Hjem / Nyheter / Redd for at politikerne gjentar diesel-tabben
En Audi A4 bensin og en Audi A4 Avant diesel side om side. (Foto: Audi)
En Audi A4 bensin og en Audi A4 Avant diesel side om side. (Foto: Audi)

Redd for at politikerne gjentar diesel-tabben

Du husker muligens at politikerne gikk bredt ut og ba folk kjøpe diesel. Nå ber de bilistenes om å droppe den. Og kan gjøre nok en tabbe.

Etter dieselgate hvor det ble avdekket at bilprodusenter jukset med utslippstallene ble dieselbilene utpekt som den stygge ulven. Glemt var de politiske rådene noen år før om å kjøpe dieselbil.

Annonse

I Norge har det gått så langt at politikere i både Bergen og Oslo har sørget for at dieselbilene har blitt bannlyst ved noen anledninger. De har rett og slett fått kjøreforbud.

Dette slår selvsagt ut på salgsstatistikken. Norge har som sagt vært ekstra harde mot dieseleierne og her har salget av diesel stupt. I august utgjorde dieselbilene 23,3 prosent av alle nyregistreringene, mens tallet for august 2016 var 29 prosent.

I EU-15 har ikke fallet vært like stort prosentvis. I første halvdel av 2017 falt andelen fra 50,2 prosent til 46,3 prosent. Men dette utgjør mange biler. Faktisk ble det solgt 152.323 færre dieselbiler i denne perioden.

Og for første gang siden politikerne gikk ut og ba folk kjøpe dieselbiler er salget av bensinbiler høyere enn salget av dieselbiler. Forrige gang var 2009. Bensin utgjør i EU-15 48,5 prosent, mot 45,8 prosent for et år siden. Dette utgjør 328.615 flere bensinbiler.

Elbiler utgjør kun 1,3 prosent, hybrider 2,6 prosent og andre 1,3 prosent i EU-15. Det er stort sett Norge, et av de mest langstrakte landene i EU, som gir en rekke fordeler for elbiler. Disse bilene er fortsatt i utviklingsfasen, og forbrukerne ser at teknologien fortsatt ikke er kommet langt nok til å være fullverdige erstattere.

Annonse

I Norge, spesielt i byene, tvinger nå nærmest politikerne folk til å kjøpe elbiler ved å legge på store avgifter i bomringer og andre særfordeler. Dette kan føre til at forbrukerne velger å kjøpe inn en ekstra elbil i stedet for å bytte ut den nåværende, og de risikerer også store verditap på de nåværende elbilene når det kommer biler med rekkevidder som nærmer seg dagens bensin- og dieselbiler.

‒ Alternative drivverk vil utvilsomt spille en økende rolle i transportmiksen, og alle europeiske produsenter investerer tungt i dem, sier bransjeforbundets generalsekretær i ACEA, Erik Jonnaert til forbundets hjemmeside.

‒ For å nå dette målet må man oppfordre forbrukerne til å kjøpe alternativt drevne kjøretøy, for eksempel ved å sette inn de rette insentiver og distribuere oppladningsinfrastruktur over hele EU.

I mellomtiden går folk for bensin. Og det er som å helle nettopp bensin på bålet. Klimamålene kan måtte lide.

‒ Dieselbiler slipper ut vesentlig mindre CO2 enn bensinbilene, og de må være en del av den gradvise overgangen til lavkarbon kjøretøy. De må være en «bru» for teknologien, sier han.

Og legger til:

‒ Politikere må være klar over at en brå overgang fra diesel til bensin vil føre til økt CO2-utslipp, om vi legger til grunn at markedsgjennombruddet for alternative drivverk forblir lavt.

Det ble solgt 3.658.088 bensinbiler i EU-15 det første halvåret i 2017, og 3.329.473 dieselbiler. Tallet for alternative drivverk er 392.954.

ACEA er en europeisk organisasjon som representerer 15 kjøretøyprodusenter.

Følg bil24.no på Facebook

Les også: Kina vil forby bensin- og dieselbiler

Les også: Dieselmotoren overlevde

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Dette er årets mest sikre bil, Mercedes-Benz A-klasse. (Alle foto: Euro NCAP)

Nye A-klasse årets sikreste bil

Kollisjonstest-organisasjonen Euro NCAP har delt ut årets priser, og Mercedes A-klasse ble kåret til årets …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *