Råskinnet GR Supra testet

Det er noen biler man ikke glemmer, som gir opplevelser man setter pris på lenge i ettertid, og som også gir et stort savn når man ikke har dem lenger. Toyota Supra er en slik bil!


Det er ikke lett å være likegyldig til designet på Toyota
Supra, og de som så prototypen av denne bilen hadde nok håpet at enda flere av
de ville linjene fra prototypen ble med videre over i produksjonsmodellen.

Med 50-års historie var det naturlig for Toyota å designe
inn elementer fra de historiske bilene i denne nye Supraen.

-->

Jeg klarte ihvertfall ikke å bli lei av å se på Toyota Supra
i løpet av de dagene jeg disponerte bilen. Jeg ble bare svært glad hver gang
øynene fikk hvile på de mange lekre linjer som denne bilen leverer!

Som du kanskje ser av hovedbildet og bildet rett over her,
så har vi knipset bilder av nye Supra på motorvei, og det kan man jo
naturligvis ikke normalt sett gjøre, med mindre det er en motorvei som ikke er
ferdig bygget, og utbyggeren tillater at du får lov til dette.

Nye Veier var så snille at vi fikk slippe inn på den nye E18
mellom Rugtvedt og Dørdal som åpnet nå nylig, mandag 2/12 klokken 12:00 ble
denne strekningen åpnet.

Som du ser er fotograf Sander Blomgren ikledd værneutstyr,
og en kar fulgte oss ut på «byggeplassen» med følgebil og vernetøy, og
foreviget også dette øyeblikket med mobilen sin.

(Foto: SB Automotive)

Bakgrunnen for at jeg nevner så mye om disse omstendighetene
er at ingen må tenke at det er greit å stanse på en motorvei for å ta bilder av
en bil, det er normalt sett direkte livsfarlig. Så skal man få det til kreves
det en del planlegging, og kommunikasjon med utbygger.

Bilen leverer meget god komfort på motorvei og
transportetapper, og dette er sånn sett noe utypisk for en Toyota Supra, men
kanskje mer typisk for en BMW Z4.

Setet du sitter i er designet av BMW, og de lager meget
komfortable seter med gode innstillingsmuligheter og med minnefunksjon, så det
er etter min mening en god ting.

At infotainmentskjerm og systemet i den er fra BMW er vel
også noe jeg ser på som positivt, for BMW er helt rågode på dette.

Ryggekameraet fra BMW har som seg hør og bør svært god
kvalitet. Og BMW er også meget gode på trådløs Apple CarPlay.

Anlegget med høyttalere fra JBL serverer meget god lyd, om
du da ikke vil ha bilen i sport for å høre deilig motorlyd.

I videoklippet over her får du noen smakebiter med motorlyd.

Alt i Supra er ikke fra BMW, som rattet (selv om knappene på
rattet er fra BMW) og instrumentene bakom rattet.

Måten navigasjonen trer frem i instrumentene ved spesielle
hendelser i forhold til navigasjonen er forbilledlig laget, og sammen med et meget
god head-up display så gir dette deg en meget god brukeropplevelse.

På dette bildet fra den stengte motorveien ser man litt
head-up display informasjon i frontruta. Der dukker det opp mer informasjon
dersom man har navigasjon aktivert.

Avstanden mellom tak og gulv er slik det bør være i en
sportsbil som dette, men det gir jo ikke en veldig enkel inn-/utstigning av
bilen.

Når man først har kommet inn sitter man som nevnt meget
godt, og man vil jo da helst ikke så fort ut igjen.

Dersom du vet at du sliter med ryggen, og må sette deg
inn/ut i de biler ryggen din tillater deg å bruke, så er nok ikke dette
biltypen du løper og kjøper.

En sitteposisjon som ikke er så langt over veien gir en helt
egen følelse som jeg mener sportsbiler bør gi, og du får dette godt servert i
Supra.

Selv om Supra leverer komfortabel reise i komfortmodus på
motorveien så er det ikke motorvei som er mest moro med Supra.

Svingete vei, der du har bilen i sportsmodus, og bruker
girpadlene bakom rattet – det er da du virkelig får kjenne på hvor absurd godt
laget denne bilen er.

Med 340 hk som brøler ut fra den 3 liters twin-scroll turbomotoren
med rekkesekser, og hiver kreftene bak til bakhjulene som kan trenge noe tid
for å få nok feste i asfalten før du suser av gårde!

Supra er kort, den er lav og den er bred – og om du ikke
klarer å oppleve kjøreglede på svingete vei med denne bilen bør du oppsøke
psykolog, da lider du av et eller annet som jeg ikke kan noe om.

Bagasjerom i sportsbil? Joda, Supra er jo på kanten til
praktisk å dra på langtur med, og det er jo bra, for har du en Supra er det jo
langtur du får lyst til å reise på.

Finn neste svingete vei, og opplev denne bilens heftige
egenskaper! Hadde jeg hatt mer tid med denne bilen skulle jeg gjerne frest
rundt i hele Norge med den!

Bilens bredde er utnyttet godt nedi bagasjerommet selv om
selve innlastingsluka ikke er like bred som bagasjerommet er.

Da jeg skulle hente Supraen hos Toyota Norge i Drammen kom
jeg fra noen dagers bobiltur, og det var null problem å få med dyne/pute og
bagasje baki Supraen!

Når man kjører Corolla eller RAV 4 er det ikke sportsbil man
raskest forbinder med merket Toyota, men du verden som de kan få laget
sportsbil, her i tett samarbeid med BMW fordi BMW allerede var gode på
rekkesekser og bakhjulstrekk, samt kjøreegenskaper og egentlig en helt masse
mer også.

De heftige eksospottene som kan gi deg massevis av godlyd,
de brede hoftene med linjer som stuper fram mot forhjulene. Bakspoileren som
drar deg over den lekre taklinja som faktisk bare befinner seg 1,29 meter over
asfalten!

Det er ikke bare bare å måtte levere tilbake biler som
dette!

Adaptivt understell og aktiv sportsdifferensial er inkludert,
alt er inkludert i en Supra, for du får den bare med alt utstyr, 340hk, 500NM
og 0-100 på 4,3 sekunder.

Startprisen er 918.200 kroner (11/12-2019) i fargen
Lightning Yellow. Denne testbilen som har fargen Prominence Red koster 3.500
ekstra, altså 921.700.

Vil man ha den med metallic farge koster det 9.000 ekstra,
altså 927.200.

Skal du konfigurere en BMW Z4 (riktignok cabriolet) med
samme motor/utstyr så lander du fort 40-50 tusen over Supraen.

Og hva er vel egentlig så mye kjøreglede som her leveres verdt?

I løpet av 2019 har jeg kjørt en del biler, og stanset på
bensinstasjoner, enten for å tømme min egen tank, fylle på med litt spiselig,
eller fylle bilens tank.

Jeg har aldri opplevd maken til interesse som med denne
Supraen her, uansett hvor det var eller når det var, så var bilpraten svært
raskt i gang.

Det er liten tvil om at det er mange der ute som drømmer om
en Supra, også er det noen da, som kan ta seg råd til å kjøpe denne bilgleden,
måtte du dele den med mange på din vei!!

For meg suser Toyota Supra lett inn på topp-5-listen over
årets bilopplevelser i 2019, og nå skal Adrian få si litt om hva han mener om
denne bilen, for han har kjørt tidligere versjon av Supra, og kan jo svare mer
på om denne Supraen egentlig er en skikkelig Supra?

Adrian svarer:

«Ja, det kan jeg, og jeg vil med hånden på hjertet si at
dette er en fullblods Supra sammenlignet med forrige modell. Som nevnt i
videoen er den ikke like rå som MK IV, men det er også noe man må regne med når
det er om lag 17 år siden siste MK IV ble produsert.»

Det har skjedd MYE teknologimessig på disse årene, og det er
nok det som gjør at nye Supra virker mer sivilisert, hvis det går an å si.
Setter du derimot bilen i Sport, så våkner udyret, og man blir dratt tilbake
til 90-tallets opplevelse av Supra, helt konge!

En veldig morsom bil å kjøre, og den gir utrolig mye
kjøreglede. Selv kjørte jeg den på svingete landeveier, og jeg koste meg noe
helt enormt. Den ruller helt klart inn i rekkene blant de råeste bilene jeg har
kjørt.

Hos Nybiltester.no finner du mange andre tester

Les mer om:

Nyheter Tester