Annonse
Hjem Nyheter Porsche 718 T ‒ det kjøreglade medlemmet

Porsche 718 T ‒ det kjøreglade medlemmet

Porsche gjør sitt for å forvirre oss enda mer rundt 718-serien, og slår til med en ny T-variant som først og fremst skal by på kjøreglede på landeveien.

I 1968 bestemte Porsche seg for å utvide utvalget rundt 911, og kom med en variant de valgte å kalle 911 T. Den nye bokstaven sto for Touring, og denne modellvarianten var altså ment for å fungere best når du lå på landeveien og slukte mil etter mil.

Eksakt 50 år senere tar tyskerne det samme grepet rundt 718, den billigste av Porsches modeller.

De introdusere altså en touringvariant av modellen, også denne med en T bak navnet ‒ 718 T. Og for sikkerhets skyld både en med tak (Cayman T) og en uten (Boxster T), bare sånn at vi skal bli skikkelig forvirret.

Saken fortsetter under Annonsen

Modellserien består dermed av 718 Cayman, 718 Cayman S, 718 Boxster, 718 Boxster S, 718 Cayman GTS, 718 Boxster GTS samt de to nye 718 Cayman T og 718 Boxster T. Altså intet mindre enn åtte forskjellige varianter, så her gjelder det å holde tunga rett i munnen når du er hos forhandleren.

Den nye T-modellen har en midtstilt 2,0-liters turbomotor med 300 hestekrefter, og gjør unna sprintdistansen på 5,1 sekunder (4,7 sek. med PDK). Toppfarten er høye 275 km/t, så den er alt annet enn en sinke på veien.

Og det er mye snadder Porsche 718 T byr på som standard.

Den kommer nemlig med Sport Chrono-pakken, og dette åpner for kjøremodusene Normal, Sport, Sport Plus og Individuell.

Den kommer med 20-tommers hjul, PASM sports-chassis som senker bilen med 20 mm, og kortere girskift markert med røde tall på girkula.

Ønsker du noe mer er det mulig å velge 6-trinns girkasse, Porsche Torque Vectoring (PTV) og Porsche dual-clutch transmission (PDK).

Sistnevnte åpner også for Launch Control og Sport Response-knapp i midten, og sørger altså for at den flyr opp til 100 km/t på godt under 5 sekunder.

I tillegg byr T-modellene på mange andre designdetaljer, blant annet et GT-ratt og T-logoer.

Vekten på Cayman T er kun på 1.350 kilo (1.380 kg med PDK), og dette har de klart ved blant annet å kaste ut underholdningssystemet kalt Porsche Communication Management (PCM) til fordel for et lagringsrom.

Men tyskerne vet at dette er kontroversielt, så de tilbyr kundene PCM gratis til alle som ber om det. Og siden dette er en touring-modell som du skal ta ut på langtur er det kanskje smart å ha både navigering og musikk tilgjengelig?

Norsk pris er ikke tilgjengelig ennå, men du kan iallfall forvente en prisøkning på over 50.000 kroner fra grunnmodellene. 718 Cayman starter for øvrig på 784.900 kroner i Norge.

Her er flere bilder av 718 Cayman T og 718 Boxster T:

Følg bil24 på Facebook

 

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,216FansLik
42FølgereFølg
74FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker