«Internett av Ting». Ja, det er hva den helt nye DS 7 Crossback nå skal koble seg til.
Så hva i alle dager ligger bak benevnelsen «Internett av Ting»? På engelsk blir dette «Internet Of Things», og forkortet ned til IoT av Huawei ‒ den kinesiske mobilprodusenten.
Jo, det er plattformen til Huaweis OceanConnect IoT og som lar brukerne koble seg til «ting på nettet», som åpenbart kineserne sier.
En annen plattform, Connected Vehicle Modular Platform (CVMP) kommer fra PSA-gruppen, det franske selskapet som eier både Peugeot, Citroën, DS og Opel. Den plattformen tar også høyde for nye nettbaserte løsninger.
Nå er CVMP og IoT koblet sammen.
PSA og Huawei har nemlig inngått et samarbeid, og DS 7 Crossback som akkurat er lansert i Kina er den første modellen som høster frukter fra dette.
Bilen lar brukerne koble seg til nettet, og dermed åpner det seg for et vell av løsninger. Nettbasert og «live» navigasjon, infotainment, oppdateringer, personlig assistent, fjernstyrt diagnostikk og vedlikeholdservice ‒ de to siste er ting som for eksempel er viktig for framtidig bildeling.
Ikke nok med det. Løsningen lar også brukerne koble seg til smarthus-løsninger, sammenkoblede kjøretøy og til løsninger fra smartbyer når disse kommer.
At så mye informasjon skal flyte fritt i skyer rundt omkring høres unektelig litt skummelt ut, men PSA er kjappe til å understreke at all data er kryptert og sikkerheten er «garantert» og ivaretatt på den aller strengeste måten.
PSA har altså bygd inn Huaweis løsning i sin egen plattform, og dermed er hele systemet integrert i en sammenkoblet pakke.
‒ Ved å komme med den nye plattformen som forbinder kjøretøyet med internett, utvider PSA-gruppen sitt tilbud og gjør mobiliteten enklere for alle kundene. Sammen med Huawei er vi glade for å vise det første konkrete resultatet av vårt partnerskap, og som gir kundene en ny opplevelse takket være CVMP. DS 7 Crossback er det første kjøretøyet som kan dra nytte av dette fellesprosjektet, som i siste instans blir rullet ut til alle gruppens biler, sier Jean Leflour, senior visepresident i PSA-avdelingen med det flotte navnet Connected Vehicle & Services Architecture Strategy.
DS 7 Crossback ble lansert i mars, og blir den første bilen fra PSA som får 2. generasjon av gruppens teknologiske utstyr ‒ og den første med Huawei-løsninger.
Mobilprodusenten mener at den eneste veien å gå kjøre for framtidens biler er skybaserte nettjenester.
‒ Basert på plattformen, bilprodusenter, økosystem-utviklere og industrielle app-partnere samles for å selge kjøretøyprodukter og serviser på tvers av nasjonene i det globale markedet, og sørger for at det er personifisert reisetilbud til bileiere og brukere, sier Leon He hos Huaweis bilindustriforretning.
PSA og Huawei annonserte partnerskapet i november i fjor, og den høyteknologiske DS 7 Crossback blir vist fram på en messe i Hannover som pågår akkurat nå.
PSA, verdens niende største bilprodusent, og Huawei, verdens tredje største smarttelefonprodusent, er langt fra de eneste som utvikler slike digitale plattformer i bilindustrien, noe faktisk de aller fleste holder på med for tiden.
For digitale og skybaserte løsninger er sammen med selvkjørende teknologi og nullutslippsbiler de tre hovedområdene bilindustrien nå fokuserer på.
- Les også: Nye digitale lys lager symboler på veien
- Les også: Volkswagens elektriske flaggskip
- Les også: Nå kan du snakke til A-klassen