Hjem Elbiler Rekordlavt utslipp og dieselen stuper

Rekordlavt utslipp og dieselen stuper

I september var det gjennomsnittlige CO2-utslippet på nyregistrerte personbiler på 71 g/km, og så lav har den aldri vært tidligere.

Sammenlignet med tallene fra september 2016 er dette en nedgang på 17 g/km. Og den kommer til å falle ytterligere, mener direktør i Opplysningsrådet for Veitrafikk (OFV), Øyvind Solberg Thorsen.

‒ Det kommer av at stadig flere velger ladbare biler, enten elbiler eller ladbare hybrider. Årsaken er nok at tilbudet av slike biler er større i år enn på samme tid i fjor. Og at det kommer stadig flere elbiler med lengre rekkevidde i bilbutikkene.

Bak septembertallene til OFV finner vi et utslipp på 90 g/km på bensinbiler inkludert ladbare hybrider, og 128 g/km på dieselbiler inkludert ladbare hybrider.

Til sammen i årets ni første måneder er utslippssnittet 84 g/km, noe som er 8 g/km lavere enn tilsvarende periode i fjor.

Saken fortsetter under Annonsen

Dieselmotoren er i ferd med å få dødsstøtet i Norge. I september utgjorde de 18,8 prosent av nyregistreringene, mens de i september i fjor utgjorde 27,7 prosent. Men det mest dramatiske fallet er den siste måneden. I august sto nemlig dieselbilene for 23,3 prosent, og har altså falt 4,5 prosent på én måned. Andelen falt altså mer prosentmessig på en måned enn den gjorde på de foregående 11 månedene.

‒ Vi må tilbake 15 år i tid til september 2002 for å finne en måned med så lav dieselandel som i september i år, sier Solberg Thorsen.

Over halvparten hadde altså bensin, nærmere 52,6 prosent. Om vi fjerner hybridalternativene blant disse står rene bensinbiler igjen med en andel på 22 prosent.

Hybrid er altså populært. 31,4 prosent av alle bilene i september hadde en slik kombinasjon, 6,1 prosent mer enn i september 2016. Totalt i 2017 er markedsandelen 30,5 prosent for hybrider.

Så hva med de rene nullutslippsbilene? Det ble registrert 3.856 nye slike personbiler i september, noe som er opp 46,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Det betyr en markedsandel på 28,6 prosent, mot 19 prosent i september i fjor.

Seks av de nyregistrerte var hydrogenbiler, resten hadde eldrift.

‒ At nullutslippsbilene nærmer seg 30 prosent markedsandel i en måned er oppsiktsvekkende høyt, selv i Norge, sier Øyvind Solberg Thorsen.

Elbil-boomen setter ikke inn før om et par år, og det er fortsatt et tynt utvalg og de fleste har relativt kort rekkevidde. Men det stopper ikke nordmenn, og stadig flere byer murer igjen bygrensene med bomringer. Dette får mange til å gå for elbiler som passerer gratis gjennom ringene.

Totalt er det registrert 23.269 nye nullutslippsbiler i 2017, 5.761 flere enn samme periode i fjor. Markedsandelen er nå på 20 prosent, mot 15,1 prosent på de ni første månedene i 2016. Hver femte bil var altså elbil i september.

Og firehjulsdrift er populært. Disse hadde en andel på 45,9 prosent i september, og det ble registrert 6.188 slike. Årsandelen så langt er på 39,4 prosent.

Volkswagen hoder seg på topp som det mest populære merket. Det ble registrert 2.083 nye biler fra det tyske merket, men Tesla fulgte hakk i hæl. De landet på 2.003 nye registreringer i september. Toyota var tredje mest populær med 1.355 biler.

Blant modellene var det folkebilen Golf som igjen troner på topp med 1.367 biler, mens Model S sto for 1.007 biler.

Den voldsomme oppgangen av Model S gjør at de nå har klatret opp til 14. plass totalt i 2017 med 2.023 biler, mens Golf topper med god margin med sine 8.779 biler. BMW i3 er nummer to i 2017 med 3.749 biler, og Passat er det tredje mest solgte så langt i 2017 med 3.640.

Også Model X, SUV’en til Tesla, fikk en markant økning i september med 996 biler. Den modellen er årets 9. mest solgte med 2.694 biler.

Elbil-produsenten Tesla er for øvrig det 10. mest solgte merket i 2017.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,560FansLik
50FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse