag, og på 1970-tallet kom de første bilene med slike. Men først på 1990-tallet ble kollisjonsputer vanlige, og nå er det selvsagt helt utenkelig at en ny bil ikke har slike.

Men slik er det utrolig nok ikke i India. Av fire biler som ble testet der i fjor, manglet to kollisjonsputer. Det var Chevrolet Enjoy og Renault Duster, men det ble også testet en modell av Duster som faktisk hadde kollisjonsputer også. Så den kom både med og uten slike.

Det dårlig inntrykket hadde Renault nå muligheten til å rette opp da Lodgy ble testet. Men heller ikke den var utstyrt med kollisjonsputer, og dermed fikk den 0 stjerner for voksenbeskyttelse. Den scoret i likhet med Brezza 2 stjerner på barnesikring, men den ender altså opp stjerneløs.

‒ Dette er utrolig skuffende. Det er på tide at Renault gjør kollisjonsputer foran som standard for alle modellene, sier Ward.

Hvor viktig kollisjonsputene er viser krasjtesten fra Global NCAP. Her kan vi se at dukken som sitter bak rattet helt klart slår hodet når det smeller, og vi kan med gru tenke oss konsekvensene om dette hadde vært en virkelig person.

Her er videoen når er Renault Lodgy uten kollisjonsputen krasjer:

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kanskje kan du ønske deg en slik til julegave neste år? (Alle foto: Honda)

Her er ATV som måker snøen for deg

Honda utvikler en selvkjørende ATV som blant annet kan rydde snøen for deg. Se video. …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *