Hjem / Nyheter / Prisvinnende SUV kommer som hybrid
En ny Range Rover Evoque er lansert. Her viser Adwoa Aboah den fram i en drakt laget av stoff fra bilen. (Alle foto: JLR)
En ny Range Rover Evoque er lansert. Her viser Adwoa Aboah den fram i en drakt laget av stoff fra bilen. (Alle foto: JLR)

Prisvinnende SUV kommer som hybrid

Range Rover Evoque har rukket å bli åtte år, og blir nå mer moderne og får elektriske drivverk.

Allerede i 2008 viste Jaguar Land Rover fram en konseptmodell av Evoque, den gang kalt LRX, og ytterligere to år senere kom produksjonsbilen som tok bilverden med storm.

Annonse

Et nytt designspråk forførte folk over hele verden, og et par år senere hadde Evoque innkassert over 100 priser ‒ inkludert den høythengende som årets vakreste bil 2012 delt ut av WCA. Evoque har siden passert over 200 internasjonale priser ‒ slå den!

Siden 2011 er det solgt mer enn 772.096 biler, og den eneste oppgraderingen modellen har fått kom i 2013. Så det er helt klart på tide med en ny generasjon.

‒ For åtte år siden skapte vi et nytt segment og verden fulgte etter. Nå har vi redefinert hva det innebærer å være en luksus-SUV. Med design, kapasitet og den nyeste teknologien tilgjengelig vil den nye Range Rover Evoque sikre at du når bestemmelsesstedet ditt, uansett vær- og føreforhold, sier Finbar McFall, en av direktørene hos Jaguar Land Rover.

Britene har selvsagt vært smarte nok til å la det ikoniske designet være i fred, og de velkjente linjene som forførte folket i 2011 er heldigvis intakt. Så vi snakker fortsatt om skarpe og rene linjer med et fallende tak som gir den spesielle silhuetten som den er kjent for.

Annonse

Så den nye Evoque er ganske så lik som den gamle, men med enda mer elegante linjer. Slik ser den ut bakfra.

Noe som Evoque har fått litt pepper for er den innvendige plassen. Dette er riktignok en kompakt SUV, men siden den kom har konkurrenter kommet med nye plattformer som øker den innvendige plassen selv i små biler.

Land Rover svarer med å dra ut akselavstanden enda mer, noe som resulterer i 20 mm mer plass for de i baksetene og mer lagringsplass for småting. I tillegg har de økt størrelsen på bagasjerommet med 10 prosent, og nå rommer den 591 liter som kan økes til 1.383 liter ved å falle ned baksetene.

Mye har selvsagt skjedd siden modellen ble introdusert, så Evoque får den drøss med ny teknologi. Andre generasjon kommer med AWD og en rekke nye løsninger for at den skal fungere best mulig på asfalten og i terrenget.

Den blir også digitalisert, og får blant annet en sladrespeil-løsning kalt ClearSight som består av en HD-skjerm. Om sikten i sladrespeilet hindres for eksempel av baksetepassasjerer kan føreren ganske så enkelt skru på en bryter på undersiden av speilet, og en kamera-feed fra den øvre delen av bilen viser hva som er bak bilen. Skjermen gir et bredere (50 graders) synsfelt og skal også være godt synlig i dårlig lys.

Men det er også et kamera til i Evoque. Den får nemlig en helt ny teknologi kalt Ground View, og dette er en virkelig smart løsning for høye SUV-biler. Den inkluderer nemlig en 180 graders visning under fronten av bilen, nyttig når man skal manøvrere i trange parkeringshus eller under terrengkjøring. Ground View er en videreføring av Transport Bonnet-teknologien som ble forhåndsvist av Land Rover i 2014.

Den kommer også med en rekke andre teknologier, og får også kunstig intelligent. Denne «butleren» kan styre ting som seteposisjonen, musikk- og klimainnstillinger i tillegg til å kontrollere preferanser for innstillingen av rattstammen for å maksimalisere komforten.

En ting som betyr mye i dag er forbruk og utslipp. Løsningen for å møte dette er ofte hybridteknologi. Evoque får to.

Den første de lanserer er en mildhybrid med 42-volt, og Evoque blir dermed den første fra Land Rover med en slik løsning. Mildhybriden henter energien som vanligvis går tapt under bremsing, og lagrer den i batteriet som er plassert under gulvet.

Opp til 17 km/t slås motoren av når føreren bruker bremsen, og når bilen starter opp igjen brukes den lagrede energien om igjen og bistår motoren under akselerasjon og reduserer dermed drivstofforbruket.

Dette systemet er koblet opp mot 4-sylindrede bensin- og dieselmotorer, og skal ifølge produsenten sørge for et drivstofforbruk på 0,56 liter på mila.

Neste år kommer den også som en plug-in hybrid, og da i kombinasjon med en 3-sylindret Ingenium bensinmotor. Jaguar Land Rover har ikke sagt noen om den elektriske rekkevidden for plug in-hybriden, annet enn at den skal være konkurransedyktig. Mot hvem er ikke så godt å si, men blant annet Mercedes har nylig lansert hybrider som ruller over 50 kilometer på ren elkraft.

Den andre generasjonen av Evoque kommer på markedet i England til våren, så vi bør kunne forvente den til Norge ganske raskt etter det.

Her er flere bilder: 

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Her er tidenes fem dyreste Porsche-biler. (Alle foto: Porsche)

Topp-5 dyreste Porsche

Den dyreste serieproduserte Porsche-modellen på nybilmarkedet er en Porsche 911 GT2 RS, men den prisen …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *