Det er på gang en ny elbåt med Porsche-navnet i seg. (Fotos: Porsche)

Porsche-elbåt kuppet debuten til Macans drivverk

Porsches første elbil på PPE-plattformen, den nye generasjonen Macan, har donert drivverket til en elektrisk superbåt. Jepp.


Ok, først må vi ta for oss Porsche Macan, for dette er jo ikke en elbil. Men det skal den altså bli.

Da det tyske sportsbilmerket introduserte en SUV, selvsagt til protester fra 911-fansen, i 2002, var det også starten på en ny tid. Suksessen Cayenne fikk etter hvert også følge av en mindre SUV som sendte salgstallene enda mer opp, nemlig minstemann Macan.

Siden har Porsche også fylt på med en elbil, Taycan, og har også sett at Macan har et stort potensial nå som vi går inn i en helelektrisk tid. Og den blir så viktig at neste generasjon helelektriske Macan skal settes sammen på en helt ny plattform.

Premium Platform Electric (PPE) er designet for de litt mer luksuriøse bilene i regi av Audi og Porsche, og den aller første bilen på denne blir den kommende Audi Q6. Den skal etter planen lanseres neste år, og deretter er det forhåpentlig duket for Macan.

Men drivverket til PPE er åpenbart så bra at det også finner veien til sjøs, og mer eksakt en båt som ikke har verdens enkleste navn ‒ Frauscher x Porsche 850 Fantom Air.

Det virker som at båten slår både Q6 og Macan, for nylig ble det trommet sammen til testkjøring av en produksjonsutgave av den nye båten på Gardasjøen.

‒ Denne båten er resultatet av et flott samarbeid mellom to lidenskapelige selskaper med en sterk tradisjon og høy standard for innovasjon, sier Detlev von Platen, medlem av styret for salg og markedsføring i Porsche.

‒ eFantom tilbyr alt som Frauscher- og Porsche-produktene alltid har lovet ‒ enestående ytelse og luksuriøse opplevelser, høyeste kvalitet og eksklusivt, tidløst design.

Frauscher x Porsche eFantom bruker altså komponenter hentet fra PPE, og byr som bilene på E-Performance. Drivverket består av permanent synkron motor (PSM) som byr på en toppeffekt som er begrenset til 400 kW (544 hk) samt tilhørende kraftelektronikk.

En aksel overfører kraften fra den elektriske motoren til det karakteristiske marine Z-drevet. Den elektriske motoren sitter bak i båten, mens kontrollene er plassert i en vanntett boks med Porsche-logoen, forklarer tyskerne.

Videre sier de at litium-ion-batteriet med en bruttokapasitet på 100 kWh også er løftet fra Macan, og denne er plassert under salongområdet i bakenden.

For opphenget i støtterammen valgte ekspertene hos Porsche ståltaufester, som skal være spesielt gode til å absorbere støtene som uunngåelig oppstår under rask kjøring og i bølger. Frauscher x Porsche eFantom skal ifølge Porsche gli komfortabelt over vannet til tross for sin sportslige tilnærming.

I likhet med sine landbaserte søsken byr også det elektriske vannfantomet på flere forhåndsprogrammerte kjøremoduser slik at man kan finne den perfekte ute på sjøen. Elbåten tilbyr innstillinger for dokking, rekkevidde, sport og sport pluss.

Her endrer modusene den karakteristiske kurven for gassresponsen samtidig som de har forskjellige hastighetsgrenser. Om man for eksempel setter båten i dokkingmodus i havna er hastigheten begrenset til åtte knop (15 km/t).

Porsche kan også fortelle at den optimale marsjfarten er 41 km/t (22 knop), og i denne hastigheten varer strømmen i omtrent en time eller omtrent 45 kilometer. Ved kjøring i lavere hastigheter skal det være mulig å tilbakelegge mer enn 100 kilometer.

Om man skal kjøre skikkelig fort må modusen over i Sport Plus, og da er toppfarten begrenset til 85 km/t (46 knop). Tyskerne sier at blandet kjøring av sakte og fort åpner for en reisetid på to til tre timer, avhengig av kjøreprofilen.

‒ Denne båten er en virkelig milepæl i bransjen. Den elektriske versjonen av Fantom Air er bedre enn versjonen med forbrenningsmotor i alle kjøreegenskaper, som toppfart, akselerasjon og kjøreegenskaper – og samtidig lokalt utslippsfri, sier Stefan Frauscher, administrerende direktør i Frauscher Verf.

Det bør heller ikke stå på ladingen. En av fordelene med PPE-plattformen er at den åpner for 800-volts teknologi, og elbåten kan lades med over 250 kW. Det åpner for 10-80 prosent på godt under 30 minutter. Det er også mulig å AC-lade båten, og da er effekten på maks 11 kW.

Den 8,67 meter lange og 2,49 meter brede båten har også en rekke Porsche-detaljer. Studio F. A. Porsche har blant annet vært ansvarlig var for utformingen av rorstanden, mens sideendene er utformet som winglets som et stilmessig nikk til 911.

Fem analoge målere på øvre nivå av instrumentpanelet understreker sportsbilutseendet og gir en oversikt over de viktigste dataene, forklarer Porsche. Det er også et typisk Porsche-ratt og en startknapp, og de to forsetene er også designet av Studio F. A. Porsche.

Om den elektriske Fantom Air kupper debuten til PPE får tiden vise, men salget av de første 25 First Edition-utgavene har allerede åpnet og båten blir forhåpentlig levert før neste sommer en gang.

Prisen? 561.700 euro netto, så også på dette området slår Frauscher x Porsche 850 Fantom Air den kommende Macan med god margin. Men akkurat det gjør nok ikke de som venter på elbilen altfor deppet.

Her er bilder av båten, og bilen på noen av bildene er en Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo.

Les også:

Les mer om:

Nyheter