Annonse
Hjem Elbiler PSA klar med sin første elbil

PSA klar med sin første elbil

Allerede tilbake i 2016 offentliggjorde PSA sine planer for elbiler, og året etter bekreftet de at DS ville være først ute. Den bilen nærmer seg nå produksjon.

Det er ikke en stor overraskelse at det blir DS som innleder elbil-æraen for PSA, gruppen som i tillegg består av merker som Citroën, Opel og Peugeot. For allerede i 2015 ble DS en del av formel E da de inngikk et samarbeid med laget Virgin Racing, og har siden da vært på plass i den elektriske formel-serien.

I fjor bekreftet PSA at det faktisk ville være en DS som skulle lede an i den nye satsingen, og at den aller første elbilen skulle komme i 2019.

Og nå vet vi enda litt mer.

Modellen det er snakk om er en DS 3 Crossback E-Tense, en elektrisk variant av DS 3 Crossback som kommer både som bensin og diesel. Det blir altså ikke en eksklusiv elbilmodell, men en slags variant av eksosmodellen. Noe lignende har blant annet Volkswagen gjort med sin e-Golf.

Saken fortsetter under Annonsen

Den norske importøren Bertel O. Steen har selvsagt lagt merke til elbilkøene rundt nye elbiler, og åpner allerede for reservasjon av bilen 2. oktober (da starter Paris Motor Show), mens leveringen starter neste høst.

– De norske kundene higer etter elbiler med lang rekkevidde, og derfor har vi fått fremskyndet tilgangen på elbiler til det norske markedet med denne elbilen, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for DS.

Nå er begrepet lang rekkevidde relativt, og målt mot kommende elbiler som Audi e-tron, Mercedes EQC, Jaguar I-Pace, Hyundai Kona electric og Kia Niro Electric er den ganske så mye kortere. DS 3 Crossback E-Tense får en oppgitt rekkevidde på minst 300 kilometer, mens de andre nevnte ligger på godt over 400 kilometer alle sammen.

På plussiden finner vi en hurtiglader på 100 kW som sørger for at batteriet lades til 80 prosent på 30 minutter, mens den elektriske motoren yter 136 hestekrefter. DS opplyser at 0-100 km/t gjøres på 8,7 sekunder, mens 0 til 50 km/t går unna på 3,3 sekunder.

Batteriet på 50 kWt er ikke overraskende plassert i gulvet, både av hensyn til plass og kjøreegenskaper.

Bilen har også arvet teknologi fra formel E-satsingen, og blant annet har den opptil 20 prosent regenerering ved bykjøring.

Den innvendige plassen er lik den til på DS 3 Crossback med forbrenningsmotor, som altså er en premium kompakt-SUV som er 4,12 meter lang, 1,8 meter bred og har et bagasjerom på 350 liter.

Ellers har DS utstyrt den med mye utstyr, og ligger på et autonomt nivå 2 med ting som adaptiv cruisekontroll og filassistent. En spesiell ting vi kan nevne at den har DS Smart Access, noe som betyr at den er nøkkelfri på en avansert måte. Det er nemlig mulig å låse opp og starte bilen med mobiltelefon og MyDS-appen. Så lån den bort uten å gi fra deg nøkkelen.

DS 3 Crossback E-Tense er altså startskuddet for den helelektriske satsing fra PSA, og blant annet kommer Peugeot med en helelektrisk variant av 208 allerede i 2019. Opel viste oss i sommer et spennende konsept som du kan lese om i en av lenkene under, og de har også annonsert en elektrisk Corsa i 2020.

Det tyske merket hadde som kjent elbilen Ampera-e, men den forsvant mer eller mindre da PSA kjøpte merket fra GM i fjor sommer.

Men faktisk er ikke Ampera-e helt død ennå. For jaggu dukket det ikke opp 100 nye slike hos den norske salgsavdelingen til et av verdens største selskaper i forrige måned. Sjekk selv:

PSA har tidligere sagt at de skal komme med fire nye elbilmodeller og sju nye hybrider innen 2021.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,818FansLik
85FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker