Porsche løfter drivverket som blant annet finner veien i neste generasjon Macan over i en båt. (Foto: Porsche)

Porsche-båt med el-drivverk fra kommende Macan

Den elektriske PPE-plattformen fungerer ikke bare på elbiler. Nå løfter Porsche drivverket fra kommende Macan over til en 8,67 meter lang daycruiser.


Porsche er som kjent godt i gang med sin overgang til elbiler, og lanserte Taycan allerede i 2019. Denne skal følges opp av flere nye elbiler, og det inkluderer ikke minst den viktige Macan.

Den neste generasjonen blir nemlig den aller første Porsche-modellen som er basert på PPE-plattformen som de har utviklet sammen med Audi, og dette åpner både for batterier på rundt 100 kWh og lynrask lading gjennom 800V-teknologien.

Så ja, god rekkevidde og rask lading.

Men det er ikke bare til lands det foregår en elektrisk revolusjon, for nå bygges det stadig flere elektriske båter. Et selskap som vet det meste om dette er Frauscher etablert i Wien tilbake i 1927, og som også har bygd elektriske båter siden 1950-tallet.

De tilbyr blant annet en daycruiser kalt Frauscher 858 Fantom Air, og denne skal nå få seg en elektrisk Porsche-søster i Frauscher x Porsche 850 Fantom Air.

‒ Vi står for state-of-the-art, høy ytelse og bærekraftig luksus – og vi redefinerer dette konseptet, sier Lutz Meschke hos Porsche.

‒ Vårt mål er å inspirere kundene våre og gjøre deres drømmer til virkelighet. Frauscher x Porsche 850 Fantom Air, i likhet med våre sportsbiler, tilbyr eksepsjonell ytelse og luksusopplevelser.

Tyskerne sier at elbåten vil få de samme egenskapene som helelektriske Macan ‒ «imponerende akselerasjon, rikelig trekkraft, overlegen, kontinuerlig tilgjengelig ytelse og inspirerende design».

‒ Elektriske drivverk er stadig viktigere også i vår bransje. På den ene siden nyter de stadig mer sosial aksept, og på den andre er kundene våre veldig glade for fordelene med elektromobilitet, nemlig at den er stillegående, luktfri og pålitelig, sier Stefan Frauscher hos verftet.

‒ Frauscher-verftet ble grunnlagt av min bestefar i 1927, og har bygget elektriske båter siden 1955. Samarbeidet med Porsche gir oss muligheten til å bygge videre på vår ledende rolle på dette området innen industrien. I tillegg har begge selskapene svært like verdier, er familiedrevne og fokuserer på innovasjon, design og kvalitet.

PPE-plattformen åpner for drivverk på godt over 600 hk og mer enn 1.000 Nm dreiemoment, så det bør iallfall ikke stå på kreftene når drivverket løftes over til båter.

‒ Med den helelektriske Macan ønsker vi å tilby den sportsligste modellen i sitt segment. Dette er vårt uttalte utviklingsmål. Og vi har overført denne ambisjonen i alle detaljer til båten. eFantom tilbyr E-Performance som er typisk for Porsche med utmerkede kjøreegenskaper, sier Jörg Kerner, en visepresident for Macans produktlinje.

‒ At de kraftige elektriske motorene fra den siste generasjonen og den toppmoderne batteri- og ladestyringen også fungerer så godt på vannet, vitner om fortreffeligheten til vår modulære Premium Platform Electric.

I tillegg til den drøyt 8 meter lang daycruiseren undersøker nå Porsche muligheten for å plassere drivverket i andre båtstørrelser, så det kan komme flere «Porsche»-båter i tide framover.

Den første som er på gang kan ta 9 personer akkurat som de originale Frauscher 858 Fantom Air, og Porsche er også med på å designe setene og materialene som brukes av den elektriske versjonen.

Båten er ventet å komme i 2024, men ikke regn med å se denne ved havna. For i første omgang planlegger verftet kun å bygge 25 eksemplarer Frauscher x Porsche i en eksklusiv førsteserie.

‒ Båten er perfekt som daycruiser for en avslappet badetur, for eksempel, eller som et tillegg for en superyacht for å ta en utflukt til en kystby, sier Stefan Frauscher.

Porsche løfter drivverket som blant annet finner veien i neste generasjon Macan over i en båt. (Foto: Porsche)

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter