- Annonse -
HjemNyheterPSA: Vi har full kontroll på WLTP

PSA: Vi har full kontroll på WLTP

Det er kaoslignende tilstander i store deler av bilverden. Grunnen er innføringen av WLTP 1. september.

Den nye teststandarden WLTP ble faktisk innført allerede 1. september i fjor, men da kun på helt nye modeller bilprodusentene har kommet med. Bilmodeller som var lansert før den tid slapp altså unna.

- Annonse -

Den store utfordringen kommer 1. september, for da slår også WLTP også inn på eksisterende modeller. Det vil altså ikke spille noen rolle om modellen ble lansert for fem år siden, så lenge den er ny ut fra fabrikken skal WLTP telle.  

Selv i Norge, et lite land uten bilproduksjon, males nå fanden på veggen. Dette skyldes at WLTP sammen med RDE (Real Driving Emissions) måler forbruk og utslipp på en langt mer realistisk måte enn den utgående NEDC-standarden, og her hjemme vektes jo kjent mye av bilavgiftene på hvor mye forbruk/utslipp en modell har.

WLTP er ikke ment for å fylle de forskjellige statskassene enda mer, men rett og slett for å vise mer eksakt tall og prøve å tvinge ned utslippene.

Flere land har allerede kommet med tiltak som ikke skal gi bilene et urettferdig prishopp, og både Sverige, Finland og Danmark har kommet med løsninger.

- Annonse -

Men her hjemme kan enkelte modeller stige med rundt 80.000 kroner om ikke regjeringen snart griper inn og kommer med tiltak, noe de så langt ikke har vært villig til. Det går altså mot et solid prishopp når vi går inn i 2019.

Men for bilprodusentene er det langt mer alvorlig.

WLTP, som står for Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure, skaper nemlig svært mye hodebry ‒ spesielt når det kommer til mer kraftfulle modeller. Volkswagen har stipulert at innføringen av WLTP kommer til å koste selskapet 1 milliard euro, og Mercedes har sagt at dette kommer til å gi store negative utslag for regnskapet utover året.

Volkswagen, som spilte hovedrollen i den gedigne diesel-svindelen i 2015 døpt Dieselgate, har fått utslippene til en rekke modeller justert opp etter WLTP-tester. Flere av de kraftfulle modellene har også mistet effekt grunnet nye eksosanlegg og annen utslippsreduserende teknologi.

- Annonse -

Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)
Volkswagen har fått en enorm jobb med å WLTP-teste alle modellene. (Foto: VW)

Volkswagen-gruppen som blant annet består av Porsche, Audi, Skoda og Seat har også utsatt lanseringen av flere modeller, og en potent modell som Golf GTI har rett og slett forsvunnet fra forhandlerne.

Og det er en voldsom mengde biler som må gjennom helt nye tester.

‒ Bare selve Volkswagen-merket må teste over 200 modellvarianter og få disse typegodkjent i løpet av en svært kort periode, så vi må akseptere forsinkelser i 3. kvartal, sa Volkswagen-gruppens sjef Herbert Diess tidligere i sommer.

Andre merker som Audi, BMW, Ford, Hyundai, Mazda, Nissan, Renault, Seat, Skoda og Toyota har også suspendert salget av enkelte modeller, melder Autonews.

Det jobbes altså intenst hos alle de store produsentene, men skal vi tro PSA-gruppen har de nå full kontroll på tingenes tilstand.

De opplyser om at alle personbilene hos både Peugeot, Citroën, DS, Opel og Vauxhall nå er typegodkjent som WLTP, noe som skal gi mer realistisk forbrukstall.

‒ Våre teknologiske valg for å dempe utslippene, som SCR (katalysatorteknologi) for alle dieselmotorer lansert i 2013 og mer nylig GPF (partikkelfilter) for bensinbiler med direkte innsprøytning gjør at vi kan tilby kundene godkjente og klimavennlige kjøretøy. Vi kan fortsette å lede an inn i en tid med mindre utslipp, sier Gilles Le Borgne, en visedirektør ved PSA.

PSA var en av de som støttet innføringen av WLTP tilbake i 2015, og har siden 2016 publisert mer realistiske tall rundt forbruk og utslipp i tillegg til NEDC-tallene på over 1.000 modeller via nettsidene til både Peugeot, Citroën og DS. Så det skal de ha honnør for.

Franskmennene ser faktisk fram til september 2019. Da strammes skruen ytterligere med innføringen av Euro 6.d-Temp-standarden, og målingen rundt NOx-utslipp vil også bli strengere.

Vi tviler vel litt på om de fleste andre produsentene deler det synet.

Men, det skulle kanskje bare mangle at tallene som blir oppgitt er de faktiske tallene, så til syvende og sist har muligens bilindustrien kun seg selv å takke for kaoset som nå har oppstått.

Lurer du på hvordan WLTP og RDE faktisk fungerer? Her er en video fra Volkswagen som forklarer det hele.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Det er 160 år siden Adam Opel startet på eventyret som endte opp med dagens bilmerke. (Fotos: Opel)

Opel runder 160 år

Det tyske bilmerket ble grunnlagt selv mange år før de første automobilene var på plass. Ingen vet egentlig hvor gammel...
Volkswagen viser fram en fullstendig selvkjørende bil, Gen.Travel. (Fotos: Volkswagen)

Volkswagen viser en fullstendig selvkjørende bil

Det snakkes om nivå 3 og 4 på den selvkjørende skalaen, men de bilene som kan kjøre av seg...
Renault 5 Turbo 3E er født til å drifte ‒ og hylle de gamle videospillene. (Fotos: Renault)

Elbilen R5 Turbo 3E er født til å drifte

Så hvordan skal man hylle Renault 5 Turbo når R5 nå runder 50 år? Hva med en elektrisk showbil...
Drivstoffprisene har nå befunnet seg over 20 kroner literen over et halvt år. (Fotos: NAF)

Stadig sterkere krav om støtte til drivstoff

Plukker vi bort de største byområdene så er det nå et flertall som forlanger støtte til bensin og diesel. Det...
Nikola kan endelig vise fra den europeiske lastebilen med det norske navnet Tre. (Fotos: Iveco)

Nikola endelig klar for Europa

Etter mye drama kan Nikola endelig annonseres den elektriske lastebilen kalt Tre, og ikke nok med det. Det er...
Nissan har endelig klar den helelektriske Nissan Townstar, en bil som nylig ble nummer tre i kåringen av årets varebil. (Fotos: Nissan)

Nissans nye elvarebil er her

Nissan har en viktig trippel gående som inkluderer en ny elbil, en ny elvarebil og en ny X-Trail. De som...
Volvos kommende elektriske SUV, EX90, kommer med nye sikkerhetsfunksjoner. (Fotos: Volvo)

Ny elbil fra Volvo med sikkerhet i sentrum

Volvo EX90 er fullstappet med sensorer og skal til og med skjønne hvordan føreren føler seg. Som du kan se...
Her er den nye generasjonen av Mitsubishi ASX. (Fotos: Mitsubishi)

Nye Mitsubishi ASX med premiere

Modellen som kom i 2010 blir ny, og denne gang ved hjelp av kommende Renault Captur. Men den er...
Falck bytter både drakt og navn. (Foto: Gjensidige)

Hjelp, Falcken bytter navn

Gjensidige er nye eier av Falcks veihjelpsselskaper i nordområdene, og nå får 600 biler ny drakt og nytt navn. Sent...
Disse to elektriske terrengbilene har over 1.000 hestekrefter. (Fotos: The China Box/Dongfeng Motors)

Hinter om elektrisk terrengbil med 1.000 hk

Dongfeng har vist fram et nytt merke kalt M Hero, og dette lukter det svidd av. Det er fire store...
Xpeng har vist fram sitt nye SUV-flaggskip G9, og det er en imponerende bil. (Fotos: Xpeng)

Imponerende flaggskip lansert ‒ og den er allerede på vei til Norge

Xpeng må sette en slags rekord for biler fra Kina. For den nye G9, lansert onsdag klokken 13 over...
Volkswagen ID. Buzz Cargo er kåret til årets internasjonale varebil for 2023, og Håkon Wirak kan juble. (Fotos: Volkswagen Nyttekjøretøy)

Nykommer ble årets varebil

Europeiske journalister har plukket ut årets varebil, og denne gang ble det en helelektrisk nykommer. For 31. gangen har prisen...
Den første Volta Zero har rullet ut av samlebåndet i Østerrike. (Fotos: Volta)

Første fabrikkslagede Volta Zero er her

Svenskene har et nytt bilmerke på plass, for endelig har den første bilen rullet ut av fabrikken i Østerrike. Det...
Maxus MIFA 9 vist fram første gang i fjor vinter nærmer seg nå Norge. (Fotos: Maxus)

Maxus med en diger og luksuriøs familiefrakter

Den aller første bilen fra Maxus bygget på den nye MIFA-plattformen. Maxus er på plass her i Norge med to...
En stor jammetest gjennomføres nå på Andøya, og denne er viktig også for bilindustrien. Her Nicolai Gerrard (Nkom) og Tomas Levin (Statens vegvesen). (Fotos: Duus Media/Nkom)

Viktig test for selvkjørende biler på Andøya

De selvkjørende bilene kommer, men først må noen utfordringer løses. Som jamming av satellitt-signaler, som slike biler er svært...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her