Hjem Elbiler Prishopp kan drepe elbil-batteriene

Prishopp kan drepe elbil-batteriene

I flere år har bilprodusentene snakket om at elbil-batteriene kommer til å bli betraktelig billigere å utvikle. Realiteten er dessverre det motsatte.

Den foreløpig siste vi hørte snakket om elbiler og lønnsomhet var GM-sjefen Mary Barra. I forrige uke uttalte hun at GM så for seg 2021 som et veiskille. Fra da av ville de tjene penger på elbilene.

Hun er altså den siste i rekken av sjefer som har sett for seg et slags krysspunkt hvor batteriene blir billige nok til å gå i pluss, altså et «must» om elbilene skal ha en framtid.

Men realiteten er dessverre en helt annen. Og det er på grunn av et grunnstoff som brukes i litium-ion-batteriene ‒ det beryktede grunnstoffet kobolt.

Dette er et stoff som ikke bare brukes i elbilbatterier, men i diverse teknologi som for eksempel mobiltelefoner og datamaskiner.

Saken fortsetter under Annonsen

Kobolt finnes mange plasser rundt på jorda, noe som er vel og bra. Men problemet er bare at hovedforekomsten ligger i det korrupte afrikanske landet Kongo, som sto for hele 60 prosent av kobolt-produksjonen i 2016. De har også halvparten av kobolt-reservene, så det er tilnærmet ingen vei utenom Kongo når det kommer til litium-ion-batterier.

Det er trøblete.

For noen svære selskaper har gjennom avtaler sikret seg gruverettighetene, og nå styrer storfisker som Glencore, Randgold Resources og China Molybdenum hele industrien i det afrikanske landet. De styrer altså produksjonen, og dermed er det den gamle regelen om tilbud og etterspørsel som gjelder.

Så hva har skjedd. Jo, i løpet av nøyaktig 12 måneder har prisen på kobolt gått opp med 128 prosent. Altså mer enn doblet, fra 33 400 dollar per tonn (264 000 kroner) til fredagens pris på 75 000 dollar (594 000 kroner).

Her er grafen fra London Metal Exchange:

For å illustrere hvor mye kobolt det trengs om man bruker dagens batteriteknologi har Bloomberg regnet ut at om man bytter ut alle dagens biler med Tesla vil det bety 14 millioner tonn kobolt. Det er det dobbelte av dagens reserver.

Glencore har tidligere bestilt en rapport fra CRU Group som viser at produksjonen må tredobles for «bare» 30 millioner elbiler innen 2030, så det er enorme mengder kobolt som trengs.

‒ Det er rett og slett ikke nok kobolt til at det går opp-i-opp, sier George Heppel, en konsulent hos CRU til Bloomberg.

Prishoppet på kobolt begynte ikke for et år siden. Om vi går to år tilbake så ser vi en graf som holder seg ganske stabilt på mellom 20 000 og 30 000 dollar, før grafen bryter igjennom 30 000 dollar i løpet av året. Deretter går den videre oppover i et relativt stabilt tempo.

Grunnen for dette er at dieselgate i 2015 hvor Volkswagen ble tatt for å jukse med utslippstallene stadig får større konsekvenser, og politikerne har kastet seg på og forlangt elbiler i framtiden.

Bilindustrien har selvsagt fått dette med seg, og er på en måte tvunget over til å satse på elbiler i stedet for biler med drivstoffvennlige motorer, og en etter en har de store kommet med sine planer for framtiden. De planene er enkelt sagt en drøss med nye elbilmodeller i tiden som kommer.

Det igjen har selvsagt markedsmekanismene fått med seg, og dermed har det uunngåelig skjedd. Prisene på grunnstoffene i elbilbatterier skyter til værs.

BMW har vært en av lederne i kappløpet mot elbiler med sin i3, og deres plan er å tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helektriske innen 2025. Det er altså kun sju år til.

Og ansvarlig for innkjøp av råmaterialer hos BMW er bekymret for utviklingen.

‒ Det har blitt mer hektisk over det siste året, sier Markus Duesmann til Bloomberg.

‒ Vi må følge nøye med, spesielt på litium og kobolt, for det er en fare for knapphet.

Minene i Kongo sitter altså på alle essene, og skal vi legge prisutviklingen på kobolt til grunn er de åpenbart ikke redde for å bruke de heller. Myndighetene i Kongo har allerede truet med en skatteøkning fra 2 til 5 prosent på kobolt, mens skatten på metall vurderes økt til 3,5 prosent. De skal altså melke kua enda mer, og prisen vil øke enda mer for bilindustrien.

En annen ting med gruvene i Kongo som bilindustrien ikke vil snakke høyt om er forholdene til de som jobber der. Amnesty har prøvd å varsle om dette i mange år, men ikke blitt hørt av det internasjonale samfunnet. Ifølge menneskerettighetsorganisasjonen blir barn helt ned i sjuårsalderen sendt ned i gruver med svært farlige forhold, og mange går på slavekontrakter.

Gruvearbeidet i Kongo er svært lite regulert, og lønnen er basert på hva de klarer å grave ut. Ingen kobolt, ingen lønn, og på en god dag kan utbetalingen ligge på rundt 30 kroner dagen. Gruvearbeidere blir altså grovt utnyttet, men de fattige har ikke noe annet valg enn å ta det arbeidet de får.

Bilindustrien på sin side forsker på veier rundt det som kan bli et skikkelig kobolt-problem. Flere av de store produsentene forsker på faststoff-batterier som ikke inneholder kobolt, og flere prøver ut løsninger som ikke trenger like mye kobolt som dagens elbil-batterier. Toyota har blant annet forsket på faststoff-batterier i fem år, men de har fortsatt ikke fått noe gjennombrudd.

En annen nullutslippsløsning er brenselscellebiler som ikke trenger de store batteripakkene som de rene elbilene, men disse har ikke infrastrukturen per i dag i form av hydrogenstasjoner. Så politikernes iver over å bli kvitt biler med fossilt drivstoff gjør at hydrogenbilene blir hengende etter ettersom fyllstasjonsutbyggingen tar for lang tid.

Bilindustrien er kjent for å tenke langsiktig, og inngå lange framtidskontrakter. Volkswagen prøvde nettopp på dette når det kommer til kobolt i fjor høst, og ville inngå en femårskontrakt med levering av kobolt. Ingen bet på, og de må altså følge markedet ‒ som de fleste andre i bilindustrien.

Om ingen snubler over en svær forekomst av kobolt i tiden som kommer (grunnstoffet finnes også i Norge) vil prisen fortsette å øke. Det er ingenting som tilsier noe annet.

Elbilene som allerede koster mer å produsere enn fossile biler kan altså bli enda dyrere.

Det kan fort gå fra en elbil-boom til en elbil-bom.

Følg bil24.no på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,558FansLik
48FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker

Annonse