- Annonse -
HjemNyheterReagerer på rådyr miljøavgift

Reagerer på rådyr miljøavgift

Oslo kommune vil straffe lastebiler som ikke er i Euro 6-klassen med gebyrer opp til 50.000 kroner. Hårreisende, sier aktører.

Oslo er selvsagt en nav i den norske transportsektoren, og bare i hovedstaden er det registrert rundt 14.500 lastebiler.

- Annonse -

Av disse er rundt 40 prosent nyere enn 2014, og har dermed miljøklassen Euro 6. Men det igjen betyr at 60 prosent er eldre og har en mindre miljøklasse. Og det kan koste dyrt å eie de eldre modellene, iallfall om byrådet i Oslo får det som dem vil.

For de sendte i juli ut en høring om å innføre lavutslippssoner for tungekjøretøy i Oslo.

Der foreslår de at alle kjøretøy over 12 tonn innenfor bygrensen skal betale 50.000 kroner i årsgebyr, mens biler mellom 3,5 tonn og 12 tonn skal betale 25.000 kroner. De vil også innføre dagsgebyrer på 600 kroner til alle lastebiler over 12 tonn som krysser bygrensen.

Lastebiler som har den nyeste miljøklassen Euro 6 skal ikke rammes av denne avgiften.

- Annonse -

‒ Oslo kommunes forslag vil koste transportørene flere hundre millioner. Næringslivet i vår region får økte kostnader. Det svekker konkurranseevnen, sier regiondirektør i NHO Oslo og Akershus Nina Solli.

Et selskap som rammes hardt om den nye avgiften innføres er PostNord.

‒ Dette er en helt urimelig ekstrakostnad for oss som driver logistikk- og transportvirksomhet i Oslo. Bare PostNords egen beholdning av biler i Oslo vil koste oss 3 millioner kroner ekstra i året. I tillegg kommer det mellom 1.000 og 1.400 biler inn og ut til godsterminalen på Alnabru hver dag. I alt vil dette koste oss mange millioner kroner i året, sier Ole Andreas Hagen, kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord Norge.

NHO stiller seg spørrende til om byrådet har tenkt godt nok gjennom dette forslaget.

- Annonse -

‒ Sonens størrelse må stå i forhold til transportbransjens evne til å etterkomme påbudene. En lavutslippssone som følger bygrensen vil være svært utfordrende for transportørene. All trafikk inn til Oslo og gjennomkjørende trafikk vil måtte betale gebyr. Med en sone som følger bygrensa vil det ikke være noen vei utenom. Vi reagerer også på at forslaget kun gjelder tunge kjøretøy, sier Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport.

Byrådet i Oslo bekjemper trafikken ved å gjøre det dyrere, og innfører allerede 1. oktober nye tids- og miljødifferensierte bompengesatser som begynner å svi for bilistene.

Da økes passeringsgebyret for biler under 3.500 kilo til 44 kroner for bensinbiler og 49 kroner for dieselbiler, og bilistene som passerer i rushtiden må ut med ytterligere ti kroner. Kjøretøy over 3.500 kilo må betale 102 kroner i euro 6 og 163 kroner for Euro 5 og nedover. For disse vil det koste ytterligere 30 kroner i rushtiden.

‒ Utgifter til logistikk og transport svekker konkurranseevnen til bedriftene, spesielt for dem som er lokalisert i Oslo, og for alle som er innom Alnabruterminalen, sier Solli.

‒ Transportkostnader påvirker konkurransekraften direkte. NHO er for miljødifferensierte avgifter både for personbiler og lastebiler, men her blir det mange avgifter på en gang. Det er en fordel å prøve ut et virkemiddel av gangen. Virkemiddelet bør sees i sammenheng med nye bompengesnitt og satser som er kommet, legger han til.

PostNord minner politikerne på at de ikke kjører rundt i Oslo for moro skyld.

‒ Vi kjører ikke lastebil for vår egen skyld, men for at varene skal komme i butikken, slik at Oslos befolkning får det de trenger for leve et godt liv. Vi bytter ut bilene så fort vi kan, og i PostNord er nå 40 prosent av bilene av beste miljøklasse. Det blir ikke enklere å finne rom til nye investeringer når slike avgifter legges på toppen, sier Hagen.

Og spør retorisk:

‒ Var det virkelig dette Stortinget ønsket da de åpnet opp for å innføre lavutslippsoner?

Dette er nå til høring:

Gebyrpliktig bil 1 døgn 30 dager 1 år Overtredelsesgebyr
Mellom 3,5 og 12 tonn, euroklasse I til V og pre-euro 300 kr 4.000 kr 25.000 kr 4.000 kr
Over 12 tonn, euroklasse I til V og pre-euro 600 kr 8.000 kr 50.000 kr 8.000 kr

* Kilde: Utkast forskrift fra Oslo kommune

 

- Annonse -

Flere nyheter

Norge har en av verdens høyeste drivstoffpriser, men våre folkevalgte har foreløpig ikke brydd seg om det. (Foto: NAF)

Tre av fire i distriktene sliter nå med høye pumpepriser

Mens Norge håver inn store summer på høye oljepriser, er drivstoffprisene i ferd med å knekke privatøkonomien til folk...
Mange tar med seg kjæledyret på bilferie, og da er det smart å tenke på sikkerhet og velvære. (Fotos: Musti)

Slik tar du vare på kjæledyrene på bilferie

Vi har blitt flinkere til å sikre kjæledyrene under bilturen, og her er tipsene for å gjøre bilferien enda...
Fire eksperter har plukket ut de seks beste kjøreveiene. En norsk berømt og svært så fotogen strekning er blant de utvalgte. (Fotos: Mazda)

Kåret til en av verdens beste kjøre-strekninger

Ja, du kjenner igjen bildet, gjør du ikke? Eksperter har kåret berømt norsk strekning til en av de aller...
Lading skremmer mange fra å ta kjøreturen nedover kontinentet. (Foto: NAF)

På Europa-tur med elbilen? Har er tipsene

NAF sier at det er fult mulig å ha en god elbilferie i Europa. Nylig gjennomførte YouGov på oppdrag for...
Ford viser nå en ellevill varebil som selv formel 1-bilene skal slite med å henge på opp til 100 km/t. (Fotos: Ford)

Ford med en helt vanvittig el-varebil

Hørt om den elektriske varebilen som akselererer like fort som en formel 1-bil? Ikke det, nei. Gigantiske Ford satser hardt...
Mercedes Vision EQXX har gitt oss en smakebit på framtidens rekkevidder for elbiler. (Fotos: Mercedes)

Mercedes’ elbil klarte 1.202 km rekkevidde

Med et forbruk på pene 8,3 kWh rullet og rullet Mercedes Vision EQXX, før den til slutt stoppet etter...
Ludvig er ekstra bekymret for all søppelet han finner langs veikanten. (Foto: Hold Norge Rent)

Ikke kast søppel ut av bilvinduet. Hilsen Ludvig

Med flykaos og korona blir det også bilferie på mange i år, og Ludvig er litt bekymret. Han frykter...
Dette er en ny sjef i Continental-familien. (Fotos: Bentley)

Bentley viser fram ny sjef

Continental GT Mulliner W12 kombinerer luksus og ytelser på et helt nytt nivå. Fordelen med et luksusmerke som Bentley er...
En prototype av Polestar 5 er på plass under Goodwood-festivalen, og der skal de kjøre to ganger opp den berømte bakken. (Fotos: Polestar)

Polestar 5 sikter mot 884 hk

Svenskene har ikke tenkt å leke når de utvikler sin første helelektriske GT-modell. Polestar-merket springer rett ut fra motorsporten. Det...
Peugeot knaller til med en helt ny 408 med ganske lekre linjer. (Fotos: Peugeot)

Peugeot lokker med en coupé

Splitter nye Peugeot 408 skiller seg helt klart ut fra resten av familien. Peugeot selv kaller den nye 408 for...
Toyota oppgraderer Rav4 for modellåret 2023. (Fotos: Toyota)

Toyota oppgraderer bestselgeren

Rav4 får blant annet et nytt multimedia-system og flere førerassistenter. Det aller meste handler om elbiler når det kommer til...
Et barnesete med kollisjonspute har imponert i tre tyske tester denne våren. (Fotos: Cybex)

Barnesete med airbag imponerte

Ja, det finnes barnesete med integrert airbag. Og det er åpenbart effektivt. Det testes selvsagt barneseter stadig vekk, og i...
BMW M fyller på med en M3 Touring. (Fotos: BMW)

Her er stasjonsvognen av BMW M3

BMW M3-familien er komplett med utgaven kalt M3 Touring. Da BMW kom med M1 tilbake i 1978 tenkte de ikke...
Dette er tegningene av en ny elbil fra Volkswagen, ID. Aero. (Fotos: VW)

Volkswagen pirrer med svær el-sedan

Store ID. Aero skal først øremerkes et land hvor befolkningen ikke er så veldig lange. Tilbake i 2018 var Volkswagen...
Prodrive hyller nå en spesialutgave av Subaru Impreza som kom i 1997. (Fotos: Prodrive)

Klassiske Subaru Impreza har gjenoppstått

Jadda ‒ Prodrive kliner til med en ny utgave av den berømte gatebilen som fulgte i kjølevannet av WRC-suksessen...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her