Annonse
Hjem Nyheter PSA vil ha fem milliarder av GM

PSA vil ha fem milliarder av GM

Forholdet mellom General Motors (GM) og PSA har vært alt annet enn vennskapelig siden salget av Opel, og nå er det full splid mellom de to bilgigantene.

Franske PSA kjøpte Opel fra GM for 10 milliarder kroner i sommer, men det har vært en skitten skilsmisse. Spesielt når det kommer til elbilen Opel Ampera-e, som er tvillingsøsteren til GMs Chevrolet Bolt og som produseres i USA.

Opel får ikke levert nok Ampera-e til å dekke etterspørselen, og bilen er langt dyrere enn det PSA forutså. GM prioriterer i tillegg sin egen Bolt, som blir stadig mer populær i USA.

Og dette blir et kjempeproblem for PSA, ettersom Ampera-e er nødvendig for at Opel skal holde seg under utslippsgrensen. For de andre modellene forurenser rett og slett for mye.

PSA sa tidligere i måneden at de må løfte Opel over på sin egen plattform tidligere enn planlagt, ettersom modellene rett og slett ikke er drivstofføkonomisk nok. Dagens CO2-grense er på 130 gram per kilometer, men denne vil falle til 95 gram i 2021. Holder ikke Opel seg innenfor den nye EU-grensen vanker det enorme bøter, og de ligger altså dårlig an.

Saken fortsetter under Annonsen

De har også lagt om planene, og rusher nå ut hybridvarianter av både Opel Corsa, Opel Grandland X og Opel Crossland X. Dette var ikke en del av den opprinnelige planen.

Den var at Ampera-e skulle holde flåten godt under utslippsgrensen, men trøbbel rundt modellen og tap opp mot 100.000 kroner per Ampera-e har torpedert det hele. Bilen er rett og slett ikke lønnsom å bygge, men da havner de altså i en skikkelig CO2-skvis.

Dette sa PSA-sjef Carlos Tavares da de presenterte den nye Opel-satsingen 9. november.

‒ Noen uker etter at vi hadde fullført kjøpet ble vi klar over at vi møter veggen på CO2-utslipp. Vi satte umiddelbart i gang med å bygge om produktet og den teknologiske strategien. Om man ikke innfrir (EU-grensen) er bøtene så store at man risikerer at hele selskapet går under.

Han la til at hele Opel-flåten skal over på PSA-plattformen som også inkluderer motorer innen 2024, tre år før den opprinnelige planen.

Selskapet PA Consulting sier at Opel lå an til å klare kravet med 3 gram i 2016, men om man tar bort Ampera-e så er de 6 gram over kravet.

‒ Vi har rapportert i årevis at Opel/Vauxhall kommer til å få store problemer med å møte CO2-målet som et GM-merke i Europa, sier Thomas Goettle i selskapet til Reuters.

‒ Opel er fem til sju år bak med sine motorer. Vi har ikke sett noen GM-investeringer i Opel rundt utvikling av plug-in hybrider eller nullutslippsbiler, legger han til.

Men PSA-kilder som Reuters har snakket med sier at det er verre stelt enn det. Opel risikerer å misse målet med hele 10 gram.

Sakens kjerne er at GM skal ha bekreftet at Opel ville klare 2021-grensen, noe som altså ikke skjer. I avtalen mellom partene står det at hver av partene kan søke kompensasjon om de har blitt lurt.

PSA vil ifølge Reuters utnytte dette punktet, og kan komme til å forlange så mye som halve prisen tilbakebetalt. Altså rundt fem milliarder kroner. Kravet er imidlertid ikke formalisert ennå.

Noen skilsmisser er skitnere enn andre, bokstavelig talt.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,847FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker