Annonse
Hjem Nyheter Porsche godtok gigantbot

Porsche godtok gigantbot

Gamle dieselspøkelser koster nå Porsche 5,2 milliarder kroner.

I september i fjor bestemte Porsche seg for å droppe dieselmotoren i fremtidige modeller. En av grunnene for denne oppsiktsvekkende avgjørelsen var at produsenten aldri har satset fullt og helt på slike motorer (kun 12 prosent av alle Porsche-modellene i 2017 var diesel), mens en annen var at de har slitt med utslippene rundt disse.

Dette har medført til at de har tilbakekalt dieselmodeller av både Cayenne og Macan for oppdateringer av programvaren.

Og for det tredje har de blitt tatt for regelrett juks rundt dieselmotorene, noe som har kostet de dyrt.

I 2015 kunne amerikanske myndigheter avsløre at Volkswagen-gruppen (VAG) som Porsche er en del av hadde installert programvare som skulle manipulere utslippstallene for dieselbilene, og at disse i realiteten slapp ut mye mer skadelige stoffer enn det de offisielle testtallene viste.

Saken fortsetter under Annonsen

Skandalen ble døpt dieselgate, og har totalt kostet Volkswagen-gruppen flere hundre milliarder kroner.

Nå koster det dem ytterligere 535 millioner euro, i skrivende stund 5,2 milliarder kroner.

Det er påtalemyndigheten i Stuttgart som har smekket denne boten i bordet til Porsche, som er et resultat av den omfattende svindelen rundt dieselgate.

Dette blir et sjeldent syn i framtiden, en Porsche med diesel. Her er Panamera Diesel.
Dette blir et sjeldent syn i framtiden, en Porsche med diesel. Her en Panamera Diesel.

Myndighetene mener at Porsche har jukset siden 2009, noe Porsche ikke bestrider.

De sier at de godtar boten, og setter dermed en sluttstrek for saken.

Sportsbilprodusenten understreker at de aldri har utviklet eller produsert sine egne dieselmotorer, og at de nå skal fokusere på bensinmotorer, hybridløsninger og elbiler i tiden framover.

I tillegg til Volkswagen og Porsche har også VAG-merket Audi fått en gigantbot av tyske myndigheter på grunn av dieselgate.

Merket ble ilagt en bot på 7,4 milliarder kroner i fjor, og i likhet med Porsche og Volkswagen (bot på nærmere 10 mrd kr) godtok også Audi gigantboten.

Totalt har dieseljukset kostet de tre merkene over 23 milliarder kroner i bøter bare fra de tyske myndighetene.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,445FansLik
41FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker