Annonse
Hjem Nyheter Rendyrket Muskler

Rendyrket Muskler

Ut med baksetet, inn med krefter. Den nye BMW M4 GTS er intet mindre enn en teknologisk kraftbombe.

Når hyperbil-produsenter skal skyte fram brystkassen gjør de det ved å ta en runde på Nordschleife. Drømmen der er å bryte drømmegrensen på sju minutter. Det har kun et par stykker klart så langt. Sportsbilprodusenter måler også muskler på den berømte racerbanen. Men da er grensen åtte minutter. Og mest mulig under åtte minutter.

Klokkes du på under 7:30 er du i et eksklusivt selskap sammen med biler som Corvette C6 ZR1, Porsche 911 GT2 RS, Nissan GT-R og Ferrari Enzo. Dette er skikkelige kruttpakker, og en bil som Lamborghini Murcielago LP640 er for eksempel ti sekunder unna den grensen.

Det nærmeste BMW har vært er 7:48 med M3 GTS. M4 fra 2014 ble for eksempel klokket inn på 7:52.

Men det var før M4 GTS, bilen som skal feire at det er 30 år siden M3 kom til verden. Kun 700 eksemplarer av spesialversjonen ruller ut fra BMW-fabrikken, så dette blir en eksklusiv sak.

Saken fortsetter under Annonsen

BMW M4 GTS
BMW M4 GTS er laget for bane.

Og en imponerende sak. For M-gjengen har virkelig gått inn med hud og hår. Det første de gjorde var å kaste ut baksetet. Noen slikt hører jo som kjent ikke hjemme hos e ekte sportsbil.

Det neste var å tyne ekstra krefter ut av seks-sylinderen på 3 liter. Og da var svaret vann-innsprøytning, som løfter hk-tallet til 500 og dreiemomentet til 600 Nm, mens utslippene forblir på nivået til M4 Coupé (194g/km). Dermed skyter den fart til 100 km/t på 3,8 sekunder, og klokkes inn til en toppfart på 305 km/t.

BMW M4 GTS
Spiltteren foran og spoileren bak vitner om at dette er noe ekstraordinært.

Det neste var vekt.

Her har ingeniørene klart å spare kilo både på utsiden og innsiden. Karbonseter, lettvekt midtkonsoll og lettvekt dører er blant tingene på innsiden, mens et nytt panser, tak, hekkspoiler og frontsplitter på utsiden sørger for at vekten så vidt passerer 1.500 kilo. Tyskeren har spart vekt på alt mulig, til og med eksosanlegget og diverse fester er slanket.

Vekt og krefter hjelper lite om ikke resten henger med. BMW har bygd en sjutrinns M dobbelclutch kasse som skal sørger for sømløs overføring av kraft til bakhjulene, og det er mulig å skifte gir manuelt med rattspakene eller girspaken.

BMW M4 GTS
Fire piper og en spoiler. Nei, det er ikke Åge Aleksandersen. Det er BMW M4 GTS.

Opphenget kan justeres etter individuelt ønske, og kan dermed tilpasses forskjellige forhold.

For maksimalt grep og minimalt hjulspinn er det launch-kontroll og dekk på 285/30 bak og 265/35 foran. BMW har valgt 20 tommer bak og 19 foran.

Raskt rett fram og i svingene, det er som kjent en vinnerformel.

Fra utsiden er det lett å se at dette ikke er en ordinær M4. Baklysene er faktisk av typen OLED, og M4 GTS blir dermed den første med en slik teknologi. Foran er det LED.

BMW M4 GTS
La bilen gire lynhurtig automatisk, eller gir via spakene bak rattet eller opp og ned på girspaken.

Bakspoileren som selvsagt kan justeres avslører også at dette er en potent variant.

På innsiden ser du enkelt at bilen er laget for fart. Det er bare å titte bak forsetene. For der er det sletts ikke noen bakseter. Det er i stedet et rom kledd i karbonfiber, og drar du den helt ut kan du bestille veltebur og brannslokker som ekstrautstyr. Da er det bare å klistre på nummer og kaste deg ut i løp.

BMW M4 GTS
Ute på racerbanen er denne smart å ha tilgjengelig.

– Spesialmodeller som BMW M3 GT, BMW M3 CSL, BMW M3 GTS og BMW M3 CRT har en lang tradisjon i våre mellommodeller, og det fortsetter med M4. De styrker karakteren av M-modellene og gir en rik og eksklusiv førerfølelse. Vi har tatt en radikalt valg med M4 GTS for å skape en sportsmaskin for banen som leverer på toppnivå, sier toppsjefen hos M-avdelingen, Frank van Meel.

BMW M4 GTS
Gullakkerte veltestolper må det være.

Den høres kanskje ut som en ren banemaskin, men bilen er faktisk laget for å bli gategodkjent.

– Du kan ta en BMW M4 GTS ut på baner som Spa-Francorchamps, Nürburgring eller Laguna Seca – og sette tider som hever listen ekstremt høyt for gategodkjente biler, sier van Meel.

Prisen er ikke kjent, men det blir uansett kamp om å få kloa i en av de 700 eksemplarene.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,847FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker