Skoda Elroq RS nærmer seg så mye at prisen er klar. (Fotos: Skoda)

Prisen på Skoda Elroq RS er klar

Det åpnes nå for bestilling av den elektriske lommeraketten Elroq RS.


Det går unna med den nye potensielle storselgeren til Skoda, Elroq. Bilen, en 4,49 meter lang sak med lagringsplass på hele 470 liter og rekkevidder opp til 560 kilometer, hadde verdenspremiere i oktober, og et halvt år senere viste de fram en RS-utgave.

Så potente biler blir ofte referert til som lommeraketter, og dette blir dermed noe så spesielt som en elektrisk lommerakett.  

-->
For ja, RS-bokstavene løfter forventningene til hva bilene byr på, og lille Elroq ryster, eller skal vi si rocker, RS-familien til det tsjekkiske merket. For dette er rett og slett den kvikkeste serieproduserte bilen Skoda har laget – noensinne. 

Det åpner nemlig en motor på hver aksling for, og totalt gir dette en såkalt systemeffekt som lyder på 250 kW/340 hk. Dermed klarer Elroq RS sprintøvelsen opp til 100 km/t på 5,4 sekunder, noe som altså er raskest i familien. 

Men dette er fortsatt en «vanlig» elbil, så toppfarten er satt til fornuftige 180 km/t. 

– Skoda Elroq RS byr på en imponerende totalpakke, med en mengde standardutstyr og firehjulstrekk til en konkurransedyktig pris, sier Martine Behrens, direktør for Skoda Norge i Harald A. Møller.

Behrens glemte å nevne rekkevidden, for også den er ganske god til tross for to motorer og mer krefter. Skoda har nemlig tatt grep og utstyrt RS-utgaven med et batteri på 84 kWh (79 kWh netto), og dermed kan Elroq RS skryte av en oppgitt rekkevidde på 547 kilometer. 

Dette følges opp med en ladehastighet opp til 185 kW effekt, noe som åpner for 10-80 prosent på 26 minutter under optimale forhold. Hjemmeladingen er på standard 11 kW. 

Den norske sjefen nevnte dog utstyret, og Skoda Elroq RS har endel allerede før du besøker ekstrautstyr-listen. Som standard kommer RS med ting som LED Matrix, DCC-adaptivt understell, progressiv styring, mørke ruter bak og sorte 20-tommers Draconis-felger. 

Rent designmessig kommer RS-utgaven med et belyst Teck-Deck Face gjennom Crystal Face 2.0, og her er det selvsagt umiskjennelige RS-detaljer som sorte lister, takrails, panser- og bakluke-bokstaver og sidespeilkapper. 

Det er også front- og bakstøtfanger med den RS-karakteristiske fullbredde reflektorstripen, og Skoda Norge legger til at det også er mulig å velge nye 21-tommers Aero-lettmetallfelger som kun er laget for Elroq RS. 

Når det gjelder farger er den mer potente søsteren mulig å få i alle Elroq-fargene samt den RS-spesifikke fargen Mamba Green. 

På innsiden preges familiens «sorte får» av nettopp en svart eksklusiv RS Lounge, og interiøret består av semsket mikrofiber med limegrønne kontrastsømmer og karbondetaljer, forklarer Skoda. 

Det er også et 3-eiket oppvarmet sportsratt kledd i perforert skinn, og dette har selvsagt limegrønne sømmer og et RS-merke. 

Foran er det også sportsseter med integrerte hodestøtter og pedaldeksler i rustfritt stål, og setene kommer også med massasje- og minnefunksjon samt korsryggstøtte som standard.

Skoda Norge har altså åpnet for bestillinger av Elroq RS, noe som betyr at prisen er klar. Og den er dessverre endel høyere enn den originale utgaven som kryper rett under 300.000 kroner, for startprisen for en Skoda Elroq RS er satt til 479.900 kroner.

Den gode nyheten er at de første kundene ikke trenger å vente altfor lenge, for Skoda Elroq RS skal etter planen ruller ut til de første norske kundene i løpet av sensommeren. 

Les også:

Hva tenker du