Annonse
Hjem Elbiler Prisene på oppgradert bestselger er klar

Prisene på oppgradert bestselger er klar

Mitsubishi fornyer bestselgeren i ladbar hybrid-segmentet, Outlander PHEV, og den blir ikke så mye dyrere enn den nåværende modellen.

Om du i forvirring har gått rundt og trodd at ladbare hybrider er noe nytt, så tar det grundig feil. Disse bilene som kombinerer det å kjøre på strøm og på fossilt drivstoff har vært et vanlig syn i mange år allerede.

Du kan jo la din bilinteresserte venn få bryne seg på en ørliten quiz.

Når kom den første ladbare hybriden?

Svaret er faktisk for 120 år siden!

Saken fortsetter under Annonsen

Jepp, den godeste Ferdinand Porsche tryllet nemlig opp en ladbar hybridvariant som både gikk på bensin og strøm tilbake i 1899. Hvem hadde trodd det?

I den moderne tid var det Renault som vei med sin Kangoo i 2003, men hybridvarianten som må lades tok ikke av før vi kom inn i det nåværende tiåret.

Da kom også flere tungvektere på banen, som Toyota, Ford, Opel og Chevrolet.

Mitsubishi var også tidlig på ballen, og lanserte sin Outlander PHEV (som står for plug-in hybrid electric vehicle) i Japan i 2013, og da var den allerede vist som konsept tilbake i 2009.

Og det var litt av en milepæl da den kom i 2013.

Outlander PHEV var nemlig den aller første ladbare hybriden i SUV-segmentet.

Den ladbare varianten kom sammen med tredje generasjon av Outlander som ble introdusert tilbake i 2001, og siden 2014 har Outlander PHEV vært i salg på det norske markedet.

Her hjemme ble den raskt en favoritt, og siden introduksjonen har det blitt solgt over 15.000 Outlander PHEV i Norge. Den er Norges mest solgte ladbare hybrid de siste fire årene, og faktisk også en av de mest solgte modellene uansett type.  

Dette er altså en ladbar hybrid med firehjulsdrift og to elmotorer (en framme og en bak) samt en bensinmotor. Den motoren lader framdriftsbatteriet ved behov, og kan også drive bilen sammen med de elektriske motorene. Dette sørger selvsagt for mindre forbruk, og dermed også mindre utslipp.

Ettersom det er en ladbar hybrid er det også mulig å lade den opp via strømkabelen, og ved hurtiglading tar det rundt 30 minutter å få 80 prosent kapasitet.

Og nå kommer den altså i ny versjon.

På utsiden ser man det av en ny grill, nye støtfangere foran og bak, nye Bi-LED-lys, ny takspoiler og nye 18-tommers felger.

På innsiden har Mitsubishi oppdatert setene, instrumentpanelene, den er bedre lydisolert og det er brukt diverse nye materialer.

Produsenten har også oppdatert drivverket. Den kommer nå med en helt ny bensinmotor på 135 hestekrefter, og ytelsene rundt den elektriske kraften har også økt.

Den bakre elmotoren går fra 82 til 95 hestekrefter, batterikapasiteten har økt til 13,8 kWt og den totale batteriytelsen er økt med ti prosent. Den fremre elmotoren er dog den samme med 82 hestekrefter.

Dette slår dog ikke noe nevneverdig ut på den elektriske rekkevidden, som går opp fra 54 til 55 kilometer med 2019-modellen.

Det viktigste med den rekkevidden er at den runder 50 kilometer, ettersom det innføres nye avgifter på ladbare hybrider som har enn kortere rekkevidde enn dette 1. juli. Nye Outlander PHEV unngår altså den nye avgiften.

Firehjulsdrift-systemet kalt S-AWC (Super-All wheel control) får også to nye kjøreprogrammer, Sport Mode og Snow Mode. Sistnevnte bør passe norske snøforhold godt.

Modellen er også stivere enn før, har rekalibrerte hjuloppheng, kraftigere bremser og kvikkere styrerespons.

Mitsubishi Norge var selv spent på prisen da det ble klart at Outlander PHEV kommer i ny versjon tidligere i år, og nå er de altså klare.

Outlander PHEV kommer i fire versjoner, og stigningen er ikke så veldig markant.

  • Grunnmodellen Invite har en veiledende startpris på 429.900 kroner ‒ et prishopp på 8.400 kroner i forhold til dagens modell.
  • Neste modellvariant er Intense+, som lander på 459.900 kroner ‒ opp 9.300 kroner.
  • Den tredje søsteren er Instyle+, og nå stiger prisen til 484.900 kroner, 10.800 kroner mer enn dagens Instyle+.
  • Toppmodellen S Edtion starter på 504.900 kroner, 10.900 kroner mer enn dagens toppmodell.

Den oppgraderte Outlander PHEV ventes inn til Norge enten i august eller september.

Outlander PHEV er for øvrig ikke kun populær i Norge. Den har også vært Europas mestselgende ladbare hybrid de tre siste årene, og verdens mest solgte sådanne i 2017 med et totalsalg på 56.592.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,713FansLik
80FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker