Annonse
Hjem Elbiler Porsche inn i elektrisk superbilselskap

Porsche inn i elektrisk superbilselskap

Porsche har kjøpt seg inn i Rimac, et kroatisk selskap som lager elektriske superbiler.

Da den tidligere Top Gear-gjengen som nå har et program som heter Grand Tour skulle teste en elektrisk superbil i fjor falt valget på Rimac. Og nettopp derfor er det mange som drar kjensel på navnet.

For det gikk helt galt for programleder Richard Hammond, som meldte seg på et bakkeløp i Sveits med en Rimac Concept_One til mange millioner kroner. Det endte med en stjernesmell av de helt sjeldne, for den godeste Hammond klarte å dra av veien etter målpassering, og bilen rullet nedover en skråning og tok fyr.

Bilen brant opp på åkeren nedenfor, men utrolig nok unnslapp programlederen alvorlige skader.

Det var altså med en Rimac Concept_One, en modell som Rimac startet å utvikle allerede tilbake i 2009.

Saken fortsetter under Annonsen

Tidligere i år viste de fram den neste generasjonen, Rimac C_Two, og dette er noe helt ut av en annen verden.

Dette er nemlig en spinnvill elbil nesten uten grenser. Den har 1.914 hestekrefter og en toppfart på 415 km/t, du låser den opp med ansiktet og den har et autonomt nivå helt opp på 4. Den er altså selvkjørende.

Det er altså en helt absurd hyperbil. Eller megabil om du vil.

Dreiemomentet er på latterlige 2.300 Nm, og den bruker 11,8 sekunder fra 0 til … 300 km/t. Ladingen av superbilen går også unna, og med et 250 kW’s system bruker den under 30 minutter på å lade til 80 prosents kapasitet.

Porsche følger selvsagt på hva som foregår rundt omkring, og er så imponert over hva Mate Rimac og gjengen hans har fått til at de har sikret seg en eierandel på 10 prosent.

‒ Ved å utvikle rene toseters sportsbiler som Concept_One eller C_Two samt grunnleggende kjøresystemer, har Rimac vist imponerende ting innen elektrisk mobilitet, sier Lutz Meschke, nestleder i styret til Porsche.

‒ Vi føler at Rimacs idéer og framgangsmåter er ekstremt lovende, og derfor håper vi på et nært samarbeid med selskapet i form av felles utvikling, legger han til.

Rimac har altså jobbet målrettet og vært tålmodige, og har da også fått skikkelig vind i seilene de siste årene. Nå jobber det rundt 400 personer i selskapet, som i tillegg til superbilene også har et søsterselskap som utvikler imponerende elsykler. Disse kan man blant annet låse opp med fingeravtrykk!

Så Rimac er åpenbart en visjonær type med mange idéer, litt som Tesla-grunnleggeren Elon Musk.

‒ Dette partnerskapet er et viktig steg for Rimac på veien til å bli industriens foretrukne valg når det kommer til å levere komponenter og systemer, samt elektrisk tilkoblinger og på feltet som inkluderer avanserte førerassistenter, sier Mate Rimac.

For Porsche kommer dette samarbeidet litt for sent til at den første skikkelige elbil-modellen kan høste noe frukter. Mission E, nå døpt om til Taycan, er på det nærmeste ferdigutviklet. Men tyskerne er langt fra ferdige med elbiler med den. De vil satse over 50 milliarder kroner i elektriske biler fram mot 2022, så det er bare å forvente nye og spennende prosjekter fra den legendariske bilprodusenten.

Og helt sikkert noen nye superbiler. For det er iallfall noe Rimac kan.

Les mer om Taycan og Rimacs superbiler C_Two i lenkene nedenfor.

Porsche har forøvrig akkurat passert 30.000 ansatte, og nå jobber det 30.500 personer hos den tyske bilprodusenten.

Følg bil24 på Facebook

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker