HjemNyheterPSA: Vi har full kontroll på WLTP

PSA: Vi har full kontroll på WLTP

Det er kaoslignende tilstander i store deler av bilverden. Grunnen er innføringen av WLTP 1. september.

Den nye teststandarden WLTP ble faktisk innført allerede 1. september i fjor, men da kun på helt nye modeller bilprodusentene har kommet med. Bilmodeller som var lansert før den tid slapp altså unna.

- Annonse -

Den store utfordringen kommer 1. september, for da slår også WLTP også inn på eksisterende modeller. Det vil altså ikke spille noen rolle om modellen ble lansert for fem år siden, så lenge den er ny ut fra fabrikken skal WLTP telle.  

Selv i Norge, et lite land uten bilproduksjon, males nå fanden på veggen. Dette skyldes at WLTP sammen med RDE (Real Driving Emissions) måler forbruk og utslipp på en langt mer realistisk måte enn den utgående NEDC-standarden, og her hjemme vektes jo kjent mye av bilavgiftene på hvor mye forbruk/utslipp en modell har.

WLTP er ikke ment for å fylle de forskjellige statskassene enda mer, men rett og slett for å vise mer eksakt tall og prøve å tvinge ned utslippene.

Flere land har allerede kommet med tiltak som ikke skal gi bilene et urettferdig prishopp, og både Sverige, Finland og Danmark har kommet med løsninger.

- Annonse -

Men her hjemme kan enkelte modeller stige med rundt 80.000 kroner om ikke regjeringen snart griper inn og kommer med tiltak, noe de så langt ikke har vært villig til. Det går altså mot et solid prishopp når vi går inn i 2019.

Men for bilprodusentene er det langt mer alvorlig.

WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, skaper nemlig svært mye hodebry ‒ spesielt når det kommer til mer kraftfulle modeller. Volkswagen har stipulert at innføringen av WLTP kommer til å koste selskapet 1 milliard euro, og Mercedes har sagt at dette kommer til å gi store negative utslag for regnskapet utover året.

Volkswagen, som spilte hovedrollen i den gedigne diesel-svindelen i 2015 døpt Dieselgate, har fått utslippene til en rekke modeller justert opp etter WLTP-tester. Flere av de kraftfulle modellene har også mistet effekt grunnet nye eksosanlegg og annen utslippsreduserende teknologi.

- Annonse -

Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)
Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)

Volkswagen-gruppen som blant annet består av Porsche, Audi, Skoda og Seat har også utsatt lanseringen av flere modeller, og en potent modell som Golf GTI har rett og slett forsvunnet fra forhandlerne.

Og det er en voldsom mengde biler som må gjennom helt nye tester.

‒ Bare selve Volkswagen-merket må teste over 200 modellvarianter og få disse typegodkjent i løpet av en svært kort periode, så vi må akseptere forsinkelser i 3. kvartal, sa Volkswagen-gruppens sjef Herbert Diess tidligere i sommer.

Andre merker som Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Renault, Seat, Skoda og Toyota har også suspendert salget av enkelte modeller, melder Autonews.

Det jobbes altså intenst hos alle de store produsentene, men skal vi tro PSA-gruppen har de nå full kontroll på tingenes tilstand.

De opplyser om at alle personbilene hos både Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall nå er typegodkjent som WLTP, noe som skal gi mer realistisk forbrukstall.

‒ Våre teknologiske valg for å dempe utslippene, som SCR (katalysatorteknologi) for alle dieselmotorer lansert i 2013 og mer nylig GPF (partikkelfilter) for bensinbiler med direkte innsprøytning gjør at vi kan tilby kundene godkjente og klimavennlige kjøretøy. Vi kan fortsette å lede an inn i en tid med mindre utslipp, sier Gilles Le Borgne, en visedirektør ved PSA.

PSA var en av de som støttet innføringen av WLTP tilbake i 2015, og har siden 2016 publisert mer realistiske tall rundt forbruk og utslipp i tillegg til NEDC-tallene på over 1.000 modeller via nettsidene til både Peugeot, Citroën og DS. Så det skal de ha honnør for.

Franskmennene ser faktisk fram til september 2019. Da strammes skruen ytterligere med innføringen av Euro 6.d-Temp-standarden, og målingen rundt NOx-utslipp vil også bli strengere.

Vi tviler vel litt på om de fleste andre produsentene deler det synet.

Men, det skulle kanskje bare mangle at tallene som blir oppgitt er de faktiske tallene, så til syvende og sist har muligens bilindustrien kun seg selv å takke for kaoset som nå har oppstått.

Lurer du på hvordan WLTP og RDE faktisk fungerer? Her er en video fra Volkswagen som forklarer det hele.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...
Renault trekker seg nå ut av Russland. (Foto: Renault)

Renault selger sin store Russland-virksomhet

45.000 ansatte i Russland får nye arbeidsgivere. Det franske Renault-konsernet gikk faktisk mot strømmen da Putin fant ut at han...
Bilia kjøper opp den norske Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. (Fotos: Bilia)

Oslo-forhandleren som ledet an I-Pace-salget er solgt

Bilia har kjøpt opp Jaguar Land Rover-forhandleren Insignia. Insignia, forhandler av Jaguar, Land Rover og ikoniske Morgan, levde et ganske...
Nio har åpnet det første servicesenteret i Norge. (Fotos: Nio)

Nio åpnet sitt første servicesenter

Ny norsk milepæl for merket som også tilbyr mobil service. Vi har blitt vant til at nye kinesiske bilmerker med...
Dette er en fullstendig selvkjørende Hyundai Ioniq 5. (Fotos: Hyundai)

Hyundai Ioniq 5 blir robotaxi

Mange drømmer kanskje om å sette seg bak rattet til prisvinnende Ioniq 5, men neste år kommer det faktisk...
Dette er Cher’s 1966 Ford Mustang som ble solgt for 643.000 kroner i 2016. Det var 56 prosent mer enn hva en vanlig Mustang av denne typen gikk for den gang. (Fotos: Hagerty)

Hva koster egentlig bilene eid av kjendiser?

Hva har prinsesse Diana, Paul Newman, Tupac, Carroll Shelby og paven til felles? Vel, de er alle på hver...
BMW Norge kan nyte solnedgangen, for de har nemlig svært så fornøyde kunder. (Fotos: BMW)

BMW med de mest fornøyde norske bilkundene

BI har offentliggjort Norsk Kundebarometer 2022, og den viser at BMW har de mest fornøyde kundene av bilmerkene. Handelshøyskolen BI...
Mazda har oppgradert sin to år gamle elbil, MX-30. (Fotos: Mazda)

Mazda MX-30 får litt raskere lading

Elbilen får også en ny motorlyd! Ganske nøyaktig to år etter at Mazda satte sin helelektriske SUV-modell inn i produksjonen...
Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler, noe som vil gi en stor ekstraregning til mange bilkjøpere. (Foto: NAF)

Momssjokket: ‒ Sjekk rettighetene og unngå stor ekstraregning

Regjeringen vil skrote dagens momsfritak på nye elbiler fra 2023, og det kan føre til en stor ekstraregning for...
I en ny undersøkelse er elbilene marginalt mer populære enn andre biltyper. (Foto: NAF)

Svært lav interesse for bildeling

Elbilene har nå kjørt forbi bensin- og dieselbilene når det kommer til hva folket vil gå for når de...
Dette er en elektrisk pickup signert Volkswagen-gruppen. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen skal komme med el-pickup

Det har vært hysteriske tilstander rundt Ford F-150 Lightning i USA. Nå kaster Volkswagen-gruppen seg inn i kampen om...
Denne rekker akkurat årets norske sommer. (Fotos: Mercedes)

Dette koster den ultimate sommerbilen

Planlegger du en ny kabriolet til sommeren? Mercedes Norge kan i så fall lokke med en helt ny SL-modell. Over...
Christina Bu i Elbilforeningen er svært skeptisk til det nye forslaget fra regjeringen. (Fotos: Norges elbilforening)

Regjeringen vil fjerne momsfritaket på elbiler

– Regjeringens forslag til moms på elbil er håpløst, uforutsigbart og ubrukelig. Dette spenner bein under Norges mest vellykkede...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her