Annonse
Hjem Superbiler Porsche's nye stasjonsvogn har 686 hk

Porsche’s nye stasjonsvogn har 686 hk

Panamera Sport Turismo blir utvidet med en plug-in hybrid, som blir den raskeste av dem alle. Dette er en skikkelig familieracer.

Navnet til toppmodellen høres komplisert ut, men er egentlig ganske selvforklarende. Modellen heter Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo. Altså en Turbo S, en hybrid og Sport Turismo.

Dette er det kraftigste Panamera så langt, med en V8 biturbo på 550 hestekrefter og en elektrisk motor på 136 hestekrefter. Den har også hentet boost-løsningen fra superbilen Porsche 918 Spyder, noe som gjør at den selv på 1.400 omdreininger har et maksimalt dreiemoment på 850 Nm.

Nevnte vi at den har firehjulstrekk?

Saken fortsetter under Annonsen

Så hva betyr alt dette? Jo, at det virkelig går unna. Turbo S E-Hybrid Sport Turismo gjør unna 0-100 km/t på 3,4 sekunder, og 0-200 km/t på 8,5 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 310 km/t.

Og hybriden er svært effektiv, iallfall om vi skal tro tallene fra NEDC som Porsche henviser til. Den bruker bare 0,3 liter på mila, og et kraftforbruk på 1,76 kWt per mil.

Litium ion-batteriet er på 14,1 kWt, og kan lades opp mellom 2,4- og 6 timer avhengig av laderen og strømnettet. Den har en rekkevidde på 49 kilometer og en toppfart på 140 km/t på ren eldrift.

Selvsagt har Porsche puttet inn det de har av teknologi i toppmodellen, som for eksempel Porsche Advanced Cockpit, adaptiv cruisekontroll og en valgfri bakhjulsstyring.

De har også plassert en spoiler på taket som justeres seg i tre forskjellige vinkler avhengig av hastigheten, som genererer 50 ekstra kilo med marktrykk på bakakslene.

I tillegg har Porsche puttet inn en uvanlig setekombinasjon. 2+2+1. Eller 4+1 om du vil. Det betyr at det er to seter foran (døh!) og to sitteplasser bak formet som seter. Men i tillegg er det en ekstra plass.

Sport Turismo har også fått større takhøyde bak på grunn av stasjonsvogn-designet, og helt bakerst har Porsche klart å få bagasjerommet til å romme 425 liter. Med baksetene slått ned (40:20:40) måler det hele 1.295 liter.

Bilen er for øvrig drøyt fem meter lang.

Så hva er prisen på denne ultimate familieraceren? Jo, drøye to millioner kroner.

Følg gjerne bil24.no på Facebook

Les også: El-Porsche med Tesla S-pris

Les også: 10 ting om den nye Porsche Cayenne

Les også: Porsche må betale for solbriller

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,814FansLik
84FølgereFølg
83FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker