Hjem / Motorsport / Rallyesset prøver seg på baneracing
Sébastien Ogier skal prøve seg i DTM-serien. (Begge foto: Mercedes)
Sébastien Ogier skal prøve seg i DTM-serien. (Begge foto: Mercedes)

Rallyesset prøver seg på baneracing

Rallyverdensmester de fem siste årene, franske Sébastien Ogier, skal prøve seg på baneracing for Mercedes.

Da rallykongen Sébastien Loeb abdiserte i 2013 ble tronen endelig ledig igjen, men nordmenn, finner og andre kunne raskt konstatere at den var en annen fransk Sébastien som ble arvtaker. Nærmer bestemt Sébastien Ogier.

Annonse

Mens Loeb sikret seg ni strake VM-gull i WRC, har den nye kongen tatt fem strake titler. De siste 14 VM-titlene i rally har dermed har hos en franskmann kalt Sébastien.

De fire første VM-titlene til Ogier kom med en Volkswagen Polo R WRC, mens fjorårets ble sikret i en Ford Fiesta WRC.

I år ligger det imidlertid an til at den franske Sébastien-dominansen endelig nærmer seg slutten.

Ogier åpnet riktignok sesongen med å vinne tre av de fire første løpene, men han står nå uten seier på de tre siste VM-rundene. Det har sendt han ned til en uvanlig 2. plass i sammendraget, 21 poeng bak Andreas Mikkelsens lagkamerat i Hyundai, belgiske Thierry Neuville.

Det gjenstår fortsatt fem VM-runder, så ingen blir overrasket om Ogier slår tilbake og sikrer seg sin sjette tittel på rad.

Annonse

Men det er mulig han begynner å bli litt mett, for nå skal han også prøve seg på litt annen racing ‒ akkurat som Loeb gjorde tilbake i 2013.

Og det er verken for Ford eller Volkswagen, men faktisk en av de tyske rivalene til sistnevnte ‒ Mercedes.

Rallyesset skal nemlig kjøre en Mercedes-AMG C 63 DTM. Det betyr altså han skal kjøre i den tyske touringcar-serien DTM.

Han får et gjestesete i runden som kjøres i Spielberg i Østerrike, og debuten kommer dermed på Red Bull Ring.

‒ Dette er et veldig spennende eksperiment, sier Ogier selv.

‒ DTM er noe helt nytt for meg, og jeg prøver å lære meg så mye som mulig for hver runde jeg kjører. Jeg ser det som en mulig til å utvide min racing-horisont og få mer erfaring. Til nå har jeg ikke kjørt mye på permanente baner, kun et par ganger i en GT-bil. En DTM-bil er åpenbart enda raskere.

Selv om han er vant til å stå øverst på pallen, demper han forventningene foran debuten i september.

‒ Selvsagt kan du ikke regne med å være konkurransedyktig som en gjestefører med en gang. Jeg forventer en vanskelig helg i Spielberg, og målet er å holde tritt med konkurrentene best mulig, sier han.

34-åringen har faktisk kjørt en Mercedes-AMG C 63 DTM en gang tidligere. Under en runde i Zandvoort utenfor Amsterdam satt han bak rattet på en «taxi-variant» av en slik bil, og tok med seg kona, TV-personlighet Andrea Kaiser, på en «date» som besto av tre runder rundt banen.

Den første skikkelige testen med AMG C 63 DTM fikk han faktisk i går, og han skal også kjøre tester i dag for Mercedes-laget.

‒ Sébastien er en skikkelig racingfører. Det har han bevist gang på gang på underlag som grus og asfalt og å vinne VM fem ganger. Så det vil ikke overraske meg om han også kan temme en DTM-bil, sier sjefen hos Mercedes-AMG Motorsport DTM, Ulrich Fritz.

Runden i Spielberg er årets nest siste, og sesongen avsluttes på selveste Hockenheim i oktober.

‒ Han får debuten på en skikkelig racerbane, og jeg er sikker på at fansen kommer til å få det moro. Men, det vil ikke være enkelt for Sébastien som gjestefører i et slikt tøft felt. Men førermestere som han liker å gi å gi fansen et skikkelig show, sier Fritz.

Mercedes dominerer årets DTM-mesterskap, og har dobbeltledelse så langt med Gary Paffett og Paul Di Resta. BMW er nummer tre og fire, mens den beste Audi-føreren er helt nede på 9. plass.

Så det skal iallfall ikke stå på utstyret når Ogier prøver seg i en ny serie. Men hvor vanskelig det er å bytte serier kan han bare spørre sin navnebror om.

Loeb har ikke vunnet noen serier siden han forlot WRC i 2013, og kjemper for tiden mot blant andre Petter Solberg og Andreas Bakkerud i rallycross-VM. Der ligger godeste Loeb på 2. plass så langt, men er hele 55 poeng bak Solbergs suverene teamkollega og regjerende mester Johan Kristoffersson fra Sverige.

Den eneste som faktisk er verdenmester i to FIA-serier er vår egen Petter Solberg. Han ble den foreløpig siste rallyverdensmesteren som ikke heter Sébastien tilbake i 2003, og ble verdensmester i de to første sesongene i rallycross-VM i 2014 og 2015.

Så kanskje Ogier heller bør ta en prat med Solberg?

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Kimi Räikkönen forlater Ferrari og kjører for Sauber kommende sesong. (Begge foto: Ferrari)

Kimi fra Ferrari til Sauber

Kimi Räikkönen får ikke fornyet tillit i Ferraris formel 1-lag etter årets sesong, og skal …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *